سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در کنفرانس مطبوعاتی اوباما و نخست وزير مالزی؛

اوباما: مناقشات کشورهای آسيايی بايد از راه‌های مسالمت‌آميز حل شود/ آمريکا و اروپا اقدامات بيشتری عليه روسيه به اجرا مي گذارند

رئیس جمهور آمریکا که به مالزی سفر کرده است در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار نخست وزیر این کشور به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری سی ان ان ،  "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا که به مالزی سفر کرده است در یک کنفرانس مطبوعاتی در کنار نخست وزیر این کشور به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

 "نجیب رزاق" نخست وزیر مالزی در شروع این کنفرانس مطبوعاتی از سفر رئیس جمهور آمریکا به کشورش تشکر کرد. 

نخست وزیر مالزی در این کنفرانس مطبوعاتی از کمک های واشنگتن به عملیات جستجو برای یافتن هواپیمای مسافربری مالزی تشکر کرد. 

رزاق در این کنفرانس مطبوعاتی مالزی و آمریکا را دوستان یکدیگر توصیف کرد و گفت:« در چند سال گذشته دو طرف برای تقویت این روابط تلاش کرده اند که ثمرات آن در اقتصاد ، امنیت ، و روابط مردم با مردم مشاهده می شود. »

نخست وزیر مالزی گفت روز یکشنبه با رئیس جمهور آمریکا به طور مفصل درباره مسائل منطقه ای و جهانی به گفتگو پرداخت. وی افزود دو طرف گام های بزرگی در راستای تحقق اهداف مشترک خود برداشتند.

نخست وزیر مالزی گفت از راهبرد چرخش آمریکا به سوی آسیا و کمک این کشور به برقراری ثبات و رفاه این منطقه استقبال می کند.


همچنین اوباما رئیس جمهور آمریکا گفت مناقشات سرزمینی کشورهای آسیایی باید از راههای مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

اوباما گفت :«آمریکا امروز بار دیگر نقش رهبری در منطقه آسیا-اقیانوس آرام بر عهده گرفته است و یک بخش کلیدی از راهبرد ما توسعه روابط با کشورهای جنوب شرق آسیاست. این شامل مالزی نیز می شود. مالزی به سبب موقعیت جغرافیایی خود نقش محوری در ثبات منطقه ، امنیت کشتیرانی و آزادی رفت و آمد کشتی‌ها دارد. مالزی به سبب پیشرفت اقتصادی اش که برای همه آشکار است و به سبب تلاش های نجیب رزاق نخست وزیر این کشور برای رقابتی تر کردن هر چه بیشتر اقتصاد این کشور این استعداد نهفته را دارد که آغازگر دوره تازه ای از رشد اقتصادی باشد.» 

اوباما در بخش دیگری از سخنان خود گفت :«هدف برنامه مشارکت جامع که ما امروز آن را آغاز کرده ایم تعمیق روابط اقتصادی دو کشور است. مالزی و آمریکا شرکای اقتصادی نزدیک هم هستند و به اتفاق می کوشیم از طریق پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بازارهای منطقه آسیا -اقیانوس آرام را بگشاییم ، صادرات را تقویت کنیم ، و نوآوری و رشد را در هر دو کشور ارتقا دهیم .»

رئیس جمهور آمریکا افزود پیمان ترانس پاسیفیک موجب اشتغال‌زایی در آمریکا و مالزی خواهد شد و به مالزی برای تحقق هدف خود در زمینه تبدیل شدن به یک اقتصاد پردرآمد تا پایان این دهه کمک خواهد کرد. 

اوباما گفت در دیدارش با نخست وزیر مالزی درباره مسائل مهم مورد علاقه این کشور گفتگو کرد و دو طرف به توافق رسیدند که برای حل این مسائل هر چه سریعتر وارد عمل شوند.

رئیس جمهور آمریکا گفت:«مشارکت جامع میان دو کشور شامل همکاری های امنیتی نیز خواهد شد. مالزی به عنوان یکی از کشورهای موسس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) و نشست شرق آسیا یکی از کشورهای پیشرو برای ساختن نهادهایی بوده است که می توانند به پیشبرد امنیت و رفاه منطقه کمک کنند.» 

