بهگزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، محمدرضا رضايي گفت: با اجراي توافقنامه بين كشور ايران و عراق و عملياتيشدن طرحهاي تقرب جديد پروازي بيش از 33 درصد ابطال ناشي از شدت باد كاهش پيدا كرد.
وي تصريح كرد: در سال 91 بيش از 58 پرواز فرودگاه آبادان باطل شد كه در سال 92 با 33 درصد كاهش به تعداد 39 پرواز رسيد.
رضايي با اشاره به اينكه فرودگاه آبادان تا پيش از جنگ تحميلي يك نقش ترانزيتي از غرب به شرق را برعهده داشته است افزود: باند اصلي فرودگاه آبادان به گونهيي طراحي شده كه هواپيماها براي فرود مجبور به پرواز در قسمتي از آسمان عراق هستند و در زمان جنگ اين مسئله عملياتي نبود.
وي ادامه داد: بعد از جنگ چون تفاهمنامهايي وجود نداشت هواپيماها مجبور به پرواز از باند مخالف بودند كه در بسياري از موارد با سرعت شديد باد و گرد و غبار همراه بود كه موجب كاهش ديد و حتي باطل شدن پروازها ميشد.
مدير فرودگاه آبادان افزود: پس از مدتها رايزني، كشور عراق موافقت خود با طرح تقرب فرودگاه آبادان را اعلام كرد به گونهيي كه اين كشور اجازه داد برخي پروازهاي آبادان براي فرود و برخاستن از اين فرودگاه وارد حريم هوايي اين كشور شوند. /س