سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

صادرات 56 میلیون دلاری کرمان به عراق

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه سهم استان کرمان از صادرات در سال 92 بیش از 900 میلیون دلار به دنیا بوده است، گفت: این استان طی مدت یاد شده ، بیش از 56 میلیون دلار به کشور عراق صادرات داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، مجید قربانی فراز در همایش بررسی راهکارهای ورود به بازار عراق که در اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی کرمان برگزار شد ، افزود: استان کرمان در سال 91 نیز 46 میلیون دلار به عراق صادرات داشته است.

اهمیت صادرات به کشور عراق

وی به اهمیت صادرات به کشور عراق اشاره و خاطرنشان کرد: کشور جمهوری اسلامی ایران علقه های دینی ـ فرهنگی بسیاری با کشور عراق دارد و با توجه به اینکه این کشور از پایگاه های شیعیان در دنیاست ، این علاقه روز به روز بیشتر می شود.

قربانی فراز با بیان اینکه کشور ایران هزار و 450 متر مربع مرز مشترک با این کشور همسایه دارد ، تصریح کرد: ما بیشترین مرز مشترک تجاری را با کشور عراق داریم و روز به روز روابط تجاری با این کشور در حال افزایش است.

وی با تأکید بر اینکه باید روابط استراتژک دوستانه ای در بین دو کشور برقرار کنیم ، یادآور شد: این روابط در زمینه فرهنگی ـ دینی وجود دارد و در زمینه اقتصادی باید ایجاد شود تا شاهد پویایی و توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور باشیم.

قربانی فراز به بیان مختصات کشور عراق پرداخت و گفت: مساحت این کشور 438 هزار کیلومتر مربع است که جمهوری اسلامی ، ترکیه ، اردن و عربستان از همسایگان آن به شمار می روند.

وی جمعیت این کشور را 35 میلیون نفر عنوان کرد و افزود: این کشور 58 کیلومتر با خلیج فارس مرز آبی دارد.

بازرگانان باید با اطلاعات به روز با کشور عراق ارتباط داشته باشند.

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: دستگاه های مختلفی در رابطه با بازار عراق فعالیت می کنند.

قربانی فراز تصریح کرد: مجموعه وظایف وسیعی در زمینه تعامل تجاری با این کشور تعریف شده است و قوانین تجاری به روزی وجود دارد تا بازرگانان بتوانند با اطلاعاتی دقیق به صورت بهینه با این کشور ارتباط داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه عراق کشوری با پتانسیل بالا و بازار مصرف خوبی برای ماست، یادآور شد: این کشور تولید خاصی ندارد و بیشتر صادرات این کشور مواد خام و نفت است.

صادرات ایران به عراق

قربانی فراز گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال 91 میزان 6 میلیارد و 250 میلیون دلار و در سال 92 میزان 5 میلیارد و 950 میلیون دلار کالا صادر کرده است.

وی به تعرفه های گمرکی عراق اشاره کرد و افزود: تعرفه های گمرکی و تعرفه های واردات عراق صفر تا پنج درصد است که دولت عراق از پارسال قصد دارد تعرفه کالاهای وارداتی به این کشور را بین 5 تا 10 درصد ( به جز مواد غذایی و دارویی) افزایش دهد.

قربانی فراز خاطرنشان کرد: به خاطر شرایط عراق بعد از جنگ تحمیلی علیه ایران و حمله امریکا، کارخانجات این کشور به حالت تعطیل در آمده اند و صنعت برق در این کشور از وضعیت مناسبی برخوردار نیست ، بطوریکه قطعی های مکرر در استان های بزرگ این کشور را شاهد هستیم.

صادرات 500 میلیون دلاری برق به عراق

وی تصریح کرد: کشور عراق در زمینه رشد صنایع که نیاز به انرژی دارد، نمی تواند حرکت خاصی انجام دهد.

