سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از ویرانی شهر لار در اثر زلزله تا انحلال حزب نازی آلمان

تصویب قانونِ تأسیس "بانک ملی ایران"، استعفای"شریف‌امامی"، زلزله ویران کننده در شهر لار در استان فارس، درگذشت "شیخ اشراق"، مرگ بنیان‌گذار مکتب "مک کارتیسم"، انحلال حزب نازی آلمان و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 14 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 4 رجب 1435 هجری و 4 می 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

تصویب قانونِ تأسیس "بانک ملی ایران" در مجلس شورای ملی (1306 ش)

در چهاردهم اردیبهشت ماه سال 1306 ش، قانونی از مجلس شورای ملی گذشت که به موجب آن، دولت، مأمور تاسیس بانکی برای پیشرفت امور بازرگانی و کشاورزی و پیشه و هنر گردید. سرمایه این بانک طبق قانون، 150 میلیون ریال پیش‌بینی شده بود که قرار شد از محل فروش جواهرات سلطنتی تامین شود.

چون از این کار، سرمایه کافی به دست نیامد، به کمک دولت، مبلغ بیست میلیون ریال سرمایه مقدماتی به بانک داده شد. پس از تصویب این تصمیم در کمیسیون دارایی مجلس، بانک ملی ایران در 17 شهریور ماه 1307 ش رسماً افتتاح شد.

استعفای"شریف‌امامی" به دنبال اوج‌گیری تظاهرات دبیران و مشاجراتِ درونی مجلس (1340 ش)
ادامه اعتصاب فرهنگیان که از روزهای قبل در اعتراض به کمی حقوق خود آغاز شده بود، باعث شد که در مجلس شورای ملی، دو تن از نمایندگان، دولت جعفر شریف امامی را به علت عدم رسیدگی به کار فرهنگیان و قتل یکی از آنان در جریانات اخیر استیضاح کرده و دولت را مسؤول حوادث پیش آمده بدانند. شریف امامی، نخست وزیر نیز یکی از وکلای مجلس که قبلاً وزیر فرهنگ بوده را مورد حمله قرار داده و او را توبیخ کرد. ولی رییس مجلس از ادامه سخنان شریف امامی جلوگیری کرد و شریف امامی نیز با اعتراض جلسه مجلس را ترک نمود. شریف امامی که در حقیقت از مجلس اخراج شده بود، از مجلس به دربار رفت و استعفای خود را به شاه تسلیم نمود. وی کشور را با مشکلاتی که ظرف هشت ماه از نخست‌وزیری خود حل نکرده بود و شاید بر بار آن نیز افزوده بود تنها گذاشت و سکان کشتی را به دست دیگری سپرد و موقتاً از صحنه سیاسی کنار رفت.

سرنگونی هواپیمای حامل "بن یحیی" وزیر امور خارجه الجزایر توسط عراق (1360 ش)
پس از پایان سفر رسمی بن یحیی وزیر امور خارجه الجزایر به ایران، هنگامی که هواپیمای حامل وی در حال برگشت به این کشور بود، مورد حمله هواپیماهای جنگنده عراقی قرار گرفت و با سرنگونی آن، تمامی مسافران هواپیما کشته شدند. در پی این حادثه نماینده ویژه رییس جمهور اسلامی ایران و چندین هیئت برای بررسی چگونگی حادثه به محل اعزام شدند. مسؤولان ایرانی اعلام کردند که بر اساس اسناد به دست آمده، هواپیماهای عراقی در تعقیب هواپیمای الجزایری بودند. به همین مناسبت از سوی دولت، سه روز عزای عمومی اعلام شد. چند روز بعد، پیکر کشته‌شدگان حادثه با حضور هیئت اعزامی از طرف رییس جمهور الجزایر، از مقابل مجلس شورای اسلامی در تهران تشییع شد و سپس به آن کشور منتقل گردیدند. همچنین از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه وقت، در رأس هیئتی برای شرکت در مراسم تشییعِ وزیر امور خارجه الجزایر و ابلاغ پیام همدردی دولت و ملت ایران، راهی الجزایر شد. چند روز بعد، هیئتی از الجزایر برای بررسی حادثه سقوط هواپیما وارد تهران گردید و پس از به نتیجه رسیدن تحقیقات مربوطه، رییس جمهور، رییس مجلس، نخست وزیر و مسؤولان دفتر سیاسی جبهه آزادی‌بخش الجزایر به صورت رسمی از جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند. حمله هواپیماهای عراقی به هواپیمای حامل وزیر امور خارجه الجزایر، باعث لکه‌دار شدن چهره عراق نزد جهانیان، به ویژه دولت‌های عرب منطقه گردید.

