سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الشرق الأوسط:

انتخابات، امیدی برای آینده مردم افغانستان

روزنامه الشرق الأوسط در سرمقاله امروز خود به مشکلات افغانستان که سال‌های سال با آن درگیر بوده و نیز امیدها به ایجاد ثبات و امنیت در کشور پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه الشرق الأوسط ، در سرمقاله خود به مشکلاتی که افغانستان سال‌های سال است که با آن درگیر می‌باشد پرداخت و ثبات و امنیت را مهمترین درخواست این کشور برای آینده‌ای امیدوار کننده معرفی نمود .

این روزنامه در سرمقاله خود می‌نویسد : کمتر کشوری در جهان با رنج‌هایی به مانند رنج های افغانستان از زمان پایان جنگ جهانی دوم روبرو بوده‌اند ؛ بلکه درست است که بگوئیم این کشور که امروز با خوشبینی به اولین روند انتقال قدرت در تاریخ  این کشور از طریق صندوق‌های رأی می‌نگرد ، بیش از سه دهه است که با جنگ دست و پنجه نرم می‌کند.

این روزنامه سپس می‌نویسد : روز گذشته با اعلام نتیجه اولیه انتخابات ، افغانستان شروع به انتخاب رئیس جدید خود از طریق صندوق‌های رأی نمود و همانطور هم که انتظار می‌رفت ، دور اول انتخابات با روند نسبتا خوب علی رغم وجود شکایت‌ها و مشکلات برگزار گردید ؛ و این همان چیزی‌است که باعث بوجودآمدن حیات سیاسی جدیدی در کشور می‌گردد که در آن منافع ملی بر هرج و مرج و آشفتگی قومی و مذهبی در کشور برتری دارد.

این روزنامه سپس می‌نویسد : می‌توان گفت که "حامد کرزی" که ریاست جمهوری را پس از 12 سال ترک می کند، بر مرحله انتقالی قدرت در این کشور نظارت دارد و از مناظرات نامزدان اصلی ریاست جمهوری که یکی از آن‌ها جایگزین کرزی می‌گردد ؛ یعنی  "عبدالله عبدالله""اشرف غنی احمد زی" و "زلمای رسول" که نزدیک به کرزی است ، معلوم می‌گردد که امنیت و ثبات دو خواسته اصلی در این کشور هست که همه با آن موافقند.

همچنین نامزدان ریاست جمهوری بر بازگرداندن کرامت دولت که جنگ آن را از بین برده اتفاق نظر دارند و آماده دادن فرصت دیگری به طالبان و اجازه برای مشارکت در نظام افغانستان به شرط دوری گزیدن از خشونت و نشستن بر سر میز مذاکرات ، می‌باشند.

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همچنین علاقه‌مند به تحکیم روابط افغانستان با جهان عرب هستند  ، همچنانکه یکی از این نامزدان ، مدرک دانشگاهی خود را از یکی از کشورهای عربی دریافت کرده است.

این روزنامه سپس می‌نویسد : نامزدان انتخاباتی افغانستان وضعیت این کشور را درک کرده وبه میزان اهمیت امنیت در داخل این کشور پس از عقب نشینی نیروهای خارجی واقف هستند.

این روزنامه می‌نویسد : انتخابات ریاست جمهوری گامی مشوق و امیدوار کننده در تاریخ افغانستان به شمار میرود که با واقعیتی ملموس نیز مواجه گردیده ؛ چرا که برای اولین بار 7 میلیون افغانی در روند انتخاباتی همراه با مشارکت بالا زنان در این انتخابات مشارکت خود را به ثبت رساندند و از این رو  اطمینان می‌رود که اقدامات امنیتی در این کشور اثر بخش باشد .

این روزنامه در پایان می‌نویسد : امروز در وسط شمارش معکوسی که برای روند انتقالی در این کشور وجوددارد ، این اطمینان هست که جامعه جهانی پشت افغانستان را پس از پایان وظیفه نیروهای بین المللی کمک به امنیت (ایساف)و عقب نشینی نیروهای غربی با پایان سال جاری خالی نخواهد کرد و منفعت همگان در این است که افغانستان بسوی ایجاد امنیت و اجرای اصلاحاتی که دولت کرزی وعده آن را داده است برود ؛ چیزی که نامزدان انتخاباتی نیز در برنامه‌های انتخاباتی‌شان به عنوان مبارزه با فساد و تلاش برای بازسازی کشور و تقویت بخش آموزش و ایجاد آینده اقتصادی  و اجتماعی بهتر برای شهروندان به آن تأکید کرده‌اند.


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.