سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه زمان تشریح کرد:

روابط آنکارا- بغداد متأثر از نتایج انتخابات عراق

انتخابات پارلمانی عراق در راه است و قرار است دهم اردیبهشت مردم این کشور برای انتخاب 328 عضو شورای نمایندگان این کشور که مسئولیت انتخاب نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور را برعهده خواهند داشت،‌ به پای صندوق‌های رای می‌روند. این در حالی است که این انتخابات می‌تواند تاثیر حیاتی بر روابط عراق-ترکیه داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه ترکیه‌ای تودی زمان در گزارش خود درباره این مسئله آورده است: کارشناسان بر این باورند که این انتخابات نه‌تنها برای آینده عراق، بلکه برای آینده روابط میان دو همسایه بسیار حیاتی و مهم است. هیچ شکی نیست که در صورت ادامه نخست‌وزیری نوری المالکی روابط دو کشور هرگز مثبت نخواهد بود. در عین حال یک نخست‌وزیر جدید و یک دولت جدید می‌تواند باعث تغییر اوضاع در این زمینه شود.

این انتخابات همچنین می‌تواند به نقطه عطفی در تاریخ عراق تبدیل شود، در صورتی که انتخابات به ایجاد تغییرات در راس قدرت این کشور بیانجامد. بیش از 9 هزار کاندید نمایندگی مجلس در انتخابات شرکت خواهند کرد که از میان آنان 328 نفر به مجلس راه خواهند یافت و این در حالی است که حزب ائتلاف قانون به رهبری نوری مالکی از سوی برخی به عنوان گزینه اصلی پیروزی در این انتخابات در نظر گرفته شده است. اگرچه کارشناسان بر این باورند که ممکن است نتیجه انتخابات بسیار شوکه‌کننده باشد و منجر به پیروزی یکی از منتقدان مالکی منجر شود.

این انتخابات نه‌تنها یک رقابت واقعی است، بلکه نتایج آن مبهم است و مشخص نیست چه کسی قطعا پیروز آن خواهد بود. 

بیگلای دومان، کارشناس مسائل عراق در مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه آنکارا در این‌باره می‌گوید: این انتخابات با دوره قبلی متفاوت است، این‌بار رقبای اصلی با هم رقابت نمی‌کنند و هیچ ائتلاف قوی نه در میان شیعیان و نه در میان سنی‌ها وجود ندارد. گروه‌های بزرگ اکنون به گروه‌های کوچکتر تبدیل شده‌اند و حتی مالکی هم نمی‌تواند خود را به عنوان یک رقیب اصلی مطرح کند.

مالکی در دوره قبلی با حمایت قاطع گروه‌های شیعی از جمله جریان صدر به رهبری مقتدی صدر به پیروزی رسید  و این در حالی است که در این دوره این جریان به یک منتقد جدی سیاست‌های مالکی به ویژه در زمینه مسائل امنیتی تبدیل شده است. از سوی دیگر این انتخابات در سایه شرایط امنیتی متفاوت با دوره قبل برگزار می‌شود.

"سرهات ارکمن"، استاد دانشگاه در ترکیه در این‌باره می‌گوید: نتیجه این انتخابات ممکن است به نخست‌وزیری مجدد مالکی بیانجامد.

این انتخابات می‌تواند به کاهش سرعت قدرت گرفتن مالکی منجر شود، همان مسئله‌ای که موجب کاهش سطح روابط بغداد و آنکارا شد. روابط دو کشور به دلیل اینکه ترکیه منتقد دولت عراق است، دچار تنش است. ترکیه مالکی را متهم به داشتن سیاست سرکوب و مالکی نیز آنکارا را متهم به اعمال سیاست‌های خصمانه در منطقه و دخالت در امور عراق می‌کند. در واقع عراق و ترکیه تنها زمانی صفحه جدیدی در روابط خود باز خواهند کرد که مالکی نخست‌وزیر عراق نباشد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.