سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

این "روش مطالعه" یادگیری را عذاب آور می‌کند

آنچه در حافظه بلند مدت می‌ماند مفهوم مطالب است در هنگام مطالعه باید مطالب را بخوبی درک کرد تا بتوان به راحتی آنها را به خاطر سپرد نکته‌ای که در درک معنی تاثیر زیادی دارد و بازدهی مطالعه را بسیار افزایش می‌دهد یادداشت برداری مطالب خوانده شده است.

نسیمه نجفی کارشناس کتابداری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از روشهای نادرست مطالعه که یادگیری و یادآوری را دچار مشکل می‌کند مطالعه مطالب مشابه یکدیگر است مطالب در صورتی که همزمان و بلافاصله پشت سر هم مورد مطالعه قرار بگیرند باعث در هم آمیخته شدن مطالب شده و یادگیری را نابسامان و یادآوری را دچار مشکل می‌کنند.

وی ادامه داد: مثلا مطالعه دو موضوع تنظیم خانواده و بهداشت دهان و دندان پشت سر هم مشکلی ایجاد  نخواهد  کرد ولی مطالعه دو موضوع تغذیه در دوران شیردهی و تغذیه در دوران بارداری به صورت همزمان ممکن است باعث در هم آمیختگی و تداخل در یادگیری و یاد آوری شود.

نجفی افزود: مطالعه سطحی روش نادرست دیگر است اغلب افراد عادت دارند مطالب را روزنامه وار مطالعه کنند مسلما با چنین روشی مطالب به حافظه دراز مدت منتقل نمی‌شوند. حفظ مطالب بخشی از مطالعه را شامل می شود و همه روند مطالعه نیست.

وی در پایان اظهار داشت: برخی از افراد عادت دارند از همان ابتدای مطالعه، مطالب را حفظ کنند  بدون آنکه ارتباط معنا داری بین مطالب به دست آورده باشند، این روش نه تنها یادگیری را دیر و عذاب آور می کند بلکه مدت نگهداری اطلاعات کسب شده را نیز بسیار کم خواهد کرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: یادگیری ، مطالعه ، حافظه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.