سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

دهم اردیبهشت ماه روز غیرت ملی

امروز در تاریخ ایران روز مهمی است. شاه عباس صفوی با کمک انگلیسی‌ها در این روز در سال 1621 میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است. وجه اهمیت تاریخی این روز تحت شعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت ایران قرار گرفته است. تصمیم که 10اردیبهشت را به روز ملی خلیج فارس بدل کرده است.

اصطلاح «خلیج ع رب ی» برای نخستین بار در دوره تحت قیمومت شیخ نشین‌های خلیج فارس توسط کارگزاران انگلیس و بطور ویژه از طرف یکی از نمایندگان سیاسی انگلیس مقیم در خلیج فارس به نام رودریک اوون در کتابی به نام حبابهای طلایی در خلیج ع رب ی در سال ۱۹۵۸ نوشت که «من در تمام کتب و نقشه‌های جغرافیایی نامی غیر از خلیج فارس ندیده بودم ولی در چند سال اقامت در سواحل خلیج فارس(بحرین) متوجه شدم که ساکنان ساحل عرب هستند بنابر این ادب حکم می‌کند که این خلیج را ع رب ی بنامیم.

خلیج فارس ازقدیم الایام وازهنگامی که تاریخ به صورت نوشته ثبت شد،خلیج فارس بوده وبه نام دریای فارس خوانده شده است

بر روی کره ی زمین، مناطق متعددی وجود دارد که تعدادی از آنها به لحاظ دارا بودن برخی خصوصیات از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

خلیج فارس نیزبه دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود و واقع شدن درمسیرخطوط دریایی و وجود ذخایرعظیم اقتصادی وانرژی اززمان های دور تا کنون ازاهمیت خاصی برخوردار بوده است.
خلیج فارس، دریای نیم بسته ای است که در دوره ی سوم زمین شناسی به وجود آمده و دارای 226 هزار کیلومتر وسعت و 062/0 درصد آب های سطح کره زمین را تشکیل می دهد.
نام این دریا از قدیم الایام و از هنگامی که تاریخ به صورت نوشته ثبت شد و برطبق مدارک به دست آمده به ویژه کتیبه ای که به هنگام حفرکانال سوئزاز داریوش هخامنشی به دست آمده،خلیج فارس بوده و به نام دریای فارس خوانده شده است.
مورخان دنیای قدیم از جمله هرودت، کورسیوس رومی، نئارخوس و محققان اسلامی مانند اصطخری، مسعودی، بیرونی، ابن حوقل و مقدسی نیز در آثار و نوشته های خود از آن به عنوان خلیج فارس یا دریای پارس یاد کرده کردند.

در واقع وجود منابع عظیم انرژی و وجود بازار بزرگ اقتصادی در خلیج فارس است که انگیزه ی لازم را برای به وجود آوردن توطئه و اختلاف به قدرت های خارجی می دهد تا هرزچندگاهی با ایجاد بحران و اختلاف در روابط کشورهای حوضه ی خلیج فارس زمینه آشوب و فتنه انگیری را در منطقه فراهم و راه را برای حضور غیر مشروع خود را در این منطقه حساس و اقتصادی توجیه نمایند.
و متاسفانه همسایگان عرب نیز بی توجه به عواقب این فتنه انگیزی فریب این نیرنگ و دسیسه را خورده و با پیگیری های متعصبانه خود آتش این فتنه را شعله ور تر می کنند و با اقدامات خود آب به اسیاب دشمن میریزند.

در پایان گفتنی است توطئه های دشمنان بی اثر ماند و خلیج همیشه فارس همچنان در تمامی نقشه ها با نام خلیج همیشه فارس باقی مانده است./س
 
برچسب ها: روز ، ملی ، خلیج فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.