سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

نتیجه مطالعات خوشه‌های صنعتی چیست؟

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان با اشاره به اینکه خوشه‌های صنعتی مجموعه گرایشی از کسب و کار در یک منطقه اقتصادی، صنعتی و تولیدی با امکان برخورداری از فرصت‌ها و چالش‌های مختلف و تکمیل کننده یکدیگر است، گفت: فرآیند توسعه خوشه‌های صنعتی گچ و قطعات خودرو پس از 3 سال کار مطالعاتی و امکان سنجی تکمیل و وارد شبکه فراگیر کسب و کار شدند و پروانه اتمام پروژه خوشه‌های صنعتی دریافت کردند.

 به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، ، محمد رضا صادقی، منطقه سمنان، با بیان اینکه فرآیند توسعه خوشه‌های صنعتی 3 تا 5 سال است، افزود: طی این چند سال ظرفیت‌های موجود در خوشه از طریق توانمندسازی پایا و معطوف جهت استفاده از فرصت‌های محیطی شکوفا می‌شود.

وی با بیان اینکه وقتی خوشه صنعتی فرآیند توسه را تکمیل می‌کند و شبکه فراگیر جایگزین آن می‌شود، به نوعی وارد محیط کسب و کار شده است، گفت: در ورود به محیط کسب و کار، ذینفعان زیادی می‌توانند از خوشه صنعتی استفاده کنند، کلیه واحد‌های زیرمجموعه خوشه، تشکل‌ها، NGOها، ارائه کنندگان خدمات کسب و کار، تأمین کنندگان، خریداران، واسطه‌ها و نهاد‌های پشتیبان جزء ذی نفعان خوشه هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان خاطرنشان کرد: از سال 89 مطالعات اولیه دو خوشه صنعتی گچ و قطعات خودروی سمنان آغاز شد و در پایان سال 92 به اتمام رسید و فرآیند توسعه خوشه شکل گرفت که از امروز از این فرآیند خارج می‌شوند و شبکه فراگیر جایگزین آنها می‌شود.

صادقی اضافه کرد: دو شبکه فراگیر شامل انجمن قطعه سازان استان و کانون هماهنگی صنعت گچ استان سمنان که دانشگاه سمنان مسوولیت آن را برعهده دارد، جایگزین دو خوشه صنعتی گچ و قطعات خودرو می‌شوند و نقش نمایندگی و رهبری خوشه را برعهده می‌گیرند و وظیفه دارند همبستگی بین تولیدکنندگان و ذی‌نفعان خوشه که محیط کسب و کار و بازار است را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: در این فرآیند تولید کنندگان محیط کسب و کار و بازار خود را به راحتی از طریق شبکه فراگیر شناسایی و پیدا می‌کند و کالای خود را سریعتر به دست مشتری می‌رساند.

صادقی اعلام کرد: حاصل نتایج مطالعات خوشه‌های مذکور افزایش تعداد بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، افزایش اشتغال، میزان فروش و صادرات محصولات به کشورهای خارجی را درپی داشته است، در خوشه قطعات خودرو در حال حاضر 7000 نفر و در خوشه صنعتی گچ 1200 نفر فعالیت می‌کنند که جمعاً با اتمام پروژه خوشه صنعتی 3250 نفر نسبت به قبل از اجرای خوشه افزایش اشتغال خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان سمنان افزایش قابلیت رقابت، بهبود ارتباطات شبکه‌ای، تأکید بر حمایت‌های مستقیم، ترکیب رقابت و همکاری به منظور تقویت یادگیری و نوآوری و تقویت مثلث همکاری صنعت و دانشگاه نسبت به شناسایی و توسعه خوشه‌های صنعتی استان از جمله اهدافی است که شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان به عنوان مجری این کار دنبال می‌کند.

صادقی همچنین از بروزرسانی نقشه خوشه‌های صنعتی استان خبر داد و گفت: مطالعه امکان سنجی خوشه نمک و پسته استان نیز در سال گذشته انجام شد، امسال نیز 2 خوشه صنعتی گچ و قطعات خودرو کار‌های مطالعاتی خود را به اتمام رساند، در سالجاری نیز خوشه تنقلات شاهرود نیز در دست مطالعه قرار دارد.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: شهرک ، صنعتی ، سمنان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.