سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هزینه تعمیر و نگهداری "اپتیما" بیشتر است یا "سوناتا"؟

یکی از موارد مهم در خرید خودرو داشتن استهلاک پایین و البته هزینه‌های تعمیر و نگهداری کم است. شاید خودروهای گران قیمت و با کیفیت خودروهای کم استهلاکی باشند اما الزاماً خودروهای کم هزینه‌ای نیستند.

به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران،در این گزارش به سراغ دو تا از خودروهای پرطرفدار این روزهای بازار ایران رفتیم خودروهایی که در حال حاضر در بازار با اقبال زیادی مواجهند و قابل پیش‌بینی است که این دو خودرو از محصولات هیوندای و کیا باشند. بازار خودروهای وارداتی به گونه‌ای شده است که هیوندای و کیا سهم عمده‌ای از آن را به دست آورده‌اند.
 
این دو خودروساز کره‌ای در هر کلاسی از بازار حضوری پر رنگ داشته و البته به رقابت با یکدیگر نیز پرداخته‌اند و سعی در به دست آوردن سهم بیشتری از بازار را دارند.

در این میان در هر کلاسی خودرویی خاص برنده بازی بوده و توانسته گوی رقابت را از دیگری برباید. در کلاس خودروهای سدان خانوادگی متوسط دو خودروی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما با یکدیگر به رقابت پرداخته‌اند.

این دو خودرو در نسل قبل نیز در بازار حضوری پر رنگ داشتند که البته این حضور برای هیوندای سوناتا پر رنگ‌تر از کیا اپتیما بود. به رغم اینکه مردم ایران به دنبال خرید خودروهایی هستند که از موتور قوی‌تری بهره می‌برند اما در این کلاس موتور قوی‌تر کیا اپتیما نسل قبلی نتوانست پیروزی این خودرو را تثبیت کند.

برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند که ظاهر نه چندان جذاب اپتیما موجب شکست این خودرو در بازار ایران شده بود اما برخی دیگر نیز قدمت سوناتا در بازار ایران را مزید بر علت می‌دانند. چرا که کیا اپتیما در مقایسه با سوناتا یک تازه‌وارد به حساب می‌آمد.

اما دلیل دیگری نیز می‌توان برای این شکست به میان آورد و آن اینکه کیا اپتیما زمانی راهی بازار ایران شد که نسل جدید این خودرو نیز رونمایی شد و در دیگر نقاط دنیا در حال عرضه بود همین دلیل سبب شد تا بسیاری از افراد ریسک نکرده و منتظر نسل جدید این خودرو باشند چرا که با ورود نسل جدید اپتیما احتمالاً نسل قبل آن با افت قیمت زیادی روبه‌رو می‌شد همه این دلایل دست به دست هم داد تا نسل قبل اپتیما با اقبال خوبی مواجه نباشد.
 
در این گزارش به بررسی هزینه‌های تعمیر و بهتر است بگوییم نگهداری این دو خودرو پرداختیم  دو خودرویی که در نسل جدید حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.
 
هیوندای سوناتا معروف به سوناتای YF
 
خودرویی زیبا که البته در نسل قبل و یا حتی قبل‌تر هم در بازار ایران حضور داشت از دهه ۹۰ میلادی این خودرو روانه بازار ایران شد. زمانی که کسی برند هیوندای را نمی‌شناخت اما حالا در بازار به رقیبی سرسخت بدل شده است. سوناتا در این نسل با چهره‌ای زیبا و امکاناتی زیاد روانه بازار شده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون چهره آن تغییر نکرده بود و تنها نمونه‌هایی با آپشن‌های بیشتر روانه بازار می‌شد.


 
سوناتا از موتوری چهار سیلندر به حجم ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید ۱۹۰ اسب‌بخار قدرت بوده و از سیستم سوخت‌پاشی تزریق مستقیم بهره می‌برد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو به عهده گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک است. مصرف سوخت این خودرو در شهر ۸/۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و در جاده نیز ۷/۶ لیتر بنزین می‌سوزاند که به صورت میانگین ۴/۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر  در سیکل ترکیبی مصرف دارد.

لازم به ذکر است که این اعداد در شرایط آب و هوایی مختلف تغییر خواهد کرد و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از این اعداد است. اما دارندگان این خودروها نیز می‌گویند که مصرف سوخت این خودرو هیچ‌گاه به اعدادی که در کاتالوگ درج شده است نرسیده و همیشه کمی بالاتر بوده است به خصوص در ترافیک شهر تهران، به هر حال این خودرو از سواری نرمی برخوردار است فضای کابین آن مناسب خانواده‌هاست و کیفیت مواد به کار رفته در ون کابین نیز قابل قبول است با توجه به داشتن موتوری چهار سیلندر از شتابی مناسب برخوردار است و البته این نکته را نباید فراموش کرد که دارندگان آن تا حد زیادی از آن راضی هستند و گفته می‌شود که این خودرو کمتر با مشکل خاصی که نیاز به تعمیر اساسی داشته باشد برخورد می‌کند تنها در برخی از موارد دیده شده است که جلوبندی خودرو دچار آسیب می‌شود اما عمده هزینه‌های این خودرو را تعویض لوازم مصرفی و تعویض روغن و فیلترها تشکیل می‌دهد.

