سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد:

۳۰۰ پروژه آموزشی نیمه‌تمام در مسکن مهر/تحصیل یک‌سوم دانش‌آموزان کشور در مدارس ناایمن

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: 6 هزار پروژه نیمه تمام در آموزش و پرورش وجود دارد که هزار و 200 پروژه مردمی و مشارکتی است همچنین در سال 93 پروژه جدیدی کلید نخواهد خورد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مرتضی رئیسی معاون عمرانی وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشست خبری امروز خود که به مناسب شانزدهمین جشنواره سراسری خیرین مدرسه ساز برگزار شد،عنوان کرد: از نیمه دوم اردیبهشت ماه جشنواره خیرین استان ها در 31 مرکز برگزار خواهد شد جشنواره در سطح شهرستان های کشور از اواخر سال گذشته شروع شده است.
 
وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره گفت: هدف اصلی مسئولان کشوری و استانی این است که از مقام خیرین مدرسه ساز تجلیل صورت گیرد رویکرد امسال برای جشنواره خیرین از قبل فکر شده و قوانین ان در مجلس به تصویب رسیده و آیین نامه اجرایی ان اواخر سال 92 به تصویب هیات دولت رسیده است تا از این طریق بتوانیم بخشی از پروژه های نیمه تمامی که در کشور وجود دارد تکمیل نماییم البته بخشی از این پروژه ها در بخش های روستایی قرار دارد.
 
رئیسی با اشاره به این مطلب که تکمیل این پروژه ها از اولویت های آموزش و پرورش است گفت: تکمیل پروژه ها از سال گذشته شروع شده و مورد استقبال خیرین در برخی استان ها قرار گرفته است.
 
وی همچنین اضافه کرد: براساس آخرین اطلاعات موجود 6 هزار پروژه نیمه تمام در آموزش و پرورش وجود دارد که از این تعداد هزار و 200 پروژه مردمی یا مشارکتی بین دولت و خیرین است.
 
معاون عمرانی وزیر با اشاره به این مطلب که 80 درصد پروژه ها به صورت نیمه تمام هستند و با استفاده از منابع دولتی در دست اجرا می باشند افزود: به ازای هر دانش آموز در کشور نیم متر مربع فضای آموزشی نیمه کاره در دست اجرا است.
 
رئیسی با تاکید بر این مطلب از چهار هزار و هشتصد پروژه دولتی و هشت هزار پروژه ورزشی و چهار هزار پروژه آموزشی با چهار میلیون متر مربع زیر بنا است تصریح کرد: نیمی از این پروژه های دولتی از محل طرح تخریب بازسازی در دست اجرا است.
 
حدود دو میلیون متر مربع از پروژه های طرح تخریب بازسازی در کشور به صورت نیمه تمام است و بخش قابل توجهی از چهار هزار پروژه قابل واگذاری به خیرین جهت تکمیل می‌باشد.
 
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: اعتبارات عمرانی ملی هزارو صد میلیارد بوده است که از این رقم هفتصد میلیارد تومان به ما پرداخت شده است.
 
چهارصد و چهل میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی و هفتادو پنج درصد آنچه که در مجلس مصوب شده است برای استاندارد سازی سیستم های گرمایشی مدارس است یعنی هشتاد و چهار درصد اعتبارات پرداختی به ما مربوط به تخریب و بازسازی و استاندارد سازی سیستم های گرمایشی می‌باشد.
 
رئیسی همچنین گفت: کل پروژه‌هایی که در سال 92 تحویل داده‌ایم علیرغم تنگناهای مالی یک میلیون و بیست هزار متر مربع فضای آموزشی در کشور است یعنی شامل هزارو  دویست و چهل شش پروژه می‌شود.

وی با بیان اینکه اعتبارات ملی مصوب در سال 93 نهصدو بیست و پنج میلیارد تومان است ،اظهار داشت: چهارصد و چهل میلیارد تومان آن برای تخریب و مقاوم سازی مدارس و سیصد میلیارد هم برای استاندارد سازی سیستم گرمایشی است به عبارتی هشتاد درصد اعتبارات ملی عمرانی مصوب وزارت  آموزش و پرورش مربوط به افزایش سطح ایمنی مدارس است.

 وی در ادامه  افزود: آخرین آماری که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جمع بندی شده است شامل نود و هفت هزار کلاس درس با زیر بنای نه میلیون متر مربع از مجموع پنجاه و سه میلیون متر مربع فضای آموزشی که در اختیار آموزش و پرورش است توسط خیرین به دو شکل مردمی و مشارکتی ساخته شده است که رقم بسیار بالا و قابل توجهی را  نشان می‌دهد البته خیرین کمک‌هایشان در سال‌هایی انجام دادند که ما مدارس چند نوبتی در کشور داشتیم.
 
رئیسی در ادامه با اشاره به اعتبار نهصد و بیست و پنج میلیاردی که به تصویب رسیده است افزود: در حوزه عمرانی و آموزش و پرورش اولویت‌هایی را مشخص کردیم اولویت اصلی تکمیل پروژه های نیمه تمام چه از منابع دولتی و چه از منابع مردمی است بنابر این تا زمانی که پروژه نیمه تمام در بخش عمرانی وجود دارد پروژه جدیدی را شروع نخواهیم کرد مگر آنکه خیری خود بخواهد پروژه‌ای را عنوان کند.
 
