سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تربیت عقلانی کودکان و نوجوانان راهی برای رشد اجتماعی

یک روانشناس گفت: تربیت فکری کودکان و نوجوانان می تواند آنها را در رسیدن به اهداف کمک کند.

علی قائمی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: از عواملی که می‌تواند به کار تعقل و گاهی انحراف آن سرعت بخشد، تخیل است، تخیل به صورت فکری از علت‌های رشد عقل و زمینه‌ساز ابداع و اختراع است، اما زمانی که به خیال و رویا منجر گردد، ترمزی برای عقل است و نمی‌گذارد که عقل رشد و تکامل پیدا کند.
 
این استاد دانشگاه افزود: در تربیت نوجوان هدف باید گشودن راه برای پیشرفت فکر انتزاعی باشد یعنی که مسئله معین در سر راه اندیشه نوجوان قرار دهیم و او را هدایت کنیم که درباره آن مسئله بیندیشد و اظهارنظر کند.  یک مسئله مهم می‌تواند موضوع خوبی باشد که ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.
 
وی در ادامه با اشاره به متوجه کردن تربیت در جهت رشد استعدادهای نوجوان تصریح کرد: این به این معنی است که اگر فهمیدیم فرزندمان به ریاضی یا هر درسی علاقه‌مند است، بخش زیادی از اوقات و امکانات تربیت را متوجه آن درس کنیم، چون فرزندان در شرایطی نیستند که در همه زمینه‌ها موفق باشند، هر انسانی در یک رشته نسبت به سایر گزینه‌ها استعداد بیشتری از خود نشان می‌دهد.
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: جهت دهی عقل و اندیشه نوجوان به سوی جایگاه خیر و سعادتی که باید دیر یا زود به سمت آن حرکت کند، نوعی خوشبختی جاودانه را برای او تضمین می‌کند و باید او را در شرایطی قرار دهیم که از عقل و خرد خود برای رسیدن به موفقیت و همچنین بندگی و عبادت خدا استفاده کند.
 
وی در پایان تصریح کرد: برای پرورش عقل و خرد نوجوان افزایش دانسته‌ها و معلومات، استفاده از تجربه‌ها و آزمایش‌ها یک اصل است. باید نوجوان را وادار کنیم که بخواند و فکر کند و تجربه کند و به حقایق و چهره واقعی محیط اطراف خود پی‌ببرد و از خیال‌پردازی و رویاهای توهم آمیز پرهیز کند.

انتهای پیام/
 
 
 
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
اااا
۱۴:۳۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
بد