عباس قره باغی فرمانده سپاه یکم غرب به فرماندهی ژاندارمری کل منصوب شد (1353 ش)

درگیری بین قوای دولتی سالارالدوله در نزدیکی های همدان (1291 ش)
نیروی دولتی به فرماندهی فرمانفرما از سالار الدوله و قوایش شکست خورد، قورخانه و دارائی های دولتی و سه توپ شنیدر به دست سالارالدوله افتاد

رحلت فقیه، محدث و حکیم جلیل آیت‌اللَّه "ملاعلی علیاری" (1327 ق)
علی‌بن عبداللَّه بن محمد علیاری قراجه داغی تبریزی، در سال 1236 ق در روستای سَردْرود در نزدیکی تبریز، به دنیا آمد. وی ابتدا در قریه‌ی عَلیار و سپس در نجف اشرف ساکن شد. ملاعلی علیاری عالم، فقیه، محدث، حکیم، ادیب و شاعری بود که در نجف اشرف به کسب علوم پرداخته و از شیخ مرتضی انصاری، میرزای بزرگ شیرازی و سیدحسین کوه کمره‌ای اجازه روایت و اجتهاد کسب کرده بود. از آثار وی: المَقاصد، حاشیه‌ی قوانین، مِشکوةُالوُصولِ الی عِلمِ الاصول می‌باشند. آیت‌اللَّه علیاری طبع شعر خوبی داشت و در علم نجوم و ریاضی نیز دارای مهارت بود. سرانجام این عالم ربانی در 91 سالگی بدرود حیات گفت و به دیدار معبود شتافت.

ویرانی شهر لار و دهکده گراش به فاصله 4 ساعت در اثر وقوع زلزله (1339 ش)
لار نام شهریست در جنوب استان فارس. شهر لار در فاصله‌ی ۵۷ فرسنگی جنوب شرقی شهر شیراز قرار دارد. ودر حد فاصل شهرستانهای داراب، جهرم، خنج، فیروزآباد و استان بوشهر و استان هرمزگان واقع شده‌است. این شهر در استان فارس قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا ۹۱۵ متر است. در میان ۷۵ بلوک فارس «بلوک لار» تحت عنوان (لارستان بزرگ) وسیعترین از همه و۴۵x۵۷ فرسخ یعنی در حدود ۱۲۶۰۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

زلزله‌های فراوان لار را ویران کرده‌است که از۷۰۰ سال پیش تاکنون در تاریخ ثبت شده‌است. تقریباً هر ۴۵سال یا ۹۰ سال یک بار لار ویران شده‌است. زلزله قبلی در سال 1339 رخداده‌است. لارستان در عصر صفویه به دلیل واقع شدن در جاده تجارتی اصفهان به خلیج فارس از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده‌است

درگذشت حکیم "شیخ شهاب الدین سهروردی" معروف به "شیخ اشراق" (587 ق)

ابوالفتح یحیی بن حَبَش سُهرِوَردی ملقب به شهاب الدین، از بزرگان فلاسفه و حکمای اسلامی است که در فقه، حدیث و دیگر علوم متداول زمان، مهارت داشت. وی حکمت و اصول فقه را از مجدالدین جبلی آموخت و از اساتید دیگر نیز بهره برد. شیخ شهاب الدین سالک مسلک اشراق بود که مبتنی بر ذوق و کشف و شهود و اشراقات انوار قلبی است. او این مبانی را مطرح و منتشر ساخت و به سیر و سلوک پرداخت. در طریقه‌ی اشراق، عقل و استدلال برای رسیدن به حقایق کافی نیست، بلکه سیر و سلوک عرفانی نیز برای رسیدن به معرفت ضروری به شمار می‌رود. این عارف مسلمان سرانجام به حَلَب رفت و از لحاظ علمی بر علمای آن سامان برتری جست و مورد لطف حاکم منطقه قرار گرفت. اما دیدگاه‌های فلسفی و عرفانی سهروردی باعث خشم مخالفان وی شد. پس از مدتی، بدگوییِ علمای حَلب از شیخ، حاکم را به قتل سهروردی مصمم ساخت و سرانجام وی را در سی و شش یا چهل سالگی به قتل رساندند. البته شکل قتل وی به صُوَر مختلف نقل شده است. حاکم پس از مرگ شیخ پشیمان شد و مسبّبان این عمل را مجازات نمود. سهروردی با وجود عمر کوتاه خویش کتاب‌های متعددی به فارسی و عربی نوشته است که از آن میان می‌توان به حکمةُ الاشراق، المبدأ و المعاد به عربی و آواز پر جبرییل و عقل سرخ به زبان فارسی اشاره کرد.

