اما با گسترش زندگی شهری و البته روند رو به رشد ساخت و ساز و جدا کردن برخی کوچهها از دیگر بخشهای محله با همان زنجیر و اتاقکهای معروف، این مشکل به معضلی قانونی برای ساکنان شهر تبدیل شد، چون طبق ماده 24 قانون مدنی هیچ کسی نمیتواند بخشی از معابر عمومی را جدا کند و مانع ورود دیگران به آن منطقه شود.
از سوی دیگر، برخی معذوریتهای امنیتی افراد، بخصوص قشر مرفه جامعه یا حتی افرادی از اقشار ضعیف و آسیبپذیر که به خاطر وجود ناامنی، دسترسی نداشتن فوری به پلیس، خلوت و دورافتاده بودن محیط و محل، استمرار بروز سرقت یا جرائم گوناگون، نیاز به وجود نگهبانان خصوصی را افزایش میداد، لذا این ماجرا باید حل میشد و شد. نگهبان محله اکنون در دسترس شماست.
باتوجه به محدودیت قانونی در کنار محدودیتهای توسعه نیروی انتظامی، بحث تاسیس شرکتهای حفاظتی و امنیتی، زیر نظر این نهاد انتظامی مطرح شد و به تصویب رسید. بر این اساس، حدود 400 شرکت در تهران و 270 شرکت در دیگر استانها با نظارت و مدیریت موسسه انتظام (وابسته به نیروی انتظامی) کارشان را آغاز کردند.
روش استفاده از خدمات
این در حالی است که سوال قدیمی ذهن ما به پرسشی جدید با این مضمون تبدیل شده است که اگر از اتاقک و زنجیر معروف دیگر خبری نیست، استفاده از خدمات این شرکتها چطور و چگونه امکانپذیر است؟ بهطور کلی شرکتهای خدمات حفاظتی و امنیتی با استناد به اختیارات قانونی خود از سوی موسسه انتظام نیروی انتظامی میتوانند غیر از اماکنی با رده امنیتی به فعالیت در دیگر اماکن پرداخته و به متقاضیان خدماترسانی کنند.
بهطور کلی خدمات این موسسات به دو بخش حفاظتی و آموزشی تقسیم شده است. در بخش حفاظتی آنها میتوانند خدمات پیشگیری از وقوع جرم با انجام مراقبت و حفاظت از اموال و اماکن و تاسیسات فاقد رده و پوشش حفاظتی اعم از خصوصی و دولتی از طریق استقرار عامل ثابت و سیار (نگهبان) یا نصب تجهیزات حفاظتی و مراقبتی یا هر دو را ارائه دهند. در بخش آموزشی نیز میتوانند به تربیت نیروی کارآمد و مجرب حفاظتی و البته ارائه مشاوره و نصب و راهاندازی تجهیزات امنیتی اقدام کنند.
این شرکتها با دریافت مجوزها و گواهینامههای معتبر از مرکز انتظامی میتوانند در راستای استخدام و به کارگیری افراد واجد صلاحیت در دو گروه مذکر و مونث اقدام کنند، به طوری که پس از تائید و احراز هویت متقاضیان کار در این موسسات از سوی مراکز قانونی، آنها با گذراندن دورهای مخصوص ضمن آشنایی با مهارتهای کاری مثل دفاع شخصی یا استفاده از تجهیرات همراهشان با قوانین و محدودیتهای شغلی خود نیز آشنا میشوند.
براساس قوانین مصوب افراد استخدام شده هنگام انجام وظیفه باید با لباس فرم رسمی و مصوبی که از سوی مرکز انتظامی تعیین شده است همراه با تجهیزات لازم ماموریتشان در محل مورد نظر حاضر شوند تا کاملا از سوی مردم شناسایی شوند تا در صورت لزوم بتوانند به آنها مراجعه کنند. در این زمینه میتوان به تجهیزات مجاز همراه پرسنل اشاره کرد که عبارتند از دستبند، فانسقه، شوکر، اسپری فلفل و باتون.
