سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگ افروزی ؛‌ همچنان گزینه برتر آمریکا برای سیاست خارجی

علیرغم اظهاراتی که مقامات آمریکایی مبنی بر حل دیپلماتیک مسائل عنوان می کنند همچنان گزینه جنگ را باید انتخاب اصلی کاخ سفید در سیاست خارجی این کشور بخصوص در خاورمیانه دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پانوراما ؛‌ "موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم" سالانه تحقیقی را درباره هزینه های نظامی خرج شده در دنیا منتشر می کند .  انتشار این گزارش در سال جاری جزئیات جالبی را دربردارد . 

برخی از اطلاعات منتشر شده در این گزارش با گزارش اداره خلع سلاح سازمان ملل متحد همسان است . بر اساس این گزارش ایالات متحده همچنان بزرگترین مصرف کننده تسلیحات نظامی در کل دنیاست . 

این مصرف نظامی در شرایطی است که  آمریکا ،  ناتو  و هم پیمانان آمریکا که عضوناتو نیستند تلاش کرده اند که هزینه ها و مصارف نظامی خود را کاهش دهند . بر اساس این گزارش 64 درصد مصارف نظامی در جهان به این گزوه متعلق است . 

در ادامه این گزارش آمده است : با این حال برخی از کشورهای خاورمیانه در حال افزایش هزینه های نظامی خودهستند . عربستان سعودی ،  عمان ،‌ قطر ،‌ بحرین و دیگر کشورهای عربی که دارای حکومت های مستبدانه و ظالمانه هستند از جمله این کشورها هستند که با سرعت بی سابقه ای به خرید تجیهزات جنگی مدرن و تسلیحات با فناوری بالا مشغول هستند . 
 
مردم در این کشورهای عربی بدون جرم بازداشت شده و در زندان ها شکنجه می شوند . هیچ گونه انتخاباتی در آنها برگزار نمی شود و موضوعی به نام "آزادی بیان" تقریبا وجود ندارد . نظامیان این کشورها بدون دلیل شهروندان را به قتل می رسانند و پاسخ سخن گفتن یا اظهارنظرهای مردمی سرکوب است . 

نکته جالب توجه این است که این کشورهای منطقه با این روندصعودی در خرید تسلیحات دوستان و هم پیمانان آمریکا در خاورمیانه بوده وواشنگتن روابط نزدیکی باآنها در امور سیاسی و دیپلماتیک دارد . بخش اعظمی از خریدهای تسلیحاتی عربستان طی سال های گذشته از ایالات متحده بودهاست . 


انتهای پیام /

برچسب ها: سیاست ، جنگ ، آمریکا ، نخست ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.