سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرلشکر جعفری در نشست خبری:

مخالفان نظام اسلامی دائماً مشغول جو سازی علیه سپاه هستند/حرکت سپاه با دولت در هم راستایی کامل قرار دارد/با افتخار از حرکت مقاومت سوریه حمایت می‌کنیم

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه سپاه نیرویی مردمی، انقلابی و مکتبی است گفت: فلسفه وجودی سپاه حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی است.

به گزارش حوزه دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست خبری که مناسبت دوم اردیبهشت سالروز تصویب اساسنامه سپاه برگزار شد ضمن تبریک ایام ولایت حضرت زهرا(س) گفت: دوم اردیبهشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طبق مصوبه شورای عالی انقلاب است.

وی افزود: فلسفه وجودی سپاه از همان بدو شروع کار یعنی همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی حفاظت و حراست از انقلاب اسلامی بوده است، انقلابی که با زحمات و مجاهدت‌های فراوان مردم مسلمان ایران برپا شده است.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه تجربه نشان داده‌ انقلاب‌ها بدون حفاظت و حراست از شور و حال اولیه خود فاصله می‌گیرند ادامه داد: معمولاً عمر انقلاب های جهان حدود 10 الی 20 سال بوده اما انقلاب اسلامی امروز وارد سی و ششمین سال پیروزی خود شده و همچنان توفنده، پویا و هدفمند به راه خود ادامه می‌دهد.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: سپاه پاسداران به تدبیر حضرت امام خمینی (ره) برای آماده سازی زمینه تحول تدریجی انقلاب اسلامی برای نیل به اهداف متعالی خود تاسیس شد.

وی با بیان اینکه در قانون اساسی نیز نقش سپاه حفاظت از انقلاب و دستاوردهای آن است گفت: مخالفان انقلاب اسلامی طی سالهای اخیر در صدد ایجاد این تردید هستند که حال که نظام اسلامی مستقر شده دیگر نیازی به انقلاب اسلامی نیست ولی مقام معظم رهبری ( مدظله العالی) در سال 78 در برابر این نظریه ها موضع گیری کردند و بر حفظ و امتداد انقلاب اسلامی تاکید کردند.

* مخالفان نظام اسلامی دائماً مشغول جو سازی علیه سپاه هستند

فرمانده کل سپاه افزود: مخالفان نظام اسلامی دائماً مشغول جو سازی علیه سپاه هستند ولی تمرکز ما بر ایفای نقش صحیح ماموریت سپاه است تا موانع را بر سر حرکت انقلاب اسلامی برداریم.

سرلشکر جعفری با تاکید بر رابطه قوی سپاه با مردم ادامه داد. هدف سپاه حمایت و همراهی با مردم است؛ اگر بخواهیم چند مؤلفه اساسی برای سپاه پاسداران نام ببریم مردمی بودن، انقلابی بودن و مکتبی بودن از اساسی ترین این مؤلفه‌ها است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی بدون حمایت و اعتقاد مردم معنا ندارد، حال که انقلاب اسلامی تا به این حد نیازمند حمایت مردم است چگونه می تواند در مقابل مردم بیاستند و این تردید افکنی از سوی دشمنان مطرح می شود یک تناقض فاحش است.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه بدون مردم سپاه نمی تواند نقش‌های خود را ایفا کند تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس اعتقاد سپاه استفاده از نیروهای مردمی بود، اعتقادی که بنی صدر به شدت با آن مخالف بود.

فرمانده کل سپاه افزود: در عرصه‌های امنیتی نیز حضور مردم در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارزه بوده و در فتنه 88 که بزرگترین فتنه امنیتی ضد جمهوری اسلامی بود بدون مردم امکان حل آن وجود نداشت.

وی اظهار داشت: نگاه سپاه در همه عرصه‌ها به سوی مردم است و همه هدف ما در عرصه‌های مختلف چه در دوران دفاع مقدس و چه در عرصه سازندگی تامین امنیت و آرامش برای مردم بوده است.

