سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از عقب‌نشینی کامل امریکا از ویتنام تا قطع رابطه عربستان با ج.ا ایران

اعدام "بنیتو موسولینی"، شهادت سروان خلبان "علی اکبر شیرودی"، تصویب اصلاحیه قانون استخدام در مجلس شورای ملی، عقب‌نشینی کامل نیروهای امریکا از ویتنام و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 8 اردیبهشت 1393 خورشیدی برابر با 28 جمادی الثانی 1435 هجری و 28 آوریل 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

شهادت سروان خلبان "علی اکبر شیرودی" (1360 ش)
شهید علی اکبر شیرودی از خلبانان ماهر و متعهد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. شهید شیرودی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با مزدوران بیگانه و منافقین در غرب ایران مقابله کرد و در پاک‌سازی این منطقه از عناصر آشوب‌گر وابسته به بیگانگان، نقش بسزایی داشت.

با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، سروان شیرودی به صف رزمندگان پیوست و بارها مواضع دشمن بعثی را در سخت‌ترین شرایط، هدف حملات هوایی قرار داد. شهید شیرودی در یکی از این عملیات‌ها، پس از انجام موفقیت‌آمیز مأموریت خود، به آرزوی دیرینه‌اش یعنی شهادت در راه خدا رسید. او علاوه بر کاردانی در زمینه‌های نظامی، فردی خود ساخته و با اخلاص بود.

افتتاح مراکز تلویزیونی گیلان و مازندران (1349 ش)

قطع رابطه رژیم آل سعود با جمهوری اسلامی ایران به دستور دولت آمریکا (1367 ش)
پس از قتل عام زائران خانه خدا توسط رژیم آل سعود در نهم مرداد 1366 و وقوع حادثه جمعه خونین مکه، روابط ایران با این کشور به پایین‌ترین حد خود رسید و تعداد دیپلمات‌های ایرانی در عربستان سعودی به حداقل رسید در حالی که اعضای سفارت سعودی در ایران نیز، از مدت‌ها قبل، تهران را ترک کرده بودند. تا اینکه سرانجام روابط سیاسی دو طرف کاملاً قطع شد و حتی در اعزام زائران بیت اللَّه الحرام و حرم شریف نبوی نیز برای چندین سال، وقفه‌ای پدید آمد. اقدام دولت عربستان سعودی برای قطع رابطه با ایران، در راستای همسویی سیاست این رژیم با اربابان آمریکایی خود و به منظور انحراف اذهان مسلمانان جهان از سیاست مخالفت حضور حجاج ایرانی خانه خدا در مراسم حج سال 1367 تفسیر شد.

درگذشت "احسان طبری" محقق و سیاست‌مدار (1368 ش)
احسان طبری در سال 1295 ش در ساری به دنیا آمد. در سنین جوانی به مارکسیسم گروید و در سال 1316 همراه با 52 نفر به زندان رضاشاه افتاد و تا زمان تبعید رضاخان، در زندان باقی ماند. طبری سپس در فعالیت‌های حزب توده مشارکت کرد و پس از ترور نافرجام شاه در 1327 و اعلام غیرقانونی بودن حزب توده، به اعدام محکوم شد. وی پس از این واقعه ناگزیر به مسکو رفت. احسان طبری پس از نه سال اقامت در شوروی، به آلمان شرقی عزیمت کرد و دوره آکادمیک علوم اجتماعی را گذراند و پس از اخذ مقام علمی، سال‌ها در آن کشور به تدریس پرداخت. او با زبان‌های عربی، پهلوی، روسی، آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، ترکی آذری و ترکی اسلامبولی آشنایی داشت و تخصصش در زمینه تاریخ فلسفه و ادبیات بود. طبری در سال 1357، همزمان با اوج‌گیری قیام مردم و انقلاب اسلامی پس از سی سال دوری به ایران آمد و فعالیت‌های سیاسی خود را با بازگشایی حزب توده از سر گرفت. در سال 1362 ش پس از کشف توطئه‌های متعدد این حزب علیه نظام اسلامی، فعالیت آن، مغایر مصالح جمهوری اسلامی شناخته شد و احسان طبری به اتفاق کادر رهبری حزب، دستگیر و زندانی گردید. احسان طبری در زندان به اشتباهات خود و حزب اعتراف کرد و کتاب "کژ راهه" (چاپ 1366) را در این زمینه نوشت. او همچنین مشغول نگارش کتاب "آورندگان اندیشه خطا" حاوی کنکاشی در اندیشه‌های احمد کسروی، صادق هدایت و سیدحسن تقی‌زاده بود که با مرگ وی ناتمام ماند. شکنجه و امید، فرهاد چهارم، ترانه خواب‌گونه و سفر جاده و... از دیگر آثار اوست. احسان طبری در هنگام مرگ در هشتم اردیبهشت 1368 ش، 73 سال داشت. وی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان مارکسیسم در ایران و جهان به شمار می‌رفت.

