سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/همزمان با 25 فروردین:

آغازهمایش بزرگداشت روز ملی عطار، با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نیشابور

همایش علمی و پژوهشی بزرگداشت روز ملی عطار نیشابوری ، صبح امروز با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن عطار دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور آغاز شد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، در پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که آن را مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرائت کرد ؛ آمده است : عطار از شاعران بزرگ و عارفان نامدار ایران است که مقام و تاثیر وجودی او در تاریخ و اندیشه و تفکر معنوی ایرانی و اسلامی بسیار مهم و قابل توجه است .

علی جنتی ، عطار را از معدود شاعرانی دانسته است که در طول زندگی خود هرگز زبان به مدح کسی نگشوده و پای به هیچ درباری نگذاشته و عمرش را در راه جست و جوی معارف و حقایق صرف کرده است .

وی همچنین بیان ستایش آمیز عطار در منقبت حضرت علی(ع) در سرآغاز مثنوی های وی را نشانگر بینش وسیع این شاعر دانسته و در ادامه گفته است : اگر چه عطار مسلمانی سنی مذهب است ولی نسبت به سایر مذاهب اسلامی و از جمله شیعه نگاهی منصفانه و به دور از تعصب دارد و این دید بدون شک از بینش وسیع عارفانه این شاعر نیشابوری سرچشمه دارد .

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این پیام از همه متولیان و دست اندرکاران ذیربط و دلبستگان و علاقه مندان به این ساحت خواسته تا با کوشش های بسیار خویش زمینه آشنایی هر چه بیش تر جامعه اسلامی و از جمله نسل جوان را با این شخصیت های بزرگ و آثار پر مغز آنان بیش از پیش فراهم کنند.

در این همایش دو روزه که جمعی از مسوولان اجرایی خراسان رضوی ، استادان و دانشجویان و عطار پژوهان حضور دارند از بسته کامل آثار عطار به تصحیح «رضا اشرف زاده» رونمایی می شود.

گلباران آرامگاه عطار ، اجرای موسیقی با استفاده از شعرهای عطار و مولانا ، تشکیل کارگاه هنری نقاشی و نمایشگاه خوشنویسی از جمله برنامه های گرامیداشت روز عطار در این همایش است.

یادآوری می شود ؛ فریدالدین ابو حامد محمد بن ابوبکر ابراهیم بن اسحاق عطار نیشابوری در اواخر قرن 6 و اوایل قرن 7 هجری قمری در روستای کدکن نیشابور به دنیا آمد و در جریان یورش مغولان به این شهر، درگذشت .

از جمله آثار وی می توان به «منطق الطیر» ، «الهی نامه» ، «اسرار نامه» ، «مصیبت نامه» و «مختار نامه» اشاره کرد./س

برچسب ها: همایش ، عطار ، نیشابور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.