درگذشت "محمد بن علی واسطی" معروف به "ابن معلم" شاعر مسلمان (592 ق)
ابوالغنائم محمد بن علی بن فارس واسطی مشهور به ابن المُعَلِّم در سال 501 ق در عراق به دنیا آمد و تا آخر عمر در همان جا باقی ماند. او در اشعارش مضامین اخلاقی و اجتماعی را با الفاظی ساده و روان مطرح کرده است. هم‌چنین اشعاری در مدح و نیز موضوعات عرفانی دارد. ابن‌معلم هرگز از قالب‌های کهن عرب دست برنداشت امّا گه‌گاه کوشید مضامین آنها را با الفاظ جدید، عرضه کند. تنها اثر به جای مانده از ابن معلم دیوان اشعار اوست.

رحلت عالم‌بزرگوار و رجالی کبیر شیعه، آیت‌اللَّه "سید محسن امین عاملی" (1371 ق)
سیدمحسن جَبَل عاملی، ملقب به "امین"، از علمای شیعه، در 1284 ق در جبل عامل زاده شد. سیدمحسن در 1319 ق به دمشق رفت و حامل لوای شریعت و عهده‌دار حل و عقد امور مذهبی و تدریس و تالیف گردید. کتاب نفیس اعیانُ الشیعه اثر نفیس ایشان و از مهم‌ترین مصادر اسلامی در رجال شیعه می‌باشد. او بیش از پنجاه سال در تالیف این کتاب رنج برد و با این کار می‌خواست جامع‌ترین دایرةُالمعارف را در شرح احوال رجال شیعه به رشته‌ی تحریر درآوَرد. البَحرُ الزّاخر و ضیاءُالعُقول نیز از آثار این عالم ربانی است. سید محسن امین عاملی، خاتم مجتهدان شام و رهبر و مرجع شیعیان و مورَّخ و شاعر بزرگی بود که مقام مرجعیّت اعلا را با حُسن تقریر و شیوایی بیان و فصاحت نظم و نثر و کثرت تالیف و شهامت و شجاعت ادبی و سیاسی در خود جمع داشت. امین عاملی سعی فراوانی در زدودن ریشه‌های خرافی کرد و علاوه بر مقام علمی و دینی، پیشاهنگ استقلال طلبان سوریه بود. سرانجام این عالم ربانی و رجالی بزرگوار شیعه، در 87 سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر پاک ایشان پس از تشییع با شکوه در جبل عامل و دمشق، در جوار حرم حضرت زینب (س) به خاک سپرده شد.

درگذشت "ژان فوکه" نقاش شهیر فرانسوی (1480 م)
ژان فوکه، نقاش معروف فرانسوی، در 18 اوت 1425 م در شهر تور فرانسه به دنیا آمد. وی از کودکی و نوجوانی به هنر گرایید و محیط خانواده، این پیشرفت را برای او مهیا نمود. همه افراد خانواده فوکه، با هنر آشنایی داشتند و خود او نیز علاوه بر نقاشی، به هنر مینیاتور سازی نیز آشنا بود. وی بعدها نقاش رسمی دربار فرانسه شد و آثار متعدد ارزش‌مندی به وجود آورد. شهرت فوکه به خاطر تذهیب‌های زیبایی است که از او به یادگار مانده است. وی یکی از خلاّقان هنر فرانسه به شمار می‌رود که همیشه دقت داشت تا آثارش به طبیعت نزدیک باشد. ژان فوکه یکی از بزرگ‌ترین پدید آورندگان مکتب نقاشی فرانسه و از پیش‌گامان این هنر در اروپا می‌باشد. چهره شارْل و مریم عذرا (س) از جمله آثار مشهور اوست. ژان فوکه سرانجام در چهارم ماه مه 1480 در 55 سالگی درگذشت.