انتشار متن کامل قیمت معاملاتی اراضی و ساختمان های تهران و شمیرانات (1349 ش)

اعدام "بنیتو موسولینی" دیکتاتور فاشیست توسط میهن‌پرستان ایتالیا (1945 م)
بنیتو موسولینی در 20 ژوئیه 1883 م در ایتالیا متولد شد. با پیروزی این حزب در انتخابات سال 1922 م، موسولینی با جلب رضایت پادشاه ایتالیا، به نخست وزیری رسید و با شدت عمل، کشور را از وجود مخالفان خود پاک نمود. وی در اندک زمانی، ایتالیا را زیر سلطه حزب فاشیست درآورد. با روی کار آمدن هیتلر در آلمان، موسولینی به او نزدیک شد به طوری که در طی سال‌های 1936 الی 1939 م نیروها و تجهیزات ایتالیا همراه با نیروهای آلمان در جنگ‌های داخلی اسپانیا به نفع سلطنت طلبان فعالیت می‌کردند. با آغاز جنگ جهانی دوم در سال 1939 م موسولینی رسماً حمایت خود را از هیتلر اعلام کرد. وی پس از یک رشته پیروزی‌ها و شکست‌ها و اشغال ایتالیا، در 25 ژوئیه 1943 م، از طرف پادشاه، بر کنار شد و از آن پس، سیاست ایتالیا، علیه آلمان ادامه یافت. موسولینی پس از برکناری، در نقطه‌ای در یک‌صد کیلومتری رم زندانی شده بود اما با کمک خلبانان ورزیده آلمانی در 12 سپتامبر 1943 م آزاد شد.

موسولینی پس از آن به مونیخ انتقال یافت و پس از ملاقات با هیتلر، برای تشکیل یک حکومت جمهوری طرفدار آلمان در شمال ایتالیا به میلان بازگشت. عمر حکومت جمهوری موسولینی هم بیش از پانزده ماه به طول نینجامید و موسولینی به دنبال پیشروی نیروهای متفقین به شمال ایتالیا، متواری شد. در نهایت، بنیتو موسولینی در حین فرار در لباس سربازان آلمانی، در 28 آوریل 1945 م توسط یک گروه از پارتیزان‌های مخالف، شناسایی و دستگیر گردید و پس از یک محاکمه کوتاه، در 62 سالگی اعدام شد. به همراه موسولینی، کلارا پتاچی، معشوقه وی نیز حضور داشت که علی‌رغم توانایی برای فرار، از بنیتو جدا نشد. موسولینی در حالی در سال 1935 م به این زن که همسر یکی از افسران جوان ارتش ایتالیا بود، دلبسته شد که خود دارای همسر و پنج فرزند بود. پس از تیرباران موسولینی و کلارا پتاچی، جنازه‌های آن دو را به صورت وارونه در ملأ عام به نمایش گذاشتند.

تصویب اصلاحیه قانون استخدام در مجلس شورای ملی (1349 ش)

وفات "ابوالقاسم شاطبی" معروف به "امام القُرّاء" قاری مشهور قرآن کریم (590 ق)
ابوالقاسم قاسم بن فیرة بن ابی‌القاسم شاطبی در سال 538 ق به دنیا آمد. وی علاوه بر قرائت، در تجوید و تفسیر قرآن، حدیث، نحو، لغت و سایر علوم دینی متداول عصر خود از دانشِ خوبی برخوردار بود. او که از مشاهیر قاریان قرآن به شمار می‌رفت، به امام القراء، شهرت یافت. شاطبی با وجود آن که نابینا بود، از هوش و استعداد سرشاری بهره داشت و بسیاری از احادیث را در حافظه ثبت کرده بود. از ابوالقاسم شاطبی آثاری به جای مانده که از آن میان می‌توان به قصیده‌ی شاطبیه، تتمة الحرز و قصیده‌ی دالیه اشاره کرد.

