سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

صادرات خرمای فارس با برند عربی به اروپا

خرمای فارس به کشورهای عربی صادر می شود و آن ها با برند عربی اقدام به صادرات مجدد آن به اروپا می‌کنند و با فرآوری و بسته بندی و بازاریابی مجدد آن، درآمدهای فراوانی را نصیب خود و کشورشان می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر اداره باغبانی جهرم گفت: علت افزایش هزینه‌های تولید در کشور بالا رفتن کارگر گرده افشان و خرماچین است که یا به صورت توافقی یک چهارم محصول را برای خود بر می دارد یا اینکه دستمزد 60 هزارتومانی طلب می‌کند.

شهابی افزود: برای هر 3 کیلو خرما 300 تومان هزینه کارتن است و علاوه بر آن پاک کردن خرمای برداشت شده هم هزینه‌های خودش را در دو نهایتاً از باغدار به قیمت 800 یا 900 تومان خریداری می‌کنند و گاه برای صادر کننده و توزیع کننده داخلی هفت ماه طول می‌کشد تا این خرما به قیمت 1100 تومان به فروش برسد که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

به گفته ی او بهترین راه برای کاهش هزینه برداشت، استفاده از دستگاههای مکانیزه بالابر برای گرده افشانی و برداشت است که این امکان در بیشتر باغات جهرم و جنوب فارس وجود ندارد چرا که خرما به شکل منظم کاشته نشده و از سوی دیگر بین آنها درختان مرکبات کاشته شده که امکان استفاده از این دستگاهها و حرکت آسان آنها را در بین نخیلات کم می‌کند.

صفایی از صادرکنندگان خرما نیز گفت: باید با حمایت دولت، بازارهای جدیدی برای خرمای استان فارس در اروپا بیابیم چرا که خرمای استان گاهی به کشورهای عربی صادر می شود و با برند خودشان اقدام به صادرات مجدد آن می‌کنند و با فرآوری بسته بندی و بازاریابی مجدد آن درآمدهای کلانی به جیب می‌زنند .

انتهای پیام/س

برچسب ها: صادرات ، خرما ، اروپا ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.