سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

العالم؛

ناظران سياسی از مشارکت بسيار گسترده مردم عراق در انتخابات امروز خبر می‌دهند

ناظران سیاسی پیش بینی می‌کنند مشارکت مردم عراق در این انتخابات پارلمانی بسیار گسترده باشد از اینرو کارشناسان سیاسی بر این باورند که پیش بینی نتایج قبل از اعلام رسمی آن، بسیار سخت خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی العالم ناظران تاکید می کنند که شهروندان عراقی با اطمینان کامل از نامزدهای خود به پای صندوقهای رای می روند.

وسام التمیمی خبرنگار این شبکه تلویزیونی گفت: با آغاز انتخابات عراق رقابت بین نامزدها شدت یافته است. زیرا همه مردم منتظر امروز بوده و برای دادن رای خود در صندوقهای رای از قبل  آماده شده بودند . این در حالی است که تبلیغات انتخاباتی در این انتخابات، همه شهرهای این کشور را فراگرفته بود، از اینرو ناظران سیاسی معتقدند پیش بینی نتایج انتخابات تا قبل از اعلام رسمی آن بسیار سخت خواهد بود.

محمد فلحی استاد علوم ارتباطات در دانشگاه بغداد در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما نمی توانیم بطور یقین پیش بینی کنیم کدامیک از فهرستها اکثریت را در پارلمان به دست خواهند آورد و پیش بینی آن بسیار سخت است. اما نشانه های موجود بیانگر آن است که شهروندان عراقی بهترین نامزدها را انتخاب خواهند کرد».

خبرنگار افزود:  انتخابات مجلس عراق نقطه عطف مهمی در این کشور است به ویژه اینکه این کشور با چالشهای زیادی در زمینه های امنیتی در داخل و دخالتهای برخی کشورهای خارجی  منطقه  مواجه است.

واثق الهاشمی رئیس مرکز پژوهشهای راهبردی عراق در مصاحبه با خبرنگار العالم تصریح کرد: «این انتخابات بسیار پر چالش است، زیرا این انتخابات در رقابت سیاسی که در کشور بی سابقه است برگزار می شود . همچنین تهدیدهای تروریستی در زمینه هدف قرار دادن این انتخابات و فعالتیهای دموکراسی در عراق وجود دارد. از اینرو این انتخابات برای شهروندان عراقی بسیار حساس و برای نمایندگانی که برای تغییر و فردای بهتر می اندیشند بسیار مهم و حساس است».

وسام التمیمی در ادامه گزارش خود به شبکه العالم اظهار داشت:  شاید نگرانی ها و دغدغه های موجود در زمینه امنیت عراق مهمترین مسائل را در این انتخابات شامل شود. اما آنچه پرواضح است این است که اکثر شهروندان عراقی اراده جدی و عزم راسخ خود را جزم کرده اند تا با برگزاری این انتخابات تغییر در کشور را احساس کنند.

یکی از شهروندان عراقی گفت: «انشاء الله من با کمال افتخار در این انتخابات شرکت می کنم ما باید در این انتخابات شرکت کنیم و علاوه بر ایجاد راه حل برای کشور خود، به تکلیف شرعی خود عمل کنیم».

یکی دیگر از جوانان عراقی گفت: «من در انتخابات مشارکت می کنم و رای خود را در صندوق رای خواهم انداخت و همه را نیز توصیه می کنم که برای ایجاد تغییر و اصلاح در عراق در انتخابات شرکت نمایند».

خبرنگار العالم در ادامه گزارش خود افزود: ناظران سیاسی پیش بینی می کنند نسبت مشارکت در انتخابات کنونی عراق در مقایسه با انتخابات 2010 با افزایش چشمگیری در زمینه مشارکت مردمی مواجه شود. دلیل آن نیز تمایل شهروندان عراقی در ایجاد تغییر و اصلاح در واقعیتهای سیاسی این کشور است.

در روز برگزاری انتخابات عراق مردم این کشور می خواهند با مشارکت در آن به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند زیرا شهروندان عراقی از بیداری و هوشیاری سیاسی برخوردار شده اند و برای پایان دادن به بحرانهای موجود در عراق بطور حتم از صندوق های رای آغاز خواهند کرد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.