درگذشت "میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی" عالم و ادیب ایرانی (1302 ق)
میرزا محمد بن سلیمان تنکابنی، علاوه بر تبحر در فقه، ادیبی فرزانه و شاعری توانا در عصر خود بود. از تنکابنی آثاری به جای مانده که از میانِ آن‌ها می‌توان به قصص العلماء اشاره کرد. نویسنده در این کتاب به شرح حال و آثار حدود 200 تن از علما و بزرگان قبل از خود پرداخته است. این کتاب بارها در ایران به چاپ رسیده است. از دیگر آثار تنکابنی می‌توان از کتاب الفواید فی اصول الدین یاد کرد که منظومه‌ی شعری در اصول دین می‌باشد.

کشتار گروهی از کارگران "جهان چیت" کرج توسط ایادی رژیم پهلوی (1350 ش)

مداخله نظامی امریکا در کشور دومینیکن واقع در امریکای مرکزی (1965 م)
پس از شدت یافتن درگیری‌ها و خشونت‌های داخلی میان گروه‌های چپ و راست و نظامیان در دومینیکن، در 28 آوریل 1965 م نیروهای امریکایی در دومینیکن پیاده شده و این کشور را به بهانه حمایت از اتباع خویش اشغال نمودند. اما در مدت زمانی کوتاه، 1500 تفنگدار امریکایی به چهل هزار نفر افزایش یافتند و با حمایت 37 رزمناو، دومینیکن را محاصره کردند. جانسون، رئیس‌جمهور امریکا، با نقض صریح منشور سازمان کشورهای امریکایی که مداخله مستقیم و غیرمستقیم به هر دلیل در امور داخلی یا خارجی هر یک از کشورهای عضو را ممنوع کرده بود، تفنگ‌داران دریایی و لشکر 82 هوابُرد خود را روانه این کشور امریکای مرکزی کرده بود. نیروهای نظامی امریکا سرانجام با تشکیل دولتی متشکل از انقلابیون و عوامل طرفدار امریکا، مجبور به خروج از دومینیکن شدند.

صدور دستور عقب‌نشینی کامل نیروهای امریکا از ویتنام (1975 م)
پس از خروج استعمارگران فرانسوی از ویتنام و انعقاد معاهده ژنو در 20 ژوئیه 1954 م، به منظور تقسیم ویتنام به دو قسمت شمالی و جنوبی، اغتشاش و هرج و مرج در این کشور ایجاد شد. از این رو امریکا به بهانه اجرای مفاد عهدنامه ژنو، نیروهای خود را وارد ویتنام ساخت. ادامه این روند باعث شعله‌ور شدن آتش جنگ امریکا و ویتنام شمالی گردید و تلفات سنگینی به دو طرف وارد شد. طولانی شدن جنگ، هزینه‌های سرسام‌آور این لشکرکشی بی‌نتیجه و گسترش اعتراضات مردم، سردمداران امریکا را وادار ساخت تا برای پایان جنگ فکری بکنند.

 با روی کار آمدن ریچارد نیکسون، تلاش‌ها برای پایان دادن به دخالت نظامی امریکا ابعاد وسیعی یافت و در نهایت در 28 آوریل 1975 م، وی دستور عقب‌نشینی کامل نیروهای امریکایی از ویتنام را صادر کرد. به دنبال خروج نیروهای امریکایی، دولت ویتنام جنوبی سقوط کرد و ویتنام شمالی و جنوبی، کشور واحدی تشکیل دادند. در طی جنگ امریکا علیه ویتنام که بیش از ده سال به طول انجامید، بیش از سه میلیون ویتنامی و پنجاه هزار امریکایی کشته و چندین برابر آن، مجروح شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.