سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

آمادگی دولت برای صدور مجوز ایجاد مراکز جدید خرید گندم

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از اقدامات دولت یازدهم در حمایت از بخش کشاورزی کشور ، صدور مجوز برای ایجاد مراکز جدید خرید گندم و وضع قیمت های تضمینی است که 25 درصد افزایش قیمت تضمینی خرید گندم نیز از جمله ی این اقدامات است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ،حسین صفایی در جلسه شورای خرید گندم استان کرمان که در محل سالن شهید مستقیمی استانداری کرمان برگزار شد ، افزود: دولت با واردات کود برای کشت محصول، تأمین انواع سموم و آفت کش ها و خرید تضمینی محصول به صورت همه جانبه از کشاورز حمایت می کند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: دولت در راستای حمایت از کشاورز ، هزینه های جانبی مثل: حمل و نقل گندم از سیلوها ،اجاره بهای سیلوها و سه شیفت کارکردن کارگران سیلوها برای سرعت بخشیدن به روند ذخیره سازی گندم و دیگر هزینه ها را می پردازد.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تصریح کرد: از سال 86 تاکنون بین 32 تا 35 درصد گندم کشور توسط اتحادیه های روستایی خریداری شده که یک سوم گندم کل کشور است.

صفایی با اشاره به اینکه در کرمان 100 درصد گندم توسط شرکت غله خریداری و ذخیره سازی می شود ، یادآور شد: در استان های مختلف این نسبت متفاوت است.

وی با اعلام اینکه پس از ادغام وزارتخانه ها، سیاست گذاری محصولات کشاورزی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شد ، گفت: از ابتدای امسال با تصویب آیین نامه اجرایی در هیات دولت و ابلاغ آن خرید، فروش ، ذخیره سازی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهاد کشاورزی واگذار شده است.

صفایی گندم را یکی از کالاهای راهبردی کشور دانست و افزود: این محصول جزو شناسنامه امنیت غذایی و امنیت اجتماعی کشور تلقی می شود.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته بخش تولید و خرید گندم کشور به دلایل مختلفی چون خشکسالی، سیاستگذاری های غلط و نوع حمایت آسیب جدی دیده است، خاطرنشان کرد: در سال های 83 و 84 میزان تولید گندم به بیش از 14 میلیون تن و خرید به 11 و 4 دهم میلیون تن رسید در حالیکه در سال نود و یک ،2 و 2 دهم میلیون تن گندم داخلی خریداری و نزدیک به 7 میلیون تن گندم وارد شد.

صفایی تصریح کرد: طی سال 92 در کشور ، 4 و 8 دهم میلیون تن گندم خریداری و حدود 3 و شش دهم میلیون تن وارد شده است.

وی یادآور شد: معدل واردات در سال های 83 و 84 در مواد غذایی و محصولات کشاورزی بین 8 تا 9 میلیون تن بوده که 3 و نیم میلیارد دلار ارز به آن اختصاص یافته است.

صفایی افزود: در سال 91 و 92 معدل واردت کشور 20 میلیون تن بوده که بیش از 12 میلیارد دلار ارز به آن اختصاص یافته است.

وی از آمادگی دولت برای صدور مجوز های لازم جهت ایجاد مراکز جدید خرید گندم خبر داد و از مسئولان استان کرمان خواست: برای راه اندازی مراکز جدید خرید برنامه ریزی کنند تا کشاورزان در آرامش و بدون دغدغه ، محصولات مازاد بر نیازشان را بفروشند.

 

برچسب ها: مجوز ، دولت ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محسن آذری
۲۱:۴۸ ۰۴ مهر ۱۳۹۸
سلام دولت کار خیلی خوبی داردانجام میدهد من هم بهفکر سیلوی گندم هستم احداث کنم