سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل امور تربیت بدنی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش: توسعه متوازن اولویت آموزش و پرورش است

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش توسعه متوازن رشته تحصیلی از اولویت های آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، ابوالقاسم عیسی مراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته معرفی مشاغل برگزار شد گفت: هفته مشاغل به صورت نمادین نوعی هدایت، راهنمایی و مشاوره دهی به صورت مستقیم به جامعه دانش آموزشی و به صورت غیرمستقیم به خانواده‌ها و نهادهای مختلف است.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به پیچیده گی‌های جوامع بشری اگر در گذشته هدایت به صورت سنتی بود امروزه هدایت به صورت سازمانی پیچیده و مدرن باید اتفاق بیافتد. بنابراین ما به صورت نمادین بحث هفته مشاغل را مطرح کردیم هفته مشاغل یعنی یک انتخاب هدف ما در این برنامه آشناسازی دانش آموزان است
 
عیسی مراد ادامه داد: مامی‌بایست استعداد، هوش و موقعیت های دانش آموزان را شناخته و انتخاب درست توسط دانش آموزان و خانواده ها صورت پذیرد. در هدایت تحصیلی فردی که رشته درست را انتخاب می کند درواقع مسیر زندگی اش را برگزیده است قاعده این است که از آغاز سال تحصیلی تا پایان سال دانش آموزان هدایت‌هایی را توسط مشاورین دریافت نمایند زیرا که مشاور نقش جهت دادن را بر عهده دارد.
 
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که مشاوران با توجه به استعداد و توانایی افراد جامعه و براساس ضعف‌هایی که در کشور وجود دارد راهنمایی و مشاوره می دهند گفت: اگر قرار است هدایت درستی داشته باشیم می‌بایست خود را به جای دانش آموز قرار دهیم ما براساس یک مدل و رویکرد حرکت می کنیم و این رویکرد در مفاهیم کلاسی لحاظ می شود.
 
عیسی مراد در ادامه با اشاره به اینکه نگاه ما تک بعدی نیست بلکه نگاه سیستمی، یکپارچه و ابعادی است اظهار داشت: متخصصان حوزه مشاوره افرادی باید باشند که در این حوزه کار کرده و رسالت ما در این حوزه این است که یک توسعه متوازان اتنفاق بیافتد.
 
مراد مدیر کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در ادامه از آرامش نسبی به عنوان هدف نهایی دانش آموزان جامعه و خانواده سخن گفت و اضافه کرد: موقعیتی مانند آموزش و پرورش وجود دارد که می بایست پس از آن یکسری کدهایی مانند ارزش ها و فرهنگ‌ها را جای دهیم و افراد متخصص در این حوزه ورود پیدا کنند تا در نهایت آشناسازی و هدایت را عملی سازند البته ارزیابی مشاوران از بعد تخصصی نیز صورت می‌گیرد. هسته مشاوره آموزش و پرورش جز بااطمینان ترین مراکز است که کمبودهایی نیز در آن دیده می شود ولی درصدد رفع آن هستیم.
 
عیسی مراد با اشاره به اینکه توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی یکی از سیاست های آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: ما متولی اجرای این سیاست هستیم اما سیاست اصلی بر عهده خود آموزش و پرورش است و ما به نمایندگی از آموزش و پرورش یک هدایتی را در جامعه راه می اندازیم تا در نهایت به آرامش برسیم.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه هفته مشاغل سال هاست که برگزار می‌شود افزود: برگزاری جلسات مشورتی با والدین، بازدید از مراکز شغلی و حرفه ای برای دانش آموزان، نظردهی از دانش آموزان و خانوادهها، شناسایی هوش دانش آموزان توسط آزمون از محورهای هفته مشاغل است.
 
وی همچنین از شناسایی ظرفیت های موجود استان ها از لحاظ بومی سخن گفت و عنوان کرد: بسیاری از استان ها اطلس مشاغل برای خود ایجاد کردند و ظرفیت های استان خود را بررسی کردند.
 
عیسی مراد در خصوص هدایت تحصیلی نیز گفت: از آنجایی که زیرنظام هدایت تحصیلی را به ما سپردند ما به هدایت سیستمی و با بازخوردگیری از استان ها بازنگری هایی را صورت می دهیم البته در حال حاضر هدایت تحصیلی با اولویت متوسطه اول و دوم صورت می گیرد اما دوره ابتدایی هم در آینده انجام می‌شود. ما با نظرگیری از نظرات اساتید و دانش آموزان و خانواده هایشان در صدد هستیم تا دانش آموزان را ضمن هدایت درست از نظر شغل و زندگی نیز انتخاب صحیحی داشته باشند.

مدیر کل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در خصوص مدارک تحصیلی مشاوران افزود: در فرآیندی که شروع شده تعدادی از معلمین ما تخصص لازم را داشته و تعدادی دیگر که رشته تخصصیشان مشاوره و روانشناسی نبوده است طی آمورش‌هایی آنها را بروز می‌کنیم اما در سایت‌های آینده خود افرادی را که در حوزه روان‌شناسی و مشاوره در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد متخصص هستند را از طریق آزمون جذب می‌نماییم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هر یک ساعت 15نفر مشاوره می‌شوند و تلاشمان این است که این رقم را به 12نفر در یک ساعت برسانیم.

عیسی مراد در پاسخ به این سوال که یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها موضوع اعتیاد است و آیا وزارت آموزش و پرورش در این خصوص برنامه‌ای دارد، اضافه کرد: مسئولیت این کار در آموزش و پرورش به دفتر پیشگیری سپرده شده است. آمار اعتیاد در دانش‌آموزان بالا نیست ولی در هر حال آموزش در اولویت برنامه‌ها است البته آموزشی به خصوص برای مقطع ابتدایی باید به صورت غیرمستقیم باشد.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش در خصوص تعداد مشاورین نیز اظهار کرد: در حال حاضر حدود 18هزار مشاور داریم که ممکن است برخی از آنها تخصص مشاوره و روان‌شناسی رانداشته باشند، ما از طریق آموزش‌هایی سعی در بروز کردن این افراد هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر بخواهیم نظام جامع را بسنجیم کمبود حدود 15هزار مشاور دیده می‌شود این در حالی است که حدود 20درصد افرادی هستند که با امر مشاوره نیمه مرتبط و حدود 5درصد غیرمرتبط هستند.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش  در خصوص انتخاب رشته اجباری دانش‌آموزان نیز عنوان کرد: سیاست ‌ما مقابله با این فکر است و هدف‌گذاری این نیست که افراد را به انتخاب رشته اجبار کنیم.ما در برخی از رشته‌ها مثل تجربی و ریاضی-فیزیک تراکم داریم ولی در برخی از رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش کمبود احساس می‌شود.بنابراین رسالت مشاور هدایت و راهنمایی است.

انتهای‌پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.