سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون آموزشی وزارت بهداشت:

تولیت آموزش پزشکی در اختیار "وزارت بهداشت" ماند

دکتر ضیایی با بیان اینکه سیاست‌های ابلاغی یک فرصت بزرگ برای حوزه سلامت است، گفت: با این ابلاغ تکلیف آموزش دادن در اختیار وزارت بهداشت می‌ماند.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر ضیایی معاون آموزشی وزارت بهداشت امروز ۸ اردیبهشت در نهمین جشنواره شهید مطهری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آموزش زیر ساخت توسعه است، گفت: هر جامعه‌ای که دچار کم توسعه یافتگی شده است، به این دلیل است که کمتر به آموزش پرداخته است. بنابراین باید حوزه آموزش مورد توجه و اهمیت قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ما با دو نظام پزشکی که در هم ادغام شده‌اند، یعنی آموزش و درمان، سرو کار داریم که هم فرصت و هم تهدید ایجاد می‌کند، بنابراین باید به بررسی بپردازیم تا فرصت‌ها را تقویت و تهدید‌ها را برطرف کنیم. 

ضیایی به سیاست‌های ابلاغی اشاره و عنوان کرد: سیاست‌های ابلاغی فرصت بزرگی را برای نظام سلامت ایجاد کرده است و همین ابلاغ باعث شد که تکلیف ما مشخص شود، در واقع قرار بود که آموزش از وزارت بهداشت گرفته شود، ولی با ابلاغ این سیاست‌ها تکلیف مشخص شد و آموزش در اختیار وزارت بهداشت می‌‌ماند. 

وی ادامه داد: ادغام آموزش و درمان، دستاوردهای مختلفی را همچون تربیت نیروی انسانی تا حد خودکفایی، افزایش سطح خدمات را به همراه داشته است. 

ضیایی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: باید توجه داشت که آموزش از جمله بخش‌هایی است که دیر پاسخ می‌دهد اما سرمایه گذاری آن با دوام و بسیار کمک کننده خواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه رشد کمی سریعی در چند سال گذشته تجربه کردیم تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ هزار دانشجو در بخش دولتی و ۶۰ هزار دانشجو در بخش غیر دولتی و آزاد داریم. در طی ۵ سال گذشته ۴۱ درصد رشد در تعداد دانشجویان داشتیم، اما در کنار این رشد، تعداد اعضای هیات رشدی متناسب با آن نداشته است. 

وی ادامه داد: در یک زمان کوتاه، دانشکده، بیمارستان و مراکز تحقیقاتی زیادی تاسیس شد که باید تحلیل کنیم که چقدر تاسیس این مراکز به ضرر و چقدر به نفع بوده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان اظهار داشت: در کنار رشد کمی خودمان با توجه به اینکه اعتبارات زیاد نشده و فضای فیزیکی و امکانات افزایش پیدا کرده و بخش کیفی ما را دچار مشکل کرد. باید توجه داشت که با کاهش اعتبارات جدی در حوزه آموزش سرو کار داریم که برای جبران این کمبود باید به فکر خلق منابع جدید و وابستگی کمتر به منابع عمومی باشیم. 

ضیایی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما در بخش ارائه کنندگان خدمات سلامت دچار مشکلات رفتاری و مهارتی هستیم که باید به تقویت این موضوع بپردازیم. 

وی افزود: توسعه نا‌متقارن آموزش پزشکی حتما باید اصلاح شود، در حال حاضر ۶۶ دانشکده دندانپزشکی و ۹۰ دانشکده پزشکی داریم و بدون توجه به نیاز بازار کار تربیت می‌کنیم، بنابراین باید برای این موضوع تدابیری لازم اندیشیده شود به طوری که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها بر اساس نیاز کشور مشخص شود. 

وی در پایان با بیان اینکه لازم نیست که همهٔ بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه‌ها آموزشی باشند، خاطرنشان کرد: در هر دانشگاهی ۴ بیمارستان با کلیه بخش‌ها و آموزش‌ها کافی است. 



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.