سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دلایلی که خواب را از چشم سالمندان می‌گیرد

خواب کافی و راحت یکی از پایه‌های اصلی سلامت است زیرا در طول خواب بدن با استراحت، انرژی از دست رفته را به دست می‌آورد و بار دیگر برای فعالیت آماده می‌شود.

ملیحه سالک کار‌شناسی مسئول سلامت سالمندان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: با ورود به دوره سالمندی، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می‌شود به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش می‌یابد، شایع‌ترین اختلال خواب در دوره سالمندی، بی‌خوابی است که به صورت دشوار در به خواب رفتن یا به صورت خواب گسسته و بیداری‌های شبانه خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بی‌خوابی یا محرومیت از خواب منجر به اختلال اشتها، خستگی، کاهش توانایی برای انجام کارهایی که به هماهنگی عضلانی نیاز دارد، می‌شود مانند سقوط و تحریک پذیری و اختلال در تمرکز و قضاوت.

سالک تصریح کرد: بی‌خوابی ممکن است بر اثر درد یا بیماری، یائسگی در زنان، عوامل روحی، مصرف برخی دارو‌ها و عوامل محیطی یا رفتاری ایجاد شود رفتارهایی که ممکن است به بی‌خوابی منجر شود عبارتند از: نداشتن فعالیت فیزیکی، ورزش نکردن، مصرف غذاهای سنگین، استعمال دخانیات و مصرف چای پیش از غذا.

وی در پایان اظهار داشت: عوامل محیطی مانند سر و صدا و یا نور زیاد، راحت نبودن بستر، سرما و گرمای بیش از اندازهٔ محیط نیز می‌تواند خواب را مختل کند همچنین عوامل روانی مانند از دست دادن همسر، بازنشستگی و ترس از تنهایی و مرگ هم از جمله مواردی است که ممکن است خواب راحت را از چشم سالمند بگیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: سالمند ، خواب ، دخانیات ، استرس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.