گسترش اعتراضات و جنگ‌های داخلی لبنان علیه حکومت "کامیل شمعون" (1958 م)
کامیل شمعون که از سال 1952 م به ریاست جمهوری لبنان دست یافته بود، سیاست دوری از اعراب و گرایش به غرب را دنبال می‌کرد. این سیاست، مخالفت و اعتراض شدید مسلمانان لبنان را برانگیخت و هنگامی که شمعون قصد داشت تا فرقه مارونی مذهب‌ها را بر سراسر لبنان مسلط سازد، جنگ داخلی در این کشور آغاز شد. شمعون از امریکا تقاضای کمک کرد ونیز به سرعت تفنگ‌داران خود را در خاک لبنان مستقر نمود. اگر چه پس از مدتی جنگ داخلی پایان یافت اما کامیل شمعون ناچار به استعفا شد. پس از خروج نیروهای امریکایی، فواد شهاب به مقام ریاست جمهوری لبنان رسید.

مرگ "جوزف مک کارتی" سناتور امریکایی و بنیان‌گذار مکتب "مک کارتیسم" (1957 م)
جوزف مک کارْتی، در سال 1909 م به دنیا آمد. او پس از اتمام تحصیلات خود وارد فعالیت‌های حزبی گردید و در 37 سالگی به نمایندگی سنای امریکا برگزیده شد. مدتی پس از فرار چیانکایچک، رهبر چین ملی که مورد حمایت امریکا بود، مک کارتی در نطق شدیداللحنی اعلام کرد که شکست دولت امریکا در چین، به سبب وجود کمونیست‌ها در وزارت خارجه امریکاست. سخنان تند مک‌کارتی باعث شد دستگاه قضایی امریکا به پیگیری این اتهام بپردازد. از قضا اتهام مک کارتی واقعیت داشت و تعداد زیادی از کارمندان وزارت امور خارجه، به عنوان جاسوسان کمونیست از کار بر کنار شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند. انتشار خبر بازداشت این افراد، موجی از تبلیغات ضد کمونیستی را در مطبوعات و محافل سیاسی امریکا به همراه آورد. این موج که مک‌کارتیسم لقب گرفت و به مدت چندین سال افکار عمومی مردم امریکا و جهان را به خود مشغول داشت، باعث شد که تمامی حرکات کمونیست‌ها با بدبینی شدید ارزیابی شود و از این پس دولت‌نیز نسبت به کل تحرکات دولت‌های کمونیستی حساسیت فراوانی از خود نشان دهد. از جمله آثار این بدبینی، راسخ‌تر شدن عزم امریکا برای شرکت گسترده و فعال در جنگ کره در سال‌های 1950 تا 1953 م بود. جوزف مک کارتی با افکار و عقاید تند ضد کمونیستی خود، هرگونه افکار لیبرال و ترقی‌خواه را به کمونیسم نسبت می‌داد. به پیشنهاد او کمیته‌های تحقیق کنگره و مراجع قضایی امریکا، بسیاری از مقامات امریکایی، دانشمندان، نویسندگان و هنرمندان را تحت تعقیب و بازجویی قرار دادند و عده زیادی را به اتهام تمایلات کمونیستی از کار برکنار کردند. اصطلاح مک کارتیسم تا سال‌ها، در مباحث سیاسی برای بیان طرز تفکر کسانی که هر جریان لیبرال و مخالفی را به کمونیست‌ها نسبت می‌دهند یا به هر جریان مخالفی بر چسب کمونیستی و گرایش‌های دست چپی می‌زنند، به کار می‌رفت. جوزف مک کارتی سرانجام در چهارم مه 1957 م در 48 سالگی جان سپرد.

انحلال حزب نازی آلمان در پی شکست این کشور از متفقین (1945 م)
با انحلال حزب ناسیونالْ سوسیالیست آلمان مشهور به حزب نازی، دوران اقتدار و سلطه این حزب که با استفاده از دیکتاتوری، خشونت و سرکوب شدید، از سال 1932 م زمام امور آلمان را به دست گرفته بود، به پایان رسید. حزب نازی که در اکتبر 1920 م ایجاد شده بود در سال 1933 م دو میلیون عضو داشت و در سال‌های بعد 6 میلیون نفر را جذب خود کرد.

 این حزب قصد داشت با اتحاد ملل آلمانی زبان، آلمان مقتدری ایجاد کند که بتواند مرزهای خود را گسترش دهد. حزب نازی پس از شکست آلمان در جنگ جهانی دوم از هم پاشید و برای همیشه غیر قانونی اعلام شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.