سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نقش آفرینی بانوان نخبه صنعتگر کشور در تکنولوژی‌های جهانی

در این گزارش با طرح‌های نوین بانوان نخبه صنعتگر کشور در عرصه اقتصاد مقاومتی آشنا می‌شویم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با تأکید بر اقتصاد مقاومتی با برپایی بیش از 400 غرفه داخلی و 10 عرفه در محوطه و فضای باز نمایشگاه، برپایی سیاه چادرهای عشایر، هلال‌احمر، محیط زیست، مواد غذایی، صنایع دستی، خودروهای داخلی با متراژ 6 هزار و 900 مترمربع از 30 فروردین ماه تا دوم اردیبهشت ماه سال 93 در سالن میلاد، خلیج‌فارس و سالن 40 محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران از ساعت 9 صبح تا 18 در حال برگزاری است.
 
نمایشگاه در روزهای پایانی حال و هوای خاصی را به خود اختصاص داده است.
 
با گشتی در سالن خلیج‌فارس و با دیدن فن‌آوری و ابتکارهای علم وصنعت متوجه شدیم بانوان ایرانی حرف اول را در تکنولوژی می‌زنند.
 
معصومه کلهرمقدم دبیر و رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت روکش ‌تایر در گفتگویی صمیمانه اظهار داشت: در سه سال گذشته طرحی را ارائه دادم که در این طرح تایر کارکرده را با روکش‌گذاری دوباره به چرخه اولیه مصرف آن برمی‌گردانیم؛ این طرح منافع اقتصادی و زیست محیطی بسیار زیادی دارد.
 
وی ادامه داد: تدوین استاندارد مصرف ایمن تایر به منظور پیشگیری از مصرف طولانی تایر در مدت زمان طولانی،‌ خروج تایرها پس از ایجاد 1.6 میلی‌متر عمق عاج باقی مانده از اقدامات اجرایی این طرح است.
 
تأمین مواد اولیه موردنیاز شرکت‌های روکش از مهم‌ترین اهداف این طرح است.
 
کلهرمقدم اشاره کرد: این طرح تاکنون در کشورهای ترکیه، ژاپن،‌ ایران و ... اجرا شده است.
 
در کشور ترکیه 250 واحد روکش‌گذاری و در ایران 20 واحد روکش گذاری فعال هستند.
 
در کشور ژاپن 90 درصد تایرهایشان روکش‌گذاری می‌شود.
 
اما در کشور ایران متأسفانه کمتر از یک درصد تایر ما روکش‌گذاری می‌شود.
 
وی افزود: از نظر منافع اقتصادی و زیست‌محیطی اگر 50 درصد تایرهای کارکرده تولید داخل در ایران روکش‌گذاری شود،‌ معادل هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی ریالی، اگر 50 درصد تایرهای وارداتی روکش‌گذاری شود حدود 200 میلیون دلار صرفه‌جویی اقتصادی داریم.
 
با حضور در نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار هر ایرانی با افتخار ملی پی خواهد برد که بانوان در عرصه علم، صنعت و تکنولوژی جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده‌اند.
 
در ادامه این گزارش در گفتگویی با یکی دیگر از بانوان نقش‌آفرین این نمایشگاه اطلاعاتی را در خصوص طرح‌های ارائه داده‌ی او کسب خواهیم کرد.  
 
مریم کارگر رازی در این باره گفت: بیش از شش سال است که اقدامات ما در زمینه‌‌های مختلف آغاز شده است.
 
بیش از 38 طرح صنعتی با قابلیت اجرا ارائه داده‌ایم، ثبت اختراع، ثبت دانش فنی و اجرای طرح تخصصی پسماندهای صنعتی از اقدامات اجرایی هیئت علمی دانشگاه و مرکز پژوهش‌های صنعتی معدنی پسماند است.
 
در این طرح پسماندهای صنایع معدنی، محصولات جانبی، غیرقابل استفاده،‌ غیرقابل ریسایکل به خط با دپوهای کم‌عیار هستند، پسماندهایی که برای صاحبان صنعت ایجاد مزاحمت می‌کنند، با ارزش افزوده محصولات،‌ بهینه‌سازی خواهند شد.
 
وی افزود: تولید نانو، نانو پودر، نانو ذرات طلا و نقره با سایر فلزات باارزش از این پسماندها از اقدامات اجرایی این طرح است.
 
در کشورهای صنعتی و پیشرفته طرح بهینه‌سازی پسماندهای صنعتی اجرا شده است.
 
این طرح تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد مقاومتی دارد با توجه به تحریم‌ وکمبود مواد اولیه، کمبود نیروی فنی تخصصی خارج از کشور توانسته‌ایم حرف اول را در این زمینه به خود اختصاص دهیم.
 
کارگر رازی تأکید کرد: پایه‌گذار و نیروهای متخصص این طرح بانوان هستند؛ این طرح در قالب LCD را به صورت پاورپو نیست و تهیه گزارش در پوستر به بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان این نمایشگاه ارائه داده خواهد شد.
 
در روزهای پایانی نمایشگاه عده بیشتری نسبت به روزهای اول به نمایشگاه مراجعه کرده‌اند.
 
درصد بسیاری از آنها از نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار رضایت داشتند و خواستار برپایی این نمایشگاه شدند.
 
گفتنی است،‌ اختتامیه نخستین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار امروز سه‌شنبه 2 اردیبهشت ماه سال 93 از ساعت 17 تا 19 در سالن همایش طبقه سوم سالن خلیج‌فارس محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران با حضور جمعی از مسئولان کشوری و شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

گزارش از زهره کلهر
 
انتهای پیام/

برچسب ها: بانوان ، نخبه ، صنعتگر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.