سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نیویورک تایمز:

چرا آمریکا به مصر آپاچی‌ داد؟

روزنامه نیویورک تایمز روز گذشته در سرمقاله‌خود از تصمیم اخیر دولت اوباما انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی  نیویورک تایمز در سرمقاله خود از تصمیم دولت اوباما مبنی بر فرستادن بالگرد‌های آپاچی به قاهره انتقاد کرد و گفت : این بالگردهای تهاجمی، غیرنظامیان در منطقه سینا را مورد هدف قرار می‌دهند.

این روزنامه در سرمقاله خود گفته است : این تصمیم یک نوع رأی اعتماد از جانب آمریکا به دولتی است که در دست نظامیان است و دستورکار استبدادی را هدف قرار می‌دهد و پرونده‌ای سرشار از سرکوب‌های شدید برضد مخالفان سیاسی در کارنامه خود دارد.

این روزنامه همچنین نوشت: سیاست آمریکا در برابر مصر طی این هفته و هنگامی که برخی از کمک های آمریکا به دولت مصر از سر گرفته شد ، شک برانگیز شد و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در بکارگیری بالگرد‌های آپاچی در تخریب منازل شهروندان و غیرنظامیان در منطقه سینا بی‌توجه هستند.

این روزنامه همچنین نوشته است : پس از سرنگونی محمد مرسی اولین رئیس جمهور دموکراتیک مصر "اوباما" رئیس جمهور آمریکا چندماه دست نگه داشت تا برخی از کمک های نظامی را که عمده آنها در راستای منفعت ژنرالهایی که کودتای مصر را اجرا کردند بوده است ، به تعلیق درآورد.

این گزارش می‌افزاید : این بهانه دولت آمریکا که بالگردهای آپاچی به مصر کمک خواهد کرد تا نیروهای تکفیری در منطقه سینا را هدف قرار دهند ، بهانه‌ای شک برانگیز است، چرا که مسؤولان پنتاگون در برابر کنگره آمریکا در اکتبر گذشته گفته بودند: ندادن بالگردهای آپاچی تأثیری بر عملیات‌های نظامی در منطقه سینا ندارد؛ همچنانکه ارتش مصر پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد که توانسته است بطور کامل بر اوضاع در این منطقه مسلط گردد.

این روزنامه همچنین در بخش دیگر گزارش خود به وضعیت حقوق بشر در این کشور اشاره می‌کند و می‌گوید : حدود 16 هزار مخالف از ژوئیه گذشته دستگیر شده‌‌اند که بیشتر آنها با این بهانه بوده است که برضد حکومت تظاهرات کرده‌اند ؛ و این تازه علاوه بر هزار نفری است که طبق گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید : در حالیکه مصر در انتظار انتخاب رئیس جمهوری جدید در ماه می می‌باشد ؛ انتظار می‌رود که عبدالفتاح السیسی وزیر سابق دفاع مصر که مرسی را سرنگون نمود و هم‌پیمانان مرسی در گروه اخوان المسلمین را سعی کرد از میان بردارد به ریاست جمهوری برسد.
این روزنامه می‌گوید : آمریکا از سوی اسرائیل و عربستان سعودی و کنگره آمریکا در فشار است تا روابط خود را با مصر بهبود ببخشد؛ همچنانکه منافع مخصوصی در تضمین پایبندی مصر به معاهده صلح با اسرائیل دارد.

این روزنامه با انتقاد از سکوت دولت اوباما درباره کودتای مصر می‌گوید: دولت اوباما حتی حاضر نشد تا کودتای مصر را کودتا بخواند و بسیار محتاطانه  تجاوزات ارتش مصر را محکوم نمود. 

این روزنامه در پایان نوشت: دولت اوباما باید صریح‌تر و واضح تر درباره انتخاب‌های خود سخن بگوید و مشخص کند که آیا حمایتش از ارتشی سرکوبگر باعث دموکراسی و ثبات در منطقه می‌شود ، یا خیر.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.