برای تهیه لوازم سوناتا اگر نخواستید به نمایندگی هم مراجعه کنید می‌توانید قطعات موردنیاز را در بازار لوازم یدکی نیز بیابید. این اقدام می‌تواند برای تعویض دوره‌ای روغن و فیلترها هم به همین شکل انجام شود چه بسا ارزان‌تر نیز تمام شود.
 
اگرچه باید مراقب باشید تا این تعویض‌ها و یا تعمیرها در خارج از نمایندگی بدون دقت انجام نگیرد اگر سری به خیابان ملت و چراغ برق زدید این را بدانید که آنجا جایی است که می‌توانید از سیر تا پیاز همه خودروها را پیدا کنید. از روغن تا کوچک‌ترین پیچ و مهره‌ها از نو تا استوک همه چیز در این خیابان‌ها و پاساژهایش یافت می‌شود. شاید تعویض روغن و فیلترها در خارج از نمایندگی در حدود ۱۰۰ هزار تومان برای شما ارزان‌تر تمام شود اما مراجعه به نمایندگی همیشه با یک اطمینان خاطر برای مشتری همراه است.
 
کیا اپتیما
 
کیا اپتیما خودروی زیبایی است که برخلاف نسل قبل خود با اقبال خوبی در بازار مواجه شده است خودرویی که این روزها بیشتر از هر زمان دیگری آن را در خیابان‌های شهر می‌بینیم. اپتیما از موتوری ۲۴۰۰ سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید۱۸۰ اسب‌بخار قدرت بوده و ۲۳۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو از گیربکس شش سرعته تیپ‌ترونیک بهره می‌برد.مصرف سوخت اپتیما در سیکل ترکیبی و در ۱۰۰ کیلومتر در حدود ۸٫۱ لیتر بوده که در مقایسه با سوناتا اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد این در حالی است که هر دو خودرو از وزن یکسانی برخوردارند. اپتیما نیز توانسته همانند سوناتا صاحبان خود را راضی نگه دارد خودرویی کم استهلاک که شباهت‌های فراوانی به سوناتا دارد البته بیشتر این شباهت‌ها از نظر خدمات پس از فروش است. شرایط سرویس‌های دوره‌ای این خودرو نیز همانند هیونداست و از این نظر خیال دارندگان راحت باشد که هیچ برتری بین این دو خودرو در بخش خدمات پس از فروش وجود ندارد.


 
دارندگان این خودرو حتی می‌توانند با تهیه لوازم از چراغ برق کمی اقتصادی‌تر عمل کنند البته این نکته را باید فراموش کرد که قطعات اپتیما گران‌تر از سوناتا بوده و البته کمی هم نایاب‌تر است زیرا هنگامی که به دنبال فروشگاهی بودیم که بتوانیم در آن قیمت لوازم اپتیما را بیابیم زمان زیادی را صرف کردیم چرا که تنها چند فروشگاه در چراغ برق اقدام به فروش لوازم اپتیما می‌کنند اما این نکته را نیز باید یادآور شوم که قطعات اپتیما نیز همانند سوناتا در نمونه استوک در دسترس است. هر چند که برای تهیه آن‌ها می‌بایست به فروشگاه‌های خاصی مراجعه کرد اما برخی از قطعات در نمونه استوک در دسترس هستند.
 
در پایان
 

در حال حاضر سوناتای فول مدل 2014 حدود 140 میلیون تومان و کیا اپتیمای فول 2014 نیز معادل 141 میلیون تومان در نمایندگیها عرضه می‌شود. در همین ابتدا اگرچه سوناتا ارزان‌تر از اپتیما است و گفته می‌شود استهلاک آن از اپتیما اندکی بیشتر است ولی در عوض هزینه تعمیر و نگهداری اپتیما از سوناتا بیشتر بوده ضمن اینکه اپتیما مصرف کمتری نسبت به سوناتا دارد که قدرت آن از اپتیما بیشتر است.

