سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرمانده نيروي انتظامي:

اشتغال 12هزار نفر از کارکنان ناجا در خدمات قضايي كلانتري‌ها/آمادگي كامل پليس براي مبارزه با مفاسد اقتصادي

سردار اسماعيل احمدي مقدم با اشاره به ارائه خدمات قضايي در كلانتري‌ها گفت: امروز 12هزار نفر از كاركنان نيروي انتظامي در كلانتري‌ها خدمات قضايي ارائه مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار حوادث باشگاه خبرنگاران، سردار اسماعيل احمد‌ي‌مقدم در دومين روز نوزدهمين همايش سراسري فرماندهان ناجا که با حضور رئيس قوه قضاييه برگزار شد ضمن تبريك ميلاد حضرت زهرا (ص) هدف از برگزاري اين همايش را ارزيابي عملكرد سال گذشته خصوصا نوروز و ابلاغ تدابير براي سال 93 عنوان داشت.

سردار احمدي مقدم افزود:خوشبختانه در سال گذشته در حوزه‌هاي مختلف كشور مسئله امنيتي نداشتيم و حتي در مبارزه با جرايم توفيقات مناسبي به دست آورديم.

وي خطاب به آيت الله لاريحاني رييس قوه قضاييه گفت: از زمان تصدي جنابعالي شاهد بهبود كيفيت عملکرد قوه قضاييه ، قاطعيت در برخورد با جرايم امنيت اجتماعي و تسريع در بررسي پرونده‌ها هستيم.

فرمانده نيروي انتظامي در ادامه بيان داشت:امروز خوشبختانه قوه قضاييه ايي منسجم ، هماهنگ و با درك راهبردي بالايي را شاهد هستيم البته دوره آيت الله شاهرودي نيز اين چنين بود و ايشان بسيار حامي بودند .

فرمانده ناجا در حمايت از حقوق مردم و دفاع از آنان در مقابل ناامن كنندگان جامعه تأكيد كرد و گفت: اين مهم در گرو فعاليت‌هاي دستگاه قضا و بازوان اجرايي آنان يعني نيروي انتظامي به عنوان نيروي در خط مقدم ميسر است.

اين مقام ارشد انتظامي با اشاره به سطح بسيار خوب تعامل ناجا و قوه قضاييه تصريح كرد: البته در حوزه خدمات قضايي گام‌هاي خوبي برداشته شد بطوري كه در حال حاضر 12هزار نفر از كاركنان ناجا در كلانتري‌ها با آموزش دادستان ها مشغول به ارائه خدمات قضايي هستند و اين امر در تشكيل پرونده‌ها بسيار موثر است.

وي به جداسازي گروه‌هاي گشت ، امداد و پليس 110 از كلانتري‌ها اشاره كرد و گفت: با اين جداسازي چهره كلانتري‌ها امروز وجهه قضايي به خود گرفته است.

احمدي مقدم به فعاليت دواير مشاوره و مددكاري در كلانتري‌ها اشاره كرد و گفت:‌ در حال حاضر بيش از يك سوم مراجعان كلانتري‌ها به صلح و سازش مي‌رسند و همين امر باعث كاهش پرونده‌هاي قضايي مي‌شود؛ تلاش داريم با همكاري نزديك‌تر و آموزش دادستان‌ها به رسيدگي پرونده‌ها در كلانتري‌ها سرعت عمل بيشتري ببخشيم.

وي به مشكلات فن‌آوري كه يكي از مسائل قديم دستگاه قضا است اشاره كرد و گفت؛:‌موارد ي مانند انگشت‌نگاري به علت غيرمتمركز بودن در تمام شهرها امكان‌پذير نبود اما اميدواريم با الكترونيكي شدن خدمات قضايي و به اشتراك گذاردن ميان قوه قضاييه و ناجا شاهد سرعت خدمات‌رساني و كيفت و دقت باشيم.