* همکاری سپاه با دولتها با هدف برقراری امنیت، رفاه، آسایش و معیشت مردم است

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تعامل سپاه با دولتها اظهار داشت: همکاری سپاه با دولتها همواره با هدف ایفای نقش در راستای برقراری امنیت، رفاه، آسایش و معیشت مردم است که وظیفه دولتها هم همین است؛ پس سپاه نمی تواند با دولتها همکاری نداشته باشد.

سرلشکر جعفری افزود: با توجه به گستردگی سپاه و بسیج و برخورداری این نهاد مکتبی و انقلابی از توانمندی عظیم این همکاری باید در خدمت مردم قرار گیرد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه هدف دولتها هم خدمت به مردم است گفت: دلیلی مبنی بر عدم همکاری سپاه با دولتها وجود ندارد اما دیدگاه دولتها متفاوت است و ممکن است در جاهایی در برخی دولتها تقابل بین موضوع مسائل سیاسی یا توجه به جلب آرای مردم، خدمتگزاری و موضوع حفظ فرهنگ و باورهای مردم دیده شود؛ هدف انقلاب اسلامی هم چیزی جز حفظ ارزشها و فرهنگ نیست، برخی دولتها ممکن است اینها را در تعارض دیده و صرفا اهداف سیاسی را ببینند تا جایی که در مسیر انقلاب اسلامی و اسلامی بودن جمهوری اسلامی نباشد.

وی تصریح کرد: تا این میزان ممکن است سپاه تذکراتی بدهد یا بر اساس ماموریت ذاتیش که همانا حفظ انقلاب اسلامی است به ایفای نقش بپردازد در اینجا ممکن است ایفای نقش انقلابی سپاه مخالفت با برخی از دولتها به نظر برسد در حالی که این طور نیست.

* حرکت سپاه با دولت در هم راستایی کامل قرار دارد

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه هیچ تقابلی بین سپاه و دولتها وجود ندارد گفت: حرکت سپاه با دولت در هم راستایی کامل قرار دارد مگر در موارد خاصی که ممکن است با اصول ارزشها و باور مردم در تعارض باشد.

وی با اشاره به گلایه اخیرش از دولت گفت: گلایه‌ای که داشتیم این بود که با توجه به تحریمها و فشارهای اقتصادی دشمن علیه کشورمان و تاکیدات پی در پی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر اینکه دولتها نگاه به درون و توانمندی‌های داخلی داشته باشند بسیاری از مشکلات معیشتی مردم با تمرکز به توان داخلی قابل حل است.

* با بکارگیری بسیج در اقتصاد مقاومتی می‌توان گام‌های بسیار بلندی برداشت

سرلشکر جعفری با بیان اینکه در موضوع اقتصاد مقاومتی هم نگاه به درون مورد توجه است گفت: با توجه به در اختیار بودن سازمان گسترده بسیج توسط سپاه، توانمندی عظیمی با وجود بیش از 20 میلیون بسیجی سازماندهی شده در اختیار سپاه قرار دارد و ما اعلام کردیم با به کار گیری این بخش از مردم در اقتصاد مقاومتی می توان گام های بسیار بلندی برداشت که این مساله منوط به مطالبه و خواست دولت است.

وی افزود: البته این موضوع مورد استقبال دولت هم قرار گرفته بود اما شاید به دلیل تمرکز دولت در اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فرصت پرداختن به آن موضوع تا کنون فراهم نشده و امیدواریم این توان عظیم که آماده است برای تمرکز بخشیدن به توان داخلی کشور مورد استفاده قرار گیرد.

فرمانده کل سپاه مهمترین تهدید علیه انقلاب اسلامی در مقطع کنونی را تهدیدات فرهنگی خواند و اظهار داشت: هدف اصلی این تهدیدات باور، اعتقادات، ایمان و فرهنگ مردم است دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بر این مساله متمرکز شدند که اگر باورها و فرهنگ مردم را تغییر دهند مساله انقلاب اسلامی حل می شود.