هر دو خودرو ساخته دست کره‌ای‌ها هستند و تا به اینجای کار خودروهای کم استهلاک از آب درآمده‌اند و مشکلات زیادی در آن‌ها دیده نمی‌شود.  تهیه قطعات اپتیما کمی سخت‌تر است و همچنین گران‌تر نیز هست شاید دلیل این موضوع جدیدتر بودن آن باشد اما به طور کلی فروشگاه‌هایی که قطعات کیا را در بازار به فروش می‌رسانند به تعداد انگشت‌های دست هستند و در این قسمت هیوندای وضعیت بهتری دارد.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۱۴ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
چرا ما طبقه کارگر بخاطر تعرفه و جهانی نبودن قیمت خودرو باید از داشتن یک خودرو با کیفیت خارجی محروم باشیم و تا آخر عمر سوار ارابه مرگ بشیم به امید روزی که ما هم با جهانی شدن قیمت خودرو بتونیم خودرو با کیفیت ارزان سوار بشیم اگه ارابه مرگ پراید برامون عمری باقی بزاره...
عرفان
۱۱:۳۹ ۲۹ مهر ۱۳۹۸
الان قیمت جهانی هم بشه بازم نمیتونیم چون پولمون ارزشی نداره
بهار
۲۱:۲۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
من يه زماني اپتيما داشتم ماشين خيلي خوبي بود
ناشناس
۰۰:۲۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
اپتیما کجا بهتره میخواستم تهیه کنم؟
یونس
۰۰:۴۰ ۱۰ آبان ۱۳۹۶
فقط اوپتیما .
اول. زیباست .
دوم.سواریش خیلی نرم و لذت بخش تر از سوناتاست
سه. کم مصرف تراز سوناتاست. و جون پسندترین ماشینه
lotfi
۲۱:۵۸ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
من سوناتا 2014 دارم با اوپتیما 2016 عوض کنم ..از نظر کیفیتی میگم ..کودک بهتر
غلام کاوش
۱۰:۱۱ ۱۳ مرداد ۱۳۹۶
سلام من اپتیما 2014 دارم خودمم تعمیرگاه مکانیکی دارم،از نظر فنی خودرو بسیار خوبیه فقط به خاطر داشتن زنجیر تایم،تعویض به موقع روغن و استفاده کردن از روغن با کیفیت رو جدی بگیرید،ضمنا همیشه از یک نوع روغن موتور استفاده کنید،مصرف بنزین و لنتش فقط به درست رانندگی کردن بستگی داره
سعید راد
۰۱:۳۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۶
بچه ها دوتاشم انصافا خوبه من خیلی تحقیق کردم اخرش ولی از هر لحاظ که قیاس کردم اپتیما بهتر بود ,ولی یه حرف کلی اخر رو هم بگمبیشتر سلیقه ای هستش , ولی الان همه عشقش شده اپتیما
Kiyan
۰۶:۲۲ ۱۹ تير ۱۳۹۶
فقط تیانا شش سیلندر
مجتبی
۰۳:۲۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۶
صد درصد اپتیما سرتره واقعا اگه برند این ماشین بنز یا بی ام و بود قیمتش۴۰۰ میلیون میشد من ماشینهای مختلف داشتم ویا سوار شدم اپتیما واقعا ماشین عالیه با قیافه ماشینهای امریکایی
ناشناس
۱۹:۰۹ ۱۸ دی ۱۳۹۵
درباره هیوندای باید گفت بیشتر رو موتورش کار میکنه تا آپشن های دیگه اون ولی کیا روی هر دوتای اونها کار میکنه وسعی میکنه باقیمت بهتر ماشین لوکس تر با آپشن و موتور خوب ارائه بده در هر صورت انتخاب بین کیا و هیوندای سلیقه ای هست و من کیا رو انتخاب میکنم به خصوص با موتور با دوامش
ناشناس
۰۳:۰۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۵
من اپتیما دارم. سوناتا هم داشتم. واقعا اپتیما همه چیزش سر تره.
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۳ آبان ۱۳۹۵
آقا اپتیما حرف نداره .از سوناتا خیلی بهتره
ناشناس
۰۱:۰۱ ۰۷ مهر ۱۳۹۵
سوناتا و اپتیما فرقی ندارن
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۴ شهريور ۱۳۹۵
هردوتاشون خوبن.
اپتیما قیافش بهتره
ناشناس
۲۲:۵۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
سلام.دوستان بین اپتیما 2016، سوناتا 2015 موندم،. به نظر شما کدوم بهتره
ناشناس
۰۱:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
سوناتا شاه ماشینهای ایران
ناشناس
۲۲:۵۹ ۱۸ تير ۱۳۹۵
سلام من سه سال اپتیما دارم به جز لاستیک فیلتر روغن هوا لنت ترمز ایرادی نداره
در ضمن کیا قبلا ساخت کشور امریکا بود که الان کره داره میسازش بیشتر قطعاتشم امریکایی هست
در مورد سوناتا چیزی نمیدونم فک کنم ماشین خوبیه ولی به نظر من اپتیما از نظر کیفیت قطعات بهتر از سوناتا هست
