سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بشار اسد و انتخابات سوریه

در ماههای اخیر مردم سوریه نسبت به وضعیت آینده خوشبین تر شده‌اند و بحران سوریه به نقطه عطف خود رسیده است. لذا اوضاع به نفع بشار اسد در حال چرخش است و حضور وی در انتخابات آتی و رأی قاطع مردم به او، نشان از پایان بحران در این کشور خواهد داشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، کمتر از دو ماه دیگر، انتخابات ریاست جمهوری سوریه برگزار می‌شود. نام نویسی از نامزدهای تصدی این پست برای یک دوره هفت ساله آغاز شد. بیشتر از سه سال است که این کشور درگیر جنگ و بحران داخلی ‌می‌باشد و بسیاری از گروههای تکفیری مداخله‌گر از کشورهای منطقه، با اتکاء به دلارهای بادآورده نفتی، درصدد به زیر آوردن حاکمیت دمشق بودند؛ اما به دلیل پایمردی و اقتدار محور مقاومت، معارضین نتوانستند چندان توفیقی کسب نمایند.

به هر صورت مردم سوریه در همراهی با حکومت نشان دادند که توان مقابله و دفع بحران را دارند و می‌توانند انتخابات این کشور را به موقع برگزار نمایند. البته واکنش‌هایی توسط مخالفین برای برگزاری انتخابات دیده می‌شود.

واکنش‌های مخالفین برای برگزاری انتخابات

فشار مخالفین خارجی برای عدم برگزاری انتخابات، یکی از چالشهای این رویداد می‌باشد. جبهه مخالفین اسد در تلاش ا‌ند تا با تشویش اذهان و سلب اعتماد مردم از حاکمیت، مشکلاتی را در روند برگزاری این انتخابات ایجاد نمایند. تا آنجایی که بان ‌کی ‌مون، دبیر کل سازمان ملل، در سخنانی گفت: «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تلاش ‌های بین‌المللی صورت گرفته را تضعیف می‌کند».

برخی از تحلیل ‌گران منتقد بشار اسد نیز می‌گویند، برگزاری انتخابات با توجه به شرایط کنونی و بحران در سوریه، به روند سیاسی در این کشور آسیب می‌زند و چشم ‌انداز حل و فصل سیاسی بحران سوریه را با مشکل مواجه می‌کند. در همین راستا اتحادیه اروپا نیز با آمریکا همنوایی دارد و بارها از انتخابات فاقد مشروعیت و اعتبار، سخن به میان آورده است.
با وجود ادامه جنگ داخلی در سوریه، شواهد حاکی از آن دارد که هیچ کدام از جناح‌ها و طرف‌ های مطرح، توان و تجربه حکومتی بشار اسد در دفع و رفع بحران سوریه را نخواهند داشت و بهترین گزینه ‌ای که مردم در این برهه می‌توانند به وی اطمینان کنند و به اجماع برسند، شخص بشار اسد می‌باشد.

اما دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد بشار اسد توانسته بحران سوریه را مهار نماید و با برگزاری این انتخابات، نقش حیاتی را در بازگرداندن ثبات و امنیت به سوریه ایفا کند. بر همین اساس، چند عامل مهم برای حضور فعال بشار اسد در انتخابات آینده وجود دارد.

1- تسلط بشار اسد بر بحران سوریه

با وجود ادامه جنگ داخلی در سوریه، شواهد حاکی از آن دارد که هیچ کدام از جناح‌ها و طرف‌ های مطرح، توان و تجربه حکومتی بشار اسد در دفع و رفع بحران سوریه را نخواهند داشت و بهترین گزینه ‌ای که مردم در این برهه می‌توانند به وی اطمینان کنند و به اجماع برسند، شخص بشار اسد می‌باشد.

2- مطالبه جدی مردم و گروه های سوری برای حضور اسد در انتخابات

در این مدت بحران، بسیاری از گروهها و افرادی که وفاداری خود را به بشار اسد ثابت نمودند و در کنار او ماندند، مطالبه جدی برای حضور مجدد بشار اسد در عرصه انتخابات ریاست جمهوری دارند و معتقدند عبور از بحران سوریه فقط با بشار اسد میسر می‌باشد.

3- عدم مشروعیت اپوزیسیون برای حضور در انتخابات

سال گذشته مجلس نمایندگان سوریه، قانون جدیدی را وضع نمود که بر اساس آن، سیاستمداران اپوزسیون و مخالف در تبعید، امکان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را نخواهند داشت. این قانون مقرر می‌کند که نامزدهای ریاست جمهوری باید در ده ساله اخیر در سوریه زندگی کرده باشند و در کنار تابعیت سوری، تابعیت دیگری نداشته باشند. بر این اساس، مخالفان اسد که در ترکیه و سایر کشورهای منطقه حضور دارند، نمی‌توانند در این انتخابات شرکت نمایند.

به هر شکل بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، هنوز به طور رسمی اعلام نکرده که می‌خواهد نامزد مقام ریاست جمهوری شود یا نه. اما مانعی برای نامزدی او در انتخابات وجود ندارد. هر چند که تصور عمومی بر این است که اسد برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواهد شد.

چرا که در ماههای اخیر، مردم سوریه نسبت به وضعیت آینده خوشبین تر شده‌اند و بحران سوریه به نقطه عطف خود رسیده است. لذا اوضاع به نفع بشار اسد در حال چرخش است و حضور وی در انتخابات آتی و رأی قاطع مردم به او، نشان از پایان بحران در این کشور خواهد داشت.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.