سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

کمک بلاعوض به صنایع سم است!

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این‌که کمک بلاعوض به صنایع مانند سم است ، گفت: در تجاری‌سازی نباید کمک بلاعوض اعطا شود ، بلکه باید تسهیلات کم‌ بهره با مدت زیاد پرداخت شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، سورنا ستاری در دومین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه در کرمان افزود: تأسیس نخستین پژوهشکده مدرن کشور (پژوهشکده رازی) به سال 1303 برمی گردد و بعد از آن پژوهشگاه های پاستور ، صنعت نفت و ... را داشتیم که همه در آن زمان کارهای بزرگی می کردند اما در حال حاضر واکسنی را که 40 سال قبل ساخته و صادر می کردیم ، اکنون وارد می کنیم.

رییس بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: میلیاردها تومان در کشور هزینه شده است ، اما هنوز نتوانسته ایم تجاری سازی علم را انجام دهیم.

ستاری با اعلام رضایت از میزان تعامل دانشگاه شهید باهنر کرمان با صنعت تصریح کرد: در دانشگاه صنعتی شریف میزان ارتباط با صنعت تنها 10 درصد است.

وی یادآور شد: در شش ماه گذشته قانون تشکیل شرکت های دانش بنیان را مقررات زدایی و در این راستا ،مشکلات را با وزارت علوم حل کردیم.

ستاری با بیان اینکه قانون شرکت های دانش بنیان در حال حاضر قابل اجرایی شدن است ، گفت: هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات این شرکت ها بودجه اخذ شده است که در زمان مقرر ، معافیت مالیاتی اعمال می شود.

وی افزود: در روزهای آینده 20 شرکت اول تسهیلات گرفته را اعلام می کنیم.

ستاری خاطرنشان کرد: دولت نمی تواند به تنهایی همه ی کارها را انجام دهد و ما در معاونت علمی، خود را موظف می دانیم که ابلاغیه مقام معظم رهبری را در رابطه با شرکت های دانش بنیان انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه کمک بلاعوض به شرکت ها سم است، تصریح کرد: دولت باید روی یکسری طرح هایی که در معاونت علمی، در مرز دانش قرار دارد، هزینه خرج کند ، چون در زمینه ی اقتدار ملی است.

ستاری یادآور شد: در تجاری سازی نباید کمک بلاعوض اتفاق بیفتد ، بلکه باید در این زمینه تسهیلات کم بهره با مدت زیاد داشته باشیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با تأکید بر اینکه باید کریدورهای تجاری سازی را در استان ها تقویت کنیم، گفت: در این راستا همه پیشنهادها به یک محقق یا مخترع داده می شود و در کنار آن صندوق هایی نیز وجود دارد که حمایت مالی و مشاوره ای را به شرکت ها ارائه می دهد و وظیفه دولت، تنها در اختیار قرار دادن بازار برای این شرکت هاست.

ستاری افزود: در حال حاضر صندوق فناوری تا سقف 300 میلیون تومان به مخترعان وام اعطا می کند.

وی به راه اندازی بورس ایده در آینده ای نزدیک ، اشاره و تصریح کرد: نخستین بار قرار است اختراع ها در بورس عرضه شود و مخترعان مطمئن شوند در بازاری سالم قیمت گذاری می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اعلام اینکه در حال حاضر 14 ستاد فناوری در این معاونت وجود دارد ، ابراز امیدواری کرد: با رویکرد جدید دولت و ابلاغیه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری با سیکل جدید در این زمینه کار کنیم.

ستاری یادآور شد: متأسفانه پارک های فناوری وجود دارد که میلیاردها تومان در آن هزینه شده است اما نمی توانند هزینه اعضای هیئت علمی خود را در ماه تامین کنند.

وی تأکید کرد: این روش های پژوهش باید در کشور متوقف شوند ، چرا که این خیانت به کشور است.

ستاری با اشاره به اینکه در بخش پژوهش تاکنون کم هزینه نشده است ، گفت: حمایت از پژوهش کاربردی به معنای کارآفرینی است و نباید فراموش کنیم که در کشور ما با 50 میلیون تومان ، می توانیم برای یک جوان شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: باید همه در اشتغال دانش بنیان که از دغدغه های اصلی کشور است، یک حرف بزنیم تا بتوانیم اشتغال را ایجاد کنیم.

ستاری خاطرنشان کرد: در این راستا ، دعوت از دانشجویان صاحب فکر و ایده و هموارسازی مسیر برای ورود آن‌ها به چرخه‌ی صنعت ضروری است./س

خبرنگار:مریم بهادری

برچسب ها: سم ، صنایع ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.