سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شوراي عالي شهرسازي و معماري مصوب كرد

مصوبات گذشته در خصوص كاربري "كاخ مرواريد" لغو شد

شوراي عالي شهرسازي و معماري مصوب كرد: تصميم كميسيون ماده پنج مورخ 21/6/91 و مصوبه شوراي عالي شهرسازي و معماري مورخ 10/7/ 91 در خصوص كاخ مرواريد لغو و مراتب در آينده مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه امروز مصوب كرد: درخصوص مجموعه كاخ مرواريد با توجه به تبصره يك ماده واحده وتبصره 2 قانون تشكيل سازمان ميراث فرهنگي كشور مورخ 26/11/1364 و بند هاي ماده 3 قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي و قانون منع فروش و واگذاري اراضي با كاربري غير مسكوني براي امر مسكن، تصميم كميسيون ماده پنج مورخ 21/6/91 و مصوبه شورايعالي شهرسازي و معماري مورخ 10/7/ 91 لغو و مراتب در آينده مورد تجديد نظر قرار خواهد گرفت.

شوراي عالي شهرسازي و معماري اعلام كرد: اين مصوبه را بر اساس جلسه مورخ 8/2/93 موضوع فوق را با توجه به مصوبه 23/10/92 مبني بر اعزام گروهي از اعضاي شورايعالي به منطقه و عزيمت آقايان دكتر حجت، دكتر حناچي، مهندس خندان دل و دكتر متصدي و حكم مورخ 31/1/92 به شماره 3/194/9073 دادگستري كل استان البرز مورد بررسي قرار داد و تصميم لازم را در خصوص كاخ مرواريد اتخاذ كرد.

در ادامه مصوبات شوراي عالي شهرسازي و معماري آمده است: با توجه به انطباق حريم مجموعه كاخ مرواريد بر محدوده ملكي طبق ضوابط طرح تفصيلي و به جهت حفظ يكپارچگي مجموعه، صيانت و حفاظت از كل اراضي مجموعه فرهنگي و تاريخي كاخ شامل ساختمان ها، استخر، درياچه مصنوعي، ميدان سواركاري، جنگل مصنوعي، زمين تنيس، زمين گلف، فرودگاه و باغ مشجر شرقي توسط سازمان ميراث فرهنگي الزامي است.

همچنين شوراي عالي شهرسازي و معماري مصوب كرد: خصوص باغات تثبيت شده ي كرج، با توجه به هجمه تخريب و تغيير كاربري هاي انجام پذيرفته و به جهت جلوگيري از تبديل باغات؛ دستورالعمل ماده 14 قانون زمين شهري بر باغات تثبيت شده و كليه پلاك هايي كه بر اساس قانون حفظ و گسترش فضاي سبز و آراي كميسيون ماده 12 باغ مي باشند لازم الرعايه بوده و جايگزين ضوابط و مقررات طرح جامع راهبردي ساختاري و طرح تفصيلي در پهنه باغات مي شود.

همچنين در اين جلسه شوراي عالي شهرسازي و معماري مقرر كرد: كميته فني شورايعالي شهرسازي و معماري ،ضوابط و مقررات كليه عرصه هاي سبز و باز شهر كرج را در ضوابط و مقررات طرح جامع ساختاري و راهبردي و طرح تفصيلي با رويكرد حفظ حداكثري پهنه هاي مذكور مورد بازنگري قرار داده و نتيجه به شورا ارائه گردد.

شوراي عالي شهرسازي و معماري در جلسه امروز خود همچنين مصوب كرد: در راستاي تحقق منويات مقام معظم رهبري و تاكيدات مكرر ايشان بر حفظ باغات و جلوگيري از"تبديل فضاي سبز به آهن و سيمان" طي مكاتبه اي با معاونت بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح ضمن تآكيد بر ضرورت التزام عملي و تمكين به قوانين مرتبط با صيانت از منابع طبيعي، محيط زيست و ميراث طبيعي، فرهنگي و تاريخي توسط نيروهاي مسلح يادآوري شده و موضوع تبديل باغات كرج به معاونت ياد شده منعكس شود.

گفتني است كاخ مرواريد يا كاخ شمس يكي ازبناهاي ارزشمند دوران معاصر است كه به واسطه ساخت آن توسط بنياد فرانك لويد رايت در ايران شهرت جهاني دارد.

اين اثر در سال 1382 به شماره 7067 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شد و تا اوايل دهه 80 به عنوان موزه و با نام مجتمع اردويي تفريحي شهيد فهميده مورد بازديد عموم قرار مي گرفت.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.