اما مهمترین نکته چگونگی دسترسی به شرکتهای یاد شده و میزان هزینه بهکارگیری یک نفر نگهبان است. برای این کار علاوه بر مراجعه به قسمت آگهیهای روزنامه، کلانتری محله یا شورای محله، میتوانید روی اطلاعات دنیای مجازی کاملا حساب باز کنید به طوری که با جستجوی کلمه نگهبان محله با صدها شرکت ارائهدهنده این خدمات مواجه خواهید شد، ولی هرگز فراموش نکنید، فقط باید به شرکتهای تائید شده نیروی انتظامی یا همان مرکز انتظامی اعتماد کنید.
رویت مجوزها و استعلام از نیروی انتظامی، اصلیترین روشهای جلب اعتماد شماست. البته برای اطمینان میتوانید به رزومهکاری شرکت نیز توجه داشته باشید. پس از آن نوبت به عقد قرارداد رسمی خواهد رسید. در این زمان با توضیح خدمات و مدت زمان مورد نظرتان به شرکت؛ قراردادی کاملا استاندارد و مورد تائید مرکز انتظامی مقابل شما قرار خواهد گرفت که در آن خدمات مورد نیاز شما، تعداد نفرات مورد نیاز، شرایط ویژه کار (در صورت وجود)، ساعات کار افراد، محل خدمت افراد و هزینه قابل پرداخت شما کاملا قید شده است.
حقوق یک نگهبان محله چگونه محاسبه میشود؟
نحوه محاسبه حقوق یک نفر نگهبان از سوی شرکت اینگونه است که حقوق پایه روزانه یک نگهبان در مصوبه حقوقی وزارت کار برای این افرادرا در نظر میگیرند و به آن مبلغ بین 10 تا 15 درصد (بسته به توافق) هزینههای شرکت را میافزاید که حاصل جمع آن مبلغی است که باید برای استفاده از خدمات شرکت بپردازید. البته لازم به یادآوری است مبلغ حق بیمه تامین اجتماعی افراد مورد نیاز شما بهعنوان کارفرما در این قرارداد با شماست، اما بیمه مسئولیت پرسنل اعزامی با شرکت مجری خدمات است و در صورت خاص بودن شرایط کاری از قبیل منطقه ماموریت یا ساعات کاری غیرمتعارف، درصدی به هزینههای شما افزوده خواهد شد که این ارقام کاملا توافقی بین طرفین محاسبه میشود. هرچند موسسه انتظامی درصدی کاملا مشخص برای این موارد نیز در نظر گرفته است.
بهعنوان مثال اگر قصد استفاده از خدمات یکی از این شرکتها در زمینه حفاظتی را دارید در شرایط کاملا عادی و هشت ساعت کار فرد مورد نظرتان در سال 1393 باید خودتان را برای پرداخت ماهیانه رقمی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان شامل خدمات شرکت، دستمزد، مالیات و حق بیمه آماده کنید. بد نیست بدانید بازه زمانی عقد قرارداد برای استفاده از خدمات مورد نیاز شرکت میتواند از یک روز تا چند سال باشد که با انعقاد قرارداد رسمی و پرداخت هزینههای جاری میتوانید از خدمات ارائه شده شرکت استفاده کنید.
موسسه انتظامی ضامنی برای دریافت خدمات شما
همانطور که قبلا نیز اشاره شد کلیه شرکتهای حفاظتی باید براساس ضوابط و شرایط موسسه انتظامی وابسته به نیروی انتظامی فعالیت کنند.
بنابراین در صورت بروز هرگونه اختلاف یا مواردی از این قبیل میتوانید روی رسیدگی به شکایت خودتان و حمایت مرکز انتظامی کاملا حساب کنید، چون این مرکز به نحوه ارائه خدمات شرکتهای تحت پوشش خود کاملا نظارت داشته و شکایات احتمالی را رسیدگی میکند؛ بنابراین کافی است با یکی از شرکتهای معتبر و تائید شده این موسسه وارد مذاکره شوید و برای دریافت خدمات قرارداد بسته باشید.