وي ادامه داد: در حال حاضر نيروي انتظامي با استفاده از ابزارها و تكنولوژي ‌ها توانسته كشف جرم را تقويت بخشد و از نمونه ‌هاي آن مي‌توان به آزمايشات DNAو چهره‌نگاري ، انگشت‌نگاري و ... اشاره كرد كه هر كدام از اين فن‌آوري‌ها مي‌تواند قدرت كشف را افزايش و به شناسايي و دست‌بندي مجرمان بينجامد؛ با اين امكانات حتي مي‌توانيم مجرماني كه با عناوين مختلف فعاليت مي‌كردند و يا حتي محكوم بودند نيز شناسايي كنيم.

احمدي مقدم در ادامه به وضعيت بازداشت‌گاه‌ها و تحت نظرگاه‌ها نيز اشاره كرد و گفت: در ستاد حقوق بشر و شوراي قضايي كه در سال 92 برگزار شد ناجا قول داد؛ ظرف 2 سال با همه توان براي رعايت حقوق شهروندي به استانداردسازي بازداشتگاه‌ها بپردازد.

احمد ي مقدم ادامه داد: 3 سال گذشته نمره استاندارد ما در اين خصوص 32 از 100 بود اما امروز از 75 عبور كرديم و با تخصيص اعتبارات تلاش داريم تا پايان امسال از نمره 85 نيز عبور كنيم.

احمدي مقدم حفظ حقوق شهروندي را دغدغه ناجا و تأكيد مقام معظم رهبري دانست و گفت: در هر جلسه اي که به محضر فرمانده معظم كل قوا مي‌رسم تاکيد ايشان بر حقوق شهروندي است و رعايت اخلاق و حدود شرعي حتي در مواجهه با مجرمان نيز كه امري چالش برانگيز است يكي از مسايل مهمي است كه بايد مدنظرقرار گيرد.

فرمانده ناجا تعيين و تكليف اموال سرقتي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: در حال حاضر پليس دو سوم از اموال سرقتي را كشف مي‌كند اما تنها يك سوم آن به دست مردم مي‌رسد و اين موجب نگراني مردم است چرا كه ممكن است اموال كشف شده زير آفتاب و يا در انبارها از بين برود.

وي ادامه داد: با مديريت نيروي انتظامي ، بيمه، ستاد اجرايي و قوه قضاييه بايد اين مشكل را برطرف كنيم و اين مباحث در حال انجام است.

اين مقام ارشد انتظامي خاطر نشان كرد: سرقت يكي از دغدغه‌‌هاي مردم است و امسال نيز در صدر اولويت‌هاي ناجا قرار دارد. همچنين شاهد كاهش سرقت در ايام نوروز و افزايش كشف و قدرت كشف در اين ايام بوديم.

احمدي مقدم به راه‌اندازي يگان انتظامي قوه قضاييه در سال 92 اشاره كرد و گفت: با فعال شدن اين يگان دستگاه قضا وظايف قانوني خود را به تدريج از ناجا مي‌گيرد كه مثال واضح آن بدرقه زندانيان است.

وي تصريح كرد: ابلاغ و ارجاع يكي ديگر از مواردي است كه در كلان‌شهرها كه پرونده‌‌ها زياد است بايد انجام شود و اميدواريم اين امر با ا لكترونيكي ‌شدن به سرانجام برسد و در نهايت بخشي از وظايف ابلاغ و ارجاع را تا پايان امسال به روز رساني كنيم، كه اين امر با ظرفيت دستگاه قضا و رشد فن‌آوري‌ها شدني است.

احمدي مقدم به مشكل زمين‌خواري نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر تهيه اسناد فروش‌هاي چند نفري ، دست‌اندازي به محيط زيست و حجم پرونده‌ها نگران‌كننده است البته با الكترونيكي ‌سازي پروژه‌ها و يكپارچه‌سازي در سازمان ثبت مي‌توانيم در حفظ اموال عمومي و جلوگيري از فعاليت مجرمان موفق شويم.

 احمدي مقدم به كاهش مستمر تمام جرايم جنايي از جمله قتل، تجاوز به عنف، سرقت مسلحانه، آدم‌ربايي و ... خبر داد و گفت: جرايم سال 92 از نظر تعداد و ميزان با جرايم سال 75 برابري مي‌كند و شاهد كاهش جرايم هستيم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.