وی در ادامه از افزایش سطح ایمنی عمومی مدارس به عنوان دومین اولویت سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت و خاطر نشان کرد: کار استاندارد سازی مدارس به سرعت و با اولویت در حال اجرا است پیش بینی ما این است که حداقل بیست هزار کلاس درسی کشور به سیستم گرمایشی مجهز شود با برآوردی که کارشناسان و تاسیسات انجام دادند  به طور متوسط هر کلاس حدود هفت میلیون تومان هزینه به خود اختصاص داده است.

رییس سازمان نوسازی مدارس کشور از ایجاد منابع جدید مالی و پایدار به عنوان یکی از برنامه‌های جدی سازمان خبر داد و افزود: افزایش سطح مشارکت مردم و نهادها سیاست چهارم سازمان نوسازی و مدارس کشور است. ما در برخی از استان‌های کشور از لحاظ سرانه آموزشی از استانداردها بالاتر و در برخی دیگر از استان‌ها با شرایط مطلوب فاصله داریم.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های جدی سازمان نوسازی پرداخت دیون پیمانکاران است با گشایش اعتباری که صورت گرفته این بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

رییسی در خصوص متولی نگه‌داری فضاها و تجهیزات آموزشی گفت: موضوع نگهداری فضاهای آموزشی به خصوص از لحاظ فنی بحثی که مقفول مانده است. بیش از 60 میلیون متر مربع یا به عبارتی 50 تا 60 هزار میلیارد تومان سرمایه ساختمانی در اختیار آموزش پرورش است اما نگهداری این سرمایه‌ها متولی ندارد.

وی اضافه کرد: نگهداری فضاهای آموزشی نیاز به ساختار منابع دارد و خوش بینانه‌ترین حالت این است که 7 درصد اعتبارات استانی به بحث تعمیر و نگهداری اختصاص یابد ، دولت در سال هزینه سنگینی را جایگزین سیستم‌ها و تجهیزات می‌کند، بنابراین می‌بایست متولی این کار در کشور مشخص شود و قطعا خود وزارت آموزش در خصوص این موضوع باید بیندیشد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش درباره زمان اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیز گفت: اتمام این شش هزار پروژه که نیمه تمام نیازمند سه هزار میلیارد تومان اعتبار ملی است خوش بینانه‌ترین حالت این است که بخشی از این مبلغ را اعتبار استانی در اختیار ما بگذارد، دولت تخصیص خوبی به پروژه‌های عمرانی داده ولی با شرایط موجود همچنان فاصله داریم اتمام پروژه‌ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست بنابراین ما شروع پروژه جدید را ممنوع کردیم مگر آنکه خود خیری بخواهد پروژه‌ای را آغاز کند.
 
رییسی در خصوص پروژه‌ مسکن مهر نیز عنوان کرد: واقعیت این است که یکی از دغدغه‌های اصلی ما از آغاز شروع این طرح پیگیری شرایط آموزشی مسکن مهر بوده است. در استان تهران و البرز تراکم دانش آموز در کلاس ها زیاد است با پیگیری‌هایی که به همراه وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ای که با دیگر مسئولان داشتیم قرار شد 30 پروژه‌ ضروری از بین 300 پروژه‌ای که به صورت نیمه تمام وجود دارد انتخاب شده و عملیات اجرایی‌اش انجام گیرد.

وی ادامه داد: اخیرا بیش از 100 پروژه از مجموع 270 پروژه نیمه تمام باقی مانده را شناسایی کرده و به معاون اول رییس جمهور نیز ارائه شد و قرار شد پروژه‌های ضروری را تا شروع سال جدید پالایش و اجرا شود.

وی همچنین اظهار داشت: حل مشکل فضای آموزشی مسکن مهر در کوتاه مدت و حتی دراز مدت از عهده وزارت آموزش و پرورش با این منابع محدود خارج است و بنابراین نیاز به عزم ملی و تصمیم کشوری احساس می‌شود.

رییسی در خصوص سیستم گرمایشی مدارس نیز گفت: اگر امسال اعتبار 300 میلیاردی به ما اختصاص دهند قادر هستیم نصف کلاسهای درسی که مشکلشان سیستم بخاری است و نیازمند سیستم گرمایشی دائم هستند را برطرف سازیم.

معاون عمرانی وزیر درباره اعتبار پیش بینی شده برای تخریب، نوسازی و مقاوم سازی  مدارس تصریح کرد: اعتبار پیش بینی شده برای تخریب، بازسازی و مقاوم سازی در 30/1/85 چنین مصوب شد که چهار میلیارد دلار طی سالهای مختلف از صندوق به همین منظور دریافت شود، از آن اعتبار تا این لحظه چهار هزار و 550 میلیارد تومان به ما پرداخت شده است و ما 8 میلیون و 600 هزار متر مربع را به تخریب و بازسازی اختصاص داده‌ایم که هفت میلیون مربع آن پایان یافته و بقیه آن به صورت نیمه تمام است، در مقاوم سازی نیز 2.7 میلیون متر مربع اختصاص دادیم که 300هزار متر مربع آن هنوز باقی مانده است.

وی ادامه داد: یک سوم دانش آموزان بیشتر در مدارس مقاوم سازی شده و بخش کمتری از آن در مدارس نیازمند تخریب مشغول تحصیل‌اند.


انتهای‌پیام/
برچسب ها: پروژه ، رئیس ، تکمیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.