سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در دو نامه جديد،

سوريه به سازمان ملل درباره به کارگيری سلاح‌های شيميايی هشدار داد

وزارت امور خارجه سوریه در دو نامه دیگر به دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت درباره قصد گروه‌های تروریستی برای ارتکاب حملات جدید شیمیایی علیه مردم سوریه و متهم کردن دمشق هشدار داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران بهنقل از شبکه تلویزیونی سوریه، وزارت امور خارجه سوریه در دو نامه دیگر به دبیر کل سازمان ملل متحد و شورای امنیت با هشدار درباره قصد گروههای تروریستی برای ارتکاب حملات جدید شیمیایی علیه مردم سوریه و متهم کردن دمشق تأکید کرد کشورهای شریک در توطئه علیه سوریه و در صدر آنها آمریکا ، فرانسه ، ترکیه و عربستان از ابتدای بحران برای بهانه تراشی به منظور توجیه ادامه حمله به سوریه کوشیده‌ا‌ند.

وزارت خارجه سوریه در نامه‌های خود تصریح کرده است هدف این کشورها و در صدر آنها آمریکا بهانه تراشی برای توجیه ادامه حمله به سوریه است و در این راستا نیز سران این کشورها با متهم کردن سوریه مبنی بر اینکه سلاح شیمیایی علیه مردم خود به کار گرفته است که اوت سال گذشته به قتل عام دهها نفر از مردم منجر شد ، حمله ظالمانه‌ای را علیه دمشق به راه انداخته اند. 

وزارت خارجه سوریه در نامه‌های خود افزوده است پس از گذشت کمتر از یکسال از ارتکاب جنایت تروریستی غوطه شرقی حقایق هر روز که می‌گذرد آشکار می شود و تحقیقات و گزارش‌ها و پژوهش‌های موثقی منتشر شده است که مهر تأییدی بر دست داشتن و دخالت مستقیم و غیرمستقیم آمریکا و ترکیه و برخی کشورهای دیگر در این جنایت زشت و دیگر جنایاتی است که در سوریه رخ می‌دهد و قتل عام خان العسل در پانزدهم مارس سال گذشته از جمله آنهاست. 

در این نامه ها آمده است افشاگری "سیمور هرش" خبرنگار آمریکایی در نشریه «لندن ریویو آو بوکز» در این راستاست که فاش کرد دولت آمریکا از این جنایت و عاملان آن اطلاع داشته است و شواهدی را که ثابت می کند جبهه النصره به عنوان یکی از شاخه های شبکه تروریستی القاعده عامل آن است به بازی گرفت. هدف از این حمله نیز توجیه حمله به سوریه بود. 

وزارت خارجه سوریه تصریح کرده است "رابرت فیسک" نویسنده معروف انگلیسی نیز در مقاله‌ای تاریخ یازدهم ماه کنونی در روزنامه ایندیپندنت انگلیس نتیجه‌گیری هرش در خصوص دخالت ترکیه و اطلاع دولت آمریکا از به کاری گیری مواد سمی در غوطه شرقی توسط جبهه النصره را تأیید کرد. 

در این نامه‌ها آمده است "پاتریک کوکبرن" نویسنده انگلیسی نیز روز سیزدهم ماه کنونی میلادی در روزنامه «ایندیپندنت آن ساندی» و پایگاه اینترنتی «وترنز» آمریکا نیز نتیجه گیری‌های هرش و فیسک را به ویژه در ارتباط با دخالت ترکیه و آمریکا در حمایت از جبهه تروریستی النصره و سرپوش گذاشتن بر روی جنایات آنان در غوطه شرقی و جاهای دیگر سوریه در به کارگیری گاز سارین و دیگر مواد سمی تأیید کرده‌اند. 

بسیاری دیگر از مقالات و تحقیقات دیگر نیز بر حقیقت دخالت آمریکا و ترکیه در این جنایت تروریستی مهر تأیید زده است.

وزارت خارجه سوریه تصریح کرد تلاش برای سرپوش گذاشتن بر روی این جنایات تروریستی و عاملان آن‌ها ومتهم کردن دولت سوریه و تلاش برای بهانه تراشی لزوما بار دیگر به تشویق گروههای تروریستی مسلح برای به کارگیری سلاح‌هایی که در سطح بین المللی ممنوع شده است و به ارتکاب جنایات خطرناکتر بیشتری علیه ملت سوریه و ملتهای منطقه و جهان منجر خواهد شد. 

در این نامه‌ها آمده است : شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل متحد در جریان اطلاعات مهمی که نشان می دهد گروه‌های تروریستی مسلح قصد به کارگیری مواد سمی را در ریف دمشق و حومه حماه و مناطق دیگر سوریه دارند قرار گرفته‌اند و هدف نیز متهم کردن دولت سوریه به ارتکاب چنین جنایات زشتی است. 
همچنین سوریه چند روز پیشسند جدید و موثقی را که نشان می دهد گروه‌های تروریستی گاز کلر سمی در اختیار دارند و می خواهند در استان حلب و مناطق دیگر سوریه به کار ببرند فرستاده است. 

وزارت خارجه سوریه افزود جمهوری عربی سوریه دولت آمریکا و دولت ترکیه ، اسرائیل و عربستان و شبکه‌های تروریستی را مسئول کامل این جنایت می داند که قبلا نیز از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده کرده‌اند یا امکان دارد بار دیگر به کار ببرند همچنانکه به تازگی در کفر زیتا در حومه حماه به کار بردند. 

در پایان نامه های وزارت خارجه سوریه به سازمان ملل و شورای امنیت آمده است سوریه این اطلاعات را در اختیار شورای امنیت و جامعه بین المللی قرار می دهد و از آنها می خواهد به مسئولیت های خود بر اساس قطعنامه های شورای امنیت در زمینه مبارزه با تروریسم به ویژه قطعنامه های 1373 مربوط به سال 2001میلادی و قطعنامه 1267مربوط به سال 1999میلادی و قطعنامه 3314برای سال 1974و قطعنامه 2625برای سال 1970عمل و کشورهایی را که در این جنایات و جنایت به کارگیری مواد سمی دست دارند به ویژه آمریکا ، قطر ، عربستان ، ترکیه و فرانسه را مؤاخذه کنند و از آن‌ها بخواهند از حمایت از گروههای تروریستی و موارد نقض و تخلفی که امنیت و صلح را در سوریه و منطقه به خطر می اندازند، دست بردارند.

در همین راستا نیز سوریه بر لزوم عاری سازی منطقه خاورمیانه از همه سلاح‌های کشتار جمعی و همچنین با پایبندی دمشق به تعهدات حقوقی خود بر اساس موافقت نامه ها و پروتکل‌هایی که سوریه آنها را تأیید کرده است از جمله موافقت نامه ممنوعیت تسلیحات شیمیایی تأکید می کند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.