وی یادآور شد: ایران طی پارسال 500 میلیون دلار صادرات برق به عراق داشته است.

عراق در خودروسازی فقط واردکننده است.

قربانی فراز با اشاره به اینکه عراق در زمینه های دیگر توسعه خاصی پیدا نکرده ، گفت: این کشور در خودروسازی تنها واردکننده است.

وی افزود: ایران از سال 83 تاکنون حدود 100 هزار دستگاه پراید و 85 هزار پژو و سمند به عراق صادر کرده است.

مسئول دفتر امور تجاری عراق در سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: از سال 91 مشکلاتی برای صادرات خودروهای ما ایجاد شد ولی هنوز صادرات انجام می شود.

نفت ، مهم ترین صنعت عراق

قربانی فراز مهم ترین صادرات عراق را نفت عنوان و تصریح کرد: هم اکنون این کشور 10 پالایشگاه با ظرفیت 700 هزار بشکه در روز دارد که قرار است این ظرفیت را تا 3 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

وی با اعلام اینکه کشور عراق در برنامه ی توسعه ی 5 ساله خود (تا سال 2017 ) میزان 275 میلیارد دلار در نظر گرفته است ، ابراز امیدواری کرد: تجار ایرانی و کرمانی بتوانند سهم خود را از این بازار تأمین کنند.

قربانی فراز تأکید کرد: تجّار و بازرگانان باید توجه داشته باشند، بازار مصرف در بخش عربی عراق است.

ایران، عمده تأمین کننده سیمان عراق است.

وی با اشاره به اینکه ایران عمده تأمین کننده سیمان عراق است ، یادآور شد: عراق 20 میلیون تن سیمان تولید می کند ، اما مرغوبیت آن از سیمان ایران پایین تر است.

قربانی فراز گفت: عراق 7 تا 8 میلیون تن سیمان از ایران ، ترکیه و چین وارد می کند.

مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق

وی مهمترین اقلام صادراتی ایران به عراق را شامل: سیمان ، کاشی و سرامیک ، بوتان مایع شده ، پروپان مایع شده ، ماست و مواد لبنی ، روغن موتور ، لوازم خانه داری و مواد پلاستیکی ، گوجه فرنگی ، پسته و کولر آبی خانگی عنوان کرد.

مهمترین اقلام صادارتی کرمان به عراق

قربانی فراز ، قند و شکر شسته شده ، انواع پسته خندان ، باندهای ساده استریل ، گاز و باندگچی و کشی ، موزائیک و بلوک ، سیمان ، سیب زمینی تازه ، انواع چسب ، مغز پسته ، آلو و گوجه تازه ، پیاز و سیر ، بادام بدون پوست ، انواع بستنی و سایر شربتهای یخ زده و پانلهای الکتریکی را از جمله ی مهمترین اقلام صادارتی استان کرمان به کشور عراق برشمرد.

شیوه های نفوذ در بازار عراق

وی یکی از شیوه های نفوذ در بازار عراق را حضور در نمایشگاه های این کشور دانست و گفت: در کشور عراق حدود 39 نمایشگاه برگزار می شود که حدود 21 نمایشگاه در بغداد ، 8 نمایشگاه در بصره و بقیه در اربیل و سلیمانیه وجود دارند.

قربانی فراز افزود: حدود 22 نمایشگاه از ایران در عراق تعریف شده است که 10 نمایشگاه در اربیل ، 4 نمایشگاه در سلیمانیه ، 2 نمایشگاه در بصره و 6 نمایشگاه هم در بغداد وجود دارد.

وی هیئت های تجاری بازاریابی را از دیگر شیوه های نفوذ در بازار عراق عنوان کرد.

قربانی فراز با اعلام اینکه فعالان کرمانی می توانند حلقه ی واسطه ای بین ایران و عراق شوند ، ابراز امیدواری کرد: به این طریق شاهد حضور چشمگیر ایران در بازار عراق باشیم.

برچسب ها: صادرات ، کرمان ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.