سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه کاخ سفید تنش میان "آمریکا و روسیه"‌را تشدید می کند ؟

اقدامت اشتباهی که دولت آمریکا انجام میدهد بیش از پیش تنشی که میان واشنگتن و مسکو ایجاد شده ٰ‌تشدید می کند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری مالزی آنلاین ؛‌ در سپتامبر سال 2001 درحالی که حمله به ساختمان های تجارت جهانی در نیویورک انجام گرفت و به دنبال آن تجاوز واشنگتن به خاک افغانستان آغاز شد ،‌ ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه مخالفتی با این تصمیم آمریکا مطرح نکرد . در آن زمان دو کشور آمریکا و روسیه در دوره جنگ سرد قرار داشتند . 

همچنی در سالهای پس از آن بسیاری از پایگاه های نظامی روسیه در آسیای مرکزی دراختیار ارتش آمریکا برای استقرار یا تمرینات نظامی قرار داشت . پوتین بعلاوه مشاوره هایی به فرماندهای آمریکایی می داد که بر اساس آن معتقد بود افغانستان به مردابی برای ارتش و اقتصاد واشنگتن تبدیل خواهد شد بنابراین آمریکا بهتر است هرچه زودتر از این کشور خارج شود . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ در یکی از دیدارهایی که پوتین با "جرج بوش" در زمان ریاست جمهوری وی در آمریکا داشت بوش درباره روسیه اظهار داشته بود :‌ پوتین روشی نوین در اداره و مدیریت دارد ، وی یک اطلاح گر مناسب است که می تواند با تغییرات کوچک صلح را به مناطق بزرگی بیاورد . همکاری آمریکا با این کشور موجب پیدایش افتخارات و شاهکارهای زیادی برای کاخ سفید خواهد شد . 

شاید با خواندن این مطلب تصور شود که هرگز جنگ سرد ،‌ بیزاری یا رقابتی میان این دو کشور نبوده است . تنها چند هفته بعد بوش اظهار داشت که آمریکا از معاهده موشک های ضدبالستیک عقب نشینی کرده است ومی تواند سیستمی دفاعی در شرق اروپا احداث کند . این سامانه نقش تدافعی برای برخی کشورهای اروپایی دارد . پوتین در این باره هشدار داد که چنین تصمیمی موجب تضعیف تلاش هایی است که برای کنترل و منع اشاعه تسلیحات انجام می گیرد . 

این اشتباه در میان تمامی مقامات سابق و کنونی آمریکا وجود دارد که تصور میکردند با فروپاشی شوروی سابق این روسیه نبوده که در موضع ضعف قرار گرفته است . پس از فروپاشی شوروی مسکو همچنان بعنوان ابرقدرتی بین المللی به قدرت نمایی در جهان می پردازد . 

روسیه هم پیمان ابرقدرت دیگری به نام چین است که با همکاریهای اقتصادی فراوانی که با یکدیگر دارندهم اکنون بسیاری از بازارهای بزرگ داخلی و خارجی را در کنترل خود نگه داشته اند . همچنین ملت های دیگری نیز در همکاری های نزدیک با مسکو قدرت اقتصادی و سیاسی این کشور را تقویت میکنند . 

اشتباه اصلی آمریکا از همین جا آغاز شده است . تصور فروپاشی شوروی و تضعیف روسیه از سوی آمریکا موجب شد رشد همه جانبه مسکو در عرصه بین الملل بیشتر و بیشتر شود و در مقایسه با سایر ملل و حتی آمریکا به قدرتی برتر تبدیل گردد . 

از زمان آغاز ریاست جمهوری هشت ساله پوتین در مسکو از سال 2000 قدرت ونفوذ پیشین روسیه به این کشور بازگشت . گازپروم ،  غول نفتی جهان از این زمان به تامین کننده اصلی نفت و گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی تبدیل شد . همچنین بازار پرسود خودرو در این کشور چشم بسیاری از خودروسازان اروپایی و آمریکایی را به خودجلب کرده است . 

انتهای پیام /
برچسب ها: آمریکا ، روسیه ، تنش ، درگیری ، جنگ ، سرد ، مسکو ، پوتین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.