وی افزود: با توجه به تمرکز دشمن در چند سال اخیر بر روی مسائل ضد فرهنگی و اینکه فشار اقتصادی هم در شرایط کنونی به کمک جنگ نرم فرهنگی دشمن آمده است به نظر می رسد هدف تحریم‌ها هم تغییر در نگاه، دیدگاه و باور مردم از طریق فشار اقتصادی باشد یکی از ماموریت های سپاه مقابله با این تهدیدات است که به این منظور هم سازمان پیش بینی شده و هم برنامه‌های مفصلی در این راستا داریم که نتیجه آنها به صورت تدریجی نمود پیدا می کند.

سرلشکر جعفری با اشاره به حضور سپاه در عرصه سازندگی کشور تاکید کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر اساس نگاه ماموریتی پای در عرصه سازندگی گذاشت و طی این سالها همواره با برخورداری از ظرفیت و توانمندی بالا رفیق، مشوق و حامی بخش خصوصی و رقیب پیمانکاران خارجی بوده است.

* عزم ملی یعنی اراده مردم در ایفای نقش در اقتصاد و فرهنگ و یاری رساندن به دولت

فرمانده کل سپاه با اشاره به نامگذاری سال 93 توسط مقام معظم رهبری(مدظله العال) به " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی" گفت: عزم ملی به معنای اراده مردم در ایفای نقش در اقتصاد و فرهنگ و یاری رساندن به دولت است و موضوع مدیریت جهادی مربوط به مسئولین و نیروهای جهادی است و اینکه مسائل اقتصاد و فرهنگ را با چه مدیریتی می خواهیم حل کنیم.

وی ضمن بر شمردن ویژگی های مدیریتی جهادی گفت: عمل خالصانه، سخت کوشی، مدیریت میدانی و عمل انقلابی و تحولی از جمله مهمترین ویژگی های مدیریت جهادی است و تحقق شعار سال منوط به اجرای این مدیریت است امیدواریم با مدیریت جهادی و افزایش توانمندی که مسئولین در خود ایجاد می کنندهمچنین توجه به آموزه های گرانسنگ دوران دفاع مقدس شعار سال محقق شده و شیرینی آن به کام مردم باشد.

سرلشکر جعفری توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را از محورهای اقتدار ملی برشمرد و با بیان اینکه سپاه نقش تعیین کننده ای در این راستا ایفا می کند گفت: توان دفاعی تنها سلاح و تجهیزات نیست بلکه اتکا اصلی در بخش‌های دفاعی و امنیتی برخورداری از نیروهای مومن انقلابی و داوطلب شهادت است که این توان گسترده سازمانی شده ارتباط مستقیمی با اقتدار ملی ایران دارد.

* جوهره اصلی انقلاب اسلامی مخالفت با نظام سلطه است

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه انقلاب اسلامی که سپاه مسئول حفظ و استمرار آن است به مرزهای کشورمان محدود نمی‌شود گفت: جوهره اصلی انقلاب اسلامی مخالفت با نظام سلطه است و تمامی شعارها و موضع گیری های سیاست‌های خارجی با این محور صورت می گیرد.

وی افزود: هر جامعه و کشوری که حامی راه و شعار انقلاب اسلامی شد و در صدد ادامه دادن این راه است به طور طبیعی مورد خشم دشمن و مخالفت دشمنان قرار می گیرد که به طور مثال در لبنان، سوریه، مصر و بسیاری از کشورهایی که در جریان نهضت بیداری اسلامی با الگو پذیری از نظام جمهوری اسلامی حرکت خود را در مخالفت با نظام سلطه انجام دادند شاهد این دشمنی ها هستیم.

وی تصریح کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وظیفه خود می داند که حمایت های نرم افزاری، فکری، دانشی و تجربه ای خود را به این کشورها ارائه داده و از مردمی که در برابر نظام سلطه قد علم کرده اند حمایت کنند.

