سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

وجودهزاران مگاوات انرژی از دست رفته در سیستان

رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: دو هزار ساعت آفتاب و حدود 150 روز باد مناسب در هر سال سرمایه گرانبهای سیستان و بلوچستان برای تولید انرژی خورشیدی بادی است که متاسفانه بدون توجه و بهره گیری بر باد می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان ˈغلامرضا نوریˈافزود: با توجه به آفتاب بسیار مطلوب و بادهای فراوان در سیستان، این منطقه ظرفیت های قابل توجهی برای تبدیل شدن به قطب تولید انرژی خورشیدی- بادی را دارد.

وی ادامه داد: دشت سیستان به دلیل داشتن ساعات آفتابی مناسب در طول شبانه روز و وزش بادهای معروف موسمی120 روزه، منطقه ای مناسب برای ساخت دومین نیروگاه خورشیدی-بادی کشور بعد از استان یزد شناخته می شود.

نوری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ایران در منطقه خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی قرار گرفته و در این بین استان های مرکزی و جنوبی از آفتاب هشت تا 14 ساعت در شبانه روز برخوردار هستند، می توان برق مورد نیاز جمعیت حدود 30 میلیون نفر ساکن در این مناطق را از طریق انرژی خورشیدی تامین کرد.

وی ادامه داد: استفاده از انرژی خورشیدی به عنوان نعمت خدادادی با راه اندازی نیروگاه خورشیدی در استان های مرکزی و جنوبی کشور بویژه منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان علاوه بر صرفه جویی در هزینه های تحمیلی بر خانواده ها، می تواند در سبد کالای غیر نفتی صادراتی و در آمدهای ارزی ایران بسیار موثر باشد.

این محقق و پژوهشگر به دولت پیشنهاد کرد با توجه به نتایج مثبت بدست آمده از ایستگاه های تحقیقاتی انرژی خورشیدی دانشگاه سیستان و بلوچستان در امر بکارگیری این دانش و فناوری برای استان های مرکزی و جنوبی ایران و در راس آن این استان، دستورات لازم برای ساخت نیروگاه خورشیدی-بادی به دلیل داشتن شرایط مناسب در منطقه سیستان صادر شود.

نوری با بیان اینکه در دشت سیستان تعداد روزهای دارای آفتاب بالای 10 ساعت در شبانه روز بیش از 200 روز است، گفت: این ظرفیت بالا و ارزنده می تواند منطقه را از نظر تامین انرژی با ایجاد نیروگاه خورشیدی متحول کند و برق تولیدی مازاد بر نیاز آن را نیز می توان به کشورهای همسایه صادر کرد.

وی افزود: جا افتادن استفاده از آبگرمکن خورشیدی برای عشایر سیستان و بلوچستان یک نمونه کوچک از فراهم بودن شرایط مناسبت برای بهره گیری بهینه از آفتاب و انرژی خورشیدی در استان است.

رییس پژوهشکده علوم زمین و جغرافیای دانشگاه سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیقات میدانی و جمع آوری اطلاعات اقلیمی در این دانشگاه ظرفیت های لازم در منطقه سیستان برای ایجاد نیروگاه خورشیدی-بادی توجیه اقتصادی دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هزاران ، مگاوات ، انرژی ، سیستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.