سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی نظامیگری آمریکا داد کارگردان معروف را هم درمی‌آورد

کارگردان معروف آمریکایی به شدت از نظامیگری آمریکا انتقاد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی سی تی وی، اولیور استون که از منتقدان هالیوود و ماشین تبلیغاتی آن برای توجیه سیاستهای آمریکا است در گفتگو با این شبکه گفت: وقتی ما بچه بودیم همواره به ما گفته می‌شد که آمریکا کشوری استثنایی است.

 اما با گذشت زمان و بزرگ شدنم متوجه شدم که اینطور نیست. برای نمونه می‌توان به جنگ ویتنام اشاره کرد که گویای چهره تاریک و زشت و سیاه آمریکایی است. جنگ عراق نیز برپایه سخنانی واهی در زمان دولت جرج بوش رئیس جمهور سابق آمریکا در سال 2003 شروع شد. 

تاریخ واقعی آمریکا به مردم گفته نمی‌شود. در تاریخ آمریکا مطالب زیادی وجود دارد که گفته نمی‌شود. واقعیتهای تاریخ آمریکا نیز در همین زمره قرار دارد. آمریکا پس از جنگ جهانی دوم به شدت به سمت نظامیگری حرکت کرد.

 حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق بازهم این روند در آمریکا ادامه یافت. حتی سالها بعد یعنی با حمله آمریکا به عراق می‌بینیم این سیاست ادامه پیدا کرده است. این رویکرد ، عواقب بسیار بدی برای جهان و آمریکا داشته است. آمریکا در جنگ جهانی دوم توانست فاشیسم و بعد از آن اتحاد جماهمیر شوروی سابق را شکست بدهد اما این آرمان و دستاورد بسیار مهم، به سرعت از دست رفت و آمریکا وارد جنگ سرد و تقابلهای دیگر شد.

در رمزگشایی جنگ عراق و افغانستان و جنگهای دیگر باید به سالها قبل و ریشه‌های این نگرش و مسائل مطرح در جنگ جهانی دوم بازگشت.

وی در ادامه افزود: من فردی میهن پرست هستم اما اگر کشورم کار نادرستی انجام بدهد باید درمقابل آن واکنش نشان بدهم. نمی‌توانم درباره اقدامات آمریکا در شروع جنگهای زشت سکوت کنم. نمی‌توان با چنین جنگهایی موافق و همسو بود. ما نارضایتی خود را به شیوه‌های مختلف اعلام می‌کنیم. البته باید توجه داشت که نظام انتخاباتی آمریکا نیز به شدت تحت کنترل شرکتهای بزرگ و ثروتمندان است. اگر فردی بخواهد در آمریکا رئیس جمهور شود باید میلیاردها دلار هزینه کند .

 وقتی پول چنین نقشی در آمریکا ایفا می‌کند باید مفهوم دموکراسی را در کشور زیرسوال برد. نظام حکومتی در آمریکا به حکومت طبقه‌ای محدود تبدیل شده است. مدیون بودن به طبقه ثروتمند سبب می‌شود دولتمردان نتوانند کاری انجام بدهند. در این صورت، نوعی بحران اخلاقی بوجود می‌آید. آمریکا به کشوری با شرایط امنیتی تبدیل شده است.

 شنود گسترده مکالمات تلفنی مردم مصداق بارز همین مسئله است. به نام مبارزه با تروریسم، به کشورهای دیگر حمله می‌شود. حمله به افغانستان موید همین مسئله است. حقوق مردم آمریکا که براساس قانون اساسی کاملا روشن است نقض می شود. این روند اصلا قابل قبول نیست. نباید با بروز بحرانها ترسید یا نگران شد زیرا این وضع همیشگی است.

 ما همواره با شرایط بحرانی مواجه هستیم. از زمان جنگ داخلی آمریکا، همواره جنگهای مختلف وجود داشته است. همواره وحشت ویژگی زندگی در آمریکا بوده است. اقدامات جرج بوش درشروع جنگها همین مسئله را نشان می‌دهد. مسائل مطرح در سیاست خارجی آمریکا به شدت مسائل داخلی کشور مرتبط است.

 آمریکا در شروع شکل گیری اش نیز بومیان سرخ پوست را ریشه کن کرد. آمریکا به برده داری روی آورد. جنگ داخلی آمریکا نیز ناشی از همین جریان برده داری بود. باید از تاریخ گذشته آمریکا درس گرفت. تاریخ آمریکا پاکسازی شده و کوشش شده است با نوعی تنقیح ، چهره ای زیباشده از آن نمایش داده شود که با واقعیتها منطبق نیس


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.