اوباما گفت آمریکا نیز مانند آسه آن و مالزی معتقد است که مناقشات منطقه ای بایستی از راه‌های مسالمت آمیز و بدون توسل به تهدید و زور حل و فصل شوند و همه کشورها باید از مقررات و هنجارهای بین المللی پیروی کنند.


اوباما  در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا آمریکا در برابر اقدامات روسیه در اوکراین به تحریم های جزئی متوسل شده و در انتظار پیوستن اروپایی ها برای اعمال تحریم های گسترده تر علیه مسکوست گفت: «ما از طریق مشورت با شرکای اروپایی خود به این نتیجه رسیده ایم که به علت خودداری روسیه از عمل کردن به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو ، مهم است که اقدامات بیشتری اتخاذ شود و این پیام به روسیه داده شود که اقدامات بی ثبات کننده در شرق و جنوب اوکراین باید متوقف شود.»

اوباما افزود :«پس از توافق ژنو بارقه امیدی وجود داشت که اوکراین به تعهدات خود عمل  و درباره اصلاحات قانون اساسی گفتگو را آغاز خواهد کرد و خواهد کوشید که نیروهای نامنظم و شبه نظامیان خلع سلاح شوند 

و کسانی که داوطلبانه سلاح های خود را زمین می گذارند مورد عفو قرار بگیرند. دولت اوکراین این کار را کرده است. اما روسیه  برای کمک به بهبود اوضاع حتی انگشت خود را نیز تکان نداده است. شواهد زیادی وجود دارد که روس ها اقداماتی را که در شرق و جنوب اوکراین رخ می دهد تشویق می کنند. بنابراین ما و اروپایی ها به صورت جمعی به این نتیجه رسیده ایم تا زمانی که روسیه به تحریک آفرینی مشغول است و برای حل و فصل این مسائل و تنش زدایی از راه‌های مسالمت آمیز تلاشی نمی کند ، باید با پیامدهای آن نیز مواجه شود و این پیامدها افزایش خواهد یافت. »

اوباما همچنین گفت :«این تصور که تحریم های انفرادی و جزئی ما بدون مشارکت اروپایی ها می تواند نقش بازدارندگی موثری در برابر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ایفا کند ، تصور غلطی است. ما می خواهیم در موضع محکم تری برای بازداشتن پوتین قرار بگیریم و او ببیند که جهان و آْمریکا و اروپا در برابر او متحد هستند و مسئله فقط به کشمکش میان آمریکا و روسیه محدود نمی شود. روس ها بسیار دوست دارند که این کشمکش را نوعی کشمکش مشابه دوره جنگ سرد نشان دهند در صورتی که مسئله اینگونه نیست. مسئله این است که باید به هنجارهای بنیادی بین المللی در خصوص حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها احترام گذاشته شود. مسئله این است که اوکراینی ها بتوانند برای خود و درباره نوع حکومت خود و اینکه با چه کسانی می خواهند رابطه داشته باشند، تصمیم بگیرند. »

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد برای حل مسئله اوکراین راه حل دیپلماتیک وجود دارد و بیانیه ژنو مشخص کرده است که چگونه می توان این مسئله را حل کرد. وی از دولت روسیه خواست به صورت علنی اعلام کند که شبه نظامیان اوکراین باید خلع سلاح شوند و از ساختمان های اشغال شده خارج شوند. اوباما گفت تاکنون صداقت روسیه را برای حل و فصل بحران اوکراین مشاهده نکرده است.


اوباما در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی بی اس نیوز آمریکا درباره مطرح نکردن مسائل حقوق بشر در گفتگوهایش با مقامات مالزی گفت :«من در همه دیدارهایم با مقامات کشورها در سرتاسر جهان گفتگو درباره مسائلی چون آزادی بیان ، حقوق بشر و آزادی های مدنی همواره در دستور کار من بوده است که این شامل گفتگوهایم با نجیب رزاق نخست وزیر مالزی نیز می شود. »

اوباما گفت نداشتن برنامه دیدار با "انور ابراهیم "، نخست وزیر اسبق مالزی که جزو مخالفان دولت کنونی است به معنای این نیست که وی به مسائل حقوق بشر و لزوم اصلاحات سیاسی در مالزی بی اعتناست.


اوباما دومین رئیس جمهور آمریکاست که در پنجاه سال گذشته از مالزی دیدن می کند. 

"لیندون جانسون" رئیس جمهور اسبق آمریکا 48 سال قبل از مالزی دیدن کرده بود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.