سرلشکر جعفری دشمن آشکار و شفاف مقابل انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت را امریکا و رژیم غاصب صهیونیستی خواند که تقابل نظام سلطه و محور مقاومت در هر مقطع و زمانی مشاهده می شود.

وی با اشاره به موضوع سوریه گفت: سوریه به دلیل آنکه در جبهه مقاومت اسلامی محسوب شده و خط مقدم آن جبهه است مورد غضب امریکا قرار گرفته و نظام سلطه به سرکردگی امریکا بزرگترین خباثتها را در این کشور با استفاده از تروریستها علیه مردم انجام می دهند که در این شرایط وظیفه هر مسلمانی که با این حرکت ظالمانه مقابله کند.

* سپاه با افتخار از حرکت مقاومت سوریه و مردم آن حمایت می‌کند

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه این نهاد مکتبی با افتخار از حرکت مقاومت سوریه و مردم آن حمایت می کند گفت: با توجه به اینکه مردم سوریه هم از انگیزه کافی برای دفاع مردمی در برابر دشمن برخوردارند و هم تعدادشان کافی است و توانمندی مطلوبی دارند نیازی به دخالت نظامی مجموعه های دیگر در این کشور نیست.

سرلشکر جعفری تصریح کرد: اثرات این جنگ تعیین کننده امروز با گذشت بیش از سه سال با پیروزی و غلبه جبهه حق نمایان شده است.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت ایفای نقش سپاه در تامین امنیت مرزها، گفت: مرزهای شمال شرق و جنوب شرق به دلیل جغرافیای خاصی که دارند همواره مورد توجه دشمنان انقلاب اسلامی بوده و سپاه به همین دلیل این مناطق را جزء ماموریت های خود قرار داده است.


* با سازماندهی نیروهای بومی درصدد تامین امنیت مرزهای جنوب شرق هستیم

وی با تاکید بر اینکه سیاست جدید برای حفظ امنیت مرزها استفاده از نیروهای بومی است، افزود: در مناطق جنوب شرق به دلیل بافت قبیله‌ای و عشیره‌ای، تامین امنیت مرزها را به سران قبایل حاضر در این مناطق سپرده‌ایم و همچنین با سازماندهی نیروهای بسیجی داوطلب بومی درصدد تامین بهینه این مرزهای هستیم.

سرلشکر جعفری ادامه داد: محل حادثه ای که اخیراً اتفاق افتاد در یکی از پاسگاه‌های منطقه صفر مرزی بود و بیشتر به دلیل وجود نواقص و فقدان امکانات مهندسی کافی رخ داد که با اصلاحات مهندسی که انجام خواهد شد دیگر شاهد چنین حوادثی نخواهیم بود.

فرمانده کل سپاه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد آینده سپاه تشریح کرد: عمر سازمانی سپاه از سی سال گذشته است. از حدود پنج سال قبل مجوز حفظ نیروهای با تجربه را گرفتیم ولی باید به آینده سپاه و جذب نیروی انسانی جوان توجه ویژه ای داشته باشیم.

* سپاه باید به نیروهای جوان تحویل داده شود

وی تصریح کرد: سپاه باید به نیروهای جوان تحویل داده شود و نیروهای با تجربه نیز تجربیات خود را باید به نسل جدید پاسداران انتقال دهند.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه باید نسل جدید را با مدیریت سازمانی آشنا کنیم، گفت: کادر سازی برای آینده سپاه یک امر ضروری است چرا که با توجه به روحیه پویایی و انقلابی سپاه نیاز این مجموعه به جوانان که روحیه انقلابی تری دارند، مبرم است از این رو بدنبال جوان گرایی در سپاه هستیم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
مهدی
۲۳:۰۰ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
بفرموده امام خمینی (ره) اگر سپاه نبود کشور هم نبود .