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
فقط سوناتا,
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
فقط سوناتا,
ناشناس
۲۰:۲۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
فقط سوناتا,
ناشناس
۰۴:۱۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
عزیز من سوناتا کجا ماشین نرمیه هر کس داره از سواری و سیستم تعلیق خشکش میناله !!!!!!!
ناشناس
۰۰:۴۴ ۲۶ فروردين ۱۳۹۵
بنظر من اپتیما خیلی بهتر از سوناتئه من هردوتاشو داشتم ولی از اپتیما بیشتر راضی بودم سوناتا بیشتر به خاطر ظاهرش طرفدار داره........
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
خودم که هیچ کدامشو ندارم راحت سرم میزارم رو بالش
ناشناس
۱۹:۰۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۵
سلام دوستان. کیا اپتیما و هیوندا سوناتا هر دو شبیه به هم هستن. هیوندا کمی کیفیت بهتر داره ولی کیا کمی آپشنش بیشتره
ناشناس
۰۰:۵۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
به نظر من هوندا آکورد یه ژاپنی باکلاسه
همینکه همه ندارندش بسه
ناشناس
۲۳:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
من اپتيما ٢٠١٤ دارم.حرف نداره. فقط يكم مصرفش بالا می باشد
ناشناس
۰۰:۴۸ ۰۹ بهمن ۱۳۹۴
فقط پيکان اونم زرد قناري
ناشناس
۱۰:۰۳ ۱۵ آذر ۱۳۹۴
من هم سوناتا 2014 داشتم هم اپتیما 2015.به نظرم اپتیما خیلی بهتر ار سوناتا هستش.
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ آبان ۱۳۹۴
هزینه تعمیر و نگهداری اسپورتیج چگونه است
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۴
فقط گاری
farshad
۱۸:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۴
خداییش اپتیما یه چیز دیگس.سوناتا داخلش خیلی تجملاتیه زخاطر همونه پرطرفداره.
ولی یه چیز بگم ختم کلوم
ماشین خوب میخاین فقط دوو سیلو
صلوات
کریم
۱۴:۵۲ ۱۶ تير ۱۳۹۴
پرایدوی خودمون ازهمشون سرتره
مازيار
۱۱:۵۴ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
دعوا نكنين، تا پرايد هست چرا سوناتا و اپتيما.....
هههههه
۲۰:۰۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۴
همه میدونن که اپتیما از سوناتا سرتره ولی نمیدونم چرا شما از روی برند میگید که سوناتا سرتره چون نوع قبلی اون تو بازار بهتر عمل کرده
رضا
۱۶:۲۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
سوناتا خيلي خيلي از اپتيما سر تره همين و بس
رضا
۱۶:۲۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۴
سوناتا خيلي خيلي از اپتيما سر تره همين و بس
میثم
۱۵:۱۹ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴
در جواب مریم خانم باید بگم سوناتا و اپتیما بیشتر شبیه دوتا برادر هستند تا دوتا رقیب من خودم سوناتا دارم و خیلی ازش راضی هستم عالیه و دوستی دارم که اپتیما داره و اونم خیلی از ماشینش راضی هست بین این دوتا ماشین بیشتر به نظر من سلیقه حکم میکنه مثلا از نظر من تریم داخل اپتیما اصلا قشنگ نیست ولی به نظر بعضیها شاید برعکس باشه..من عاشق فضایی بودن ظاهر سوناتا هستم و این که کلا ماشین باد داری هست ولی خیلیا از این حالت فضایی بودن خوششون نمیاد ولی در کل هر دوشون ماشینای خوبی هستن و از لحاظ فنی نمیشه گفت که کدوم سر تره
مریم
۲۰:۴۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
ما اپتیما داریم خیلی هم ازش راضی هستیم و به سوناتا ترحیح میدیم چون فامیلامون سوناتا دارن ما تو جاده هم کورس گزاشتیم و سوناتا به گرد پای اپتیما نرسید
حمید
۱۶:۴۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۳
آقای بنده خدا بستگی داره شما از چه لحاظ بگید.
ولی در کل از همه بهتر
تیانا و بعد آکورد و بعد سوناتا و بعد اپتیماست.
البته از لحاظ زیبایی اپتیما از همه سر تره.
يه بنده خدا
۰۱:۲۲ ۰۹ تير ۱۳۹۳
سوناتا بهتره يا اپتيما يا تينا يا اكورد
مهرداد
۱۴:۵۰ ۰۱ تير ۱۳۹۳
آخه آدم حسابی 405 پارس هم مگه ماشینن
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳
یک مقایشه هم بین 405و پارس بگذارید . همین قدر مفیده .