سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

رسانه ها نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف آب دارند

مدیر آبفای شهری فیروزکوه گفت: فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و ارائه آموزش های عمومی از جمله راهکارهای اصلاح الگوی مصرف آب و منابع آبی است.

ˈمسعود هادی زادهˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارکرد: با عنایت به کاهش نزولات جوی در سال 92 با کاهش ذخیره آبی مواجه ایم.

وی گفت: ایران که تا دهه پیش در مرحله تنش آبی قرار داشت، با اعلام اخیر وزیر نیرو رسماً از مرحله بحران هم عبور کرد.

هادی زاده افزود: به این ترتیب کشور به آینده ای مبهم و به گفته برخی کارشناسان، خطرناک در بخش های امنیت غذایی، کوچ تمدن و حتی بهداشتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به شرایط فعلی منابع آبی کشور، یادآور شد: بر اساس اطلاعات بلند مدت جمع آوری شده توسط وزارت نیرو، منابع آبی از 410 میلیارد متر مکعب میانگین بارندگی سالانه که البته در سال های اخیر به 405 میلیارد متر مکعب کاهش یافته است که 280 میلیارد متر مکعب آن تبخیر و بقیه صرف تغذیه آبخوان ها و جاری شدن رودخانه ها می شود.

مدیر آبفای شهری فیروزکوه ادامه داد: منابع آب تجدید شونده کشور نیز از 130 میلیارد متر مکعب به 120 میلیارد متر مکعب در سال های اخیر کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: شهرستان فیروزکوه به عنوان بزرگترین شهرستان استان تهران متشکل از دو بخش مرکزی و ˈارجمندˈ و دار بودن دو شهر، با برخورداری از مزارع و باغات فراوان و قرار گرفتن در خارج از شعاع 120 کیلومتری تهران، از قابلیت های بسیار خوبی در بخش های کشاورزی و صنعتی برخوردار است که فعالیت مناسب همه این موارد نیازمند وجود سفره های آب سطحی و زیرسطحی مناسب است.

هادی زاده تاکید کرد: با توجه به سوابق سال های گذشته در زمینه بروز گرمای زودرس در خرداد ماه، باید از هم اکنون با اندیشیدن تمهیدات لازم به استقبال تابستان و فصل گرما رفت.

وی تصریح کرد: در این جهت، استفاده نکردن از آب شرب برای عملیات ساخت و سازو بنّایی از اهمیتی خاص برخوردار است.

این مقام مسؤول خاطرنشان کرد: فرهنگ سازی این مهم از طریق رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی و ارائه آموزش های عمومی از جمله راهکارهای اصلاح الگوی مصرف آب و منابع آبی است.

وی با اشاره به تمهیدات اداره آبفای شهر فیروزکوه در این زمینه، بیان کرد: مجموعه همکاران شرکت آبفا نهایت تلاش خود را به منظور ساماندهی تاسیسات، مخازن، خطوط انتقال، خطوط توزیع و مدیریت بر مسائل آب شرب شهروندان برای حفظ وضع موجود منابع آبی منطقه بکار می بندند.

هادی زاده در خاتمه خاطرنشان کرد: به رغم کاهش احتمالی سطح آبهای سطحی منطقه، با برنامه ریزی های صورت گرفته منابع آبی اعم از چشمه ها و چاه های آب مدیریت می شوند تا مشکلی در تامین آب شرب و آب مورد نیاز مشترکان به وجود نیاید./س


برچسب ها: رسانه ، فرهنگ ، مدیریت ، مصرف ، آب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.