سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چلبی: دولت باید با اکثریت سیاسی و نیروهای مقتدر در داخل پارلمان شکل گیرد

"احمد چلبی"رئیس کنگره ملی عراق گفت: دولت نمی تواند از یک طیف واحدی تشکیل شود بنابراین دولت باید دولتی ائتلافی با اکثریت سیاسی و نیروهای مقتدر در داخل پارلمان شکل گیرد تا بتوانند برنامه هایش را زیر نظر داشته باشند

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط در شماره امروز خود در مقاله ای به قلم "حمزه مصطفی"نوشت: "احمد چلبی" رئیس کنگره ملی عراق گفت برای من اهمیتی ندارد که نخست وزیر عراق باشم یا خیر اما آنچه برای من اهمیت دارد تشکیل دولت قوی با برنامه ای روشن برای چهار سال آینده است زیرا این چهار سال در تاریخ عراق می تواند خطرناک باشد.

وی در مصاحبه ای با این روزنامه خاطر نشان کرد: دادگاه فدرال عراق دوره های نخست وزیری را برای دو دوره مشخص کرده است. وی با اشاره به این موضوع گفت اغلب نیروها و فراکسیون های سیاسی متقاعد هستند که غیر ممکن است دوره سومی برای نخست وزیری وجود داشته باشد و به همگان این موضوع را به طور شفاف اعلام کردند. 

"احمد چلبی" بر این باور است که انتخابات فعلی با انتخاباتی که در سال 2010 برگزار شد تفاوت دارد زیرا آنچه امروز برای شهروند عراقی اهمیت دارد تحقق بخشیدن به برنامه‌هایی است که دولت به اجرای آن متعهد شده است بنابراین مسئولیت ها برای مقابله با این تفکر سخت تر خواهد بود زیرا مردم اکنون به سمت تفکرات واقعی پیش می روند و از احساسات عاطفی که به کاهش فرقه گرایی میان مردم عراق منجر شده است فاصله می گیرند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره شکل و ماهیتی دولتی که پس از انتخابات آینده روی کار می آید؛ گفت: دولت نمی تواند از یک طیف واحدی تشکیل شود بنابراین دولت باید دولتی ائتلافی با اکثریت سیاسی و نیروهای مقتدر در داخل پارلمان شکل گیرد تا بتوانند برنامه هایش را زیر نظر داشته باشند و حتی توانایی محاکمه اش را داشته باشند نه آنچه که مانند دوره های قبل اتفاق افتاد زیر اصل در دولت ها این است که برنامه های خود را ارائه کنند و به اجرای آنها در مدت مشخص پایبند باشند. 

چلبی درباره ائتلاف «شهروند» به رهبری عمار الحکیم که برنامه کاملی برای اداره دولت آینده ارائه داده است و وی نیز به این ائتلاف گرایش دارد؛ گفت: ما برنامه کاملی ارائه دادیم و در صورتیکه دولت تشکیل دهیم تلاش می کنیم این برنامه ها را اجرایی کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نظام "سانت لیگو" می تواند عاملی منفی برای تشکیل دولت باشد و شاید همان سناریوی شورای استانداری ها تکرار شود و به متفرق شدن برخی تشکل های داخلی منجر گردد زیرا فراکسیون ها را در بدست آوردن کرسی های پارلمانی با شکست مواجه می کند.

رئیس کنگره ملی عراق تصریح کرد: علیرغم اینکه احزاب اسلامی تلاش می کنند طبق نظریه فراگیری احزاب انقلابی و ایدئولوژیک بر سر کار بیاورند نمی توانند در انتقال مسالمت آمیز قدرت مانع ایجاد کنند و یا قوانین را دور بزنند.       

وی اظهار داشت: به غیر از محمد باقر الحکیم و جلال طالبانی که نقش زیادی در عراق داشتند بسیاری از نیروها و احزاب کنونی نقش زیادی در رهبری مخالفان ندارند.

احمد چلبی از رهبران اسلامی و سیاسی عراق انتقاد کرد و گفت: آن‌ها در انتفاضه شیعیان در سال 1991 فرصت واقعی برای سرنگونی نظام صدام پیدا کردند اما این رهبران عنصر مهم و قدرت کامل برای تحریک مردم و وادار کردن آنها به انقلاب جامع در اختیار نداشتند.

وی درباره مسئله فساد در عراق که آیا این سخن واقعیت دارد یا در آن زیاده روی و مبالغه شده است ؛ گفت : فساد در عرق واقعیت دارد و هیچ مبالغه ای در آن وجود ندارد و می توانم بگویم مسئله فساد نه تنها در عراق فراوان است بلکه در سراسر جهان این اتفاق رخ می دهد.

چلبی تصریح کرد: فساد در عراق ناشی از مدیریت حکومت شکست خورده است که فقط فساد و فاسدین را معرفی می کند اما نمی تواند مسئولان و عاملان این امر را محاکمه یا مجازات کند.

وی خاطر نشان کرد : مجموع درآمدهای عراق از فروش نفت از سال 2006 تا سال 2013 به میزان 467 میلیارد دلار بود که 170 میلیارد آن از طریق شرکت های صرافی خرج شده است و حدود 22 میلیارد آن معلوم نیست به کجا رفته است بنابراین می توان گفت این بزرگترین پولشویی است که در عراق اتفاق افتاده است.

وی در ادامه این مطلب افزود: در پارلمان کمیته ای برای بررسی هزینه های مالی دولت تشکیل دادیم اما این کمیته در کشف حساب های دولت در صندوق توسعه ناتوان ماند و به خاطر اهمیت و خطرناک بودن این موضوع با ما همکاری نکرد. 

وی درباره آینده عراق پس از انتخابات گفت: این کشور امروز با مجموعه ای از بحرانها از جمله، امنیتی، مالی، اقتصادی، سیاسی، دیپلماسی و بحران حقوق بشر مواجه است و در صورتیکه حکومت به همین منوال باقی بماند نباید انتظار هیچ گونه پیشرفتی در عراق داشت و در دو سال آینده با بحران ورشکستگی در خزانه روبرو خواهیم شد. 

احمد چلبی در پایان افزود: در صورتیکه قیمت نفت پایین بیایید بحران به شکلی خطرناک افزایش پیدا می کند زیرا در تامین بودجه مالی 60 میلیار دلار کسری داریم و شش هزار پروژه نیمه کاره زمین باقی مانده است که برای تکمیل آنها به 220 میلیارد دلار نیاز داریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.