آرش محبینژاد در گفتگو با
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: صنعت خودرو کشور از عدم وجود برنامه راهبردی، تأمین نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، تحریم مقررات مخل تولید، بهای افزایشی مواد اولیه و بهره بالای تسهیلات بانکی رنج میبرد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور افزود: بنابراین اگر قرار بر تخصیص ارز مبادلهای به صنعت خودرو است باید تمام پیش شرطهای ذکر شده حل شود.
وی با بیان اینکه کاهش قیمت مواد اولیه از افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو جلوگیری میکند گفت: لازم است قیمت مواد اولیه داخلی همچون پتروشیمی، پلیمر و فلزات که ارز بری ندارد کاهش یابد.
به گفته محبینژاد همچنین پرداخت یارانه به بخش صنعت میتواند فشار ناشی از افزاش قیمت حاملهای انرژی را کم کند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور به اظهارات غیرکارشناسانه در صنعت خودرو شرکت اشاره کرد و افزود: سوء مدیریتها پیش از اینکه مربوط به درون صنعت خودرو باشد ناشی از اظهارات غیر مسئولانه خارج از این صنعت است.
وی ادامه داد: این مسئله حتی موجب کاهش 90 درصدی صادرات خودرو شد.
*لزوم تدوین یک بسته جامع مدون برای صنعت خودرو محبینژاد با یادآوری اینکه قیمت نهادهای تولید سه تا چهار برابر افزایش یافته است گفت: برای مهار گرانی خودرو باید یک بسته جامع مدون تدوین کنیم.
وی افزود: این بسته باید شامل تخصیص ارز مبادلهای با شرایط مذکور، اختصاص تسهیلات مالی کافی، تخصیص یارانه بخش صنعت، کاهش قیمت مواد اولیه داخلی، معافیت صنعت خودرو از پرداختهای دولتی همچون مالیات بر ارزش افزوده و رفع قوانین مخل تولید باشد.
به گفته وی، تمام این موارد باید به صورت یک بسته اجرا شود چراکه به صورت منفصل نمیتواند تأثیری در کنترل قیمت خودرو داشته باشد.
*قیمت خودرو کاهش نمییابد محبینژاد با تأکید بر اینکه کاهش قیمت نخواهیم داشت گفت: اما میزان افزایش نیز بستگی به تصمیم دولت و مجلس دارد.
وی ادامه داد: باید منتظر ماند و دید چه قوانینی جهت افزایش قیمت خودرو وضع خواهد شد.
انتهای پیام/