سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

گرده افشانی درختان خرما در بم در حال انجام است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم گفت : گرده افشانی در سطح 10 هزار هکتار از نخیلات شهرستان بم چند روزی آغاز شده است و تا 15 اردیبهشت ادامه دارد .

زنگی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان با اعلام اینکه در سال 91 گرده افشانی از 15 اسفند آغاز شد و تا 15 فروردین پارسال ادامه داشت ، افزود: امسال به دلیل سرمای زیاد و طولانی مدت فصل زمستان گرده افشانی با 1 ماه تاخیر آغاز شده است .

وی به کشاورزان توصیه کرد: از گرده های تولید شده در شهرستان بم استفاده کنند و از گرده هایی که خارج از شهرستان وارد بم می شوند استفاده نکنند.

زنگی بااشاره به اینکه گرده های خارج از شهرستان به انواع بیماری و آفات دچار هستند ،گفت : گرده تولید شده در بم به اندازه کافی و پاسخ گوی نیاز کشاورزان است و نیازی به استفاده از گرده های خارج از شهرستان نیست .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم خاطرنشان کرد : کشاورزان برای بالا بردن کیفیت و درشت شدن دانه های خرما انتهای خوشه ها را به اندازه 5 سانتی متر جدا کنند.

زنگی یاد آور شد: امسال آفت سوسک شاخدار یا ( کراشک) نسبت به سالهای قبل بیشتر دیده شده است لذا برای مبازه با این سوسک همراه با گرده افشانی سم مخصوص این آفت را نیز استفاده کنند.

وی نحوه استفاده از این سم را نیز مخلوط کردن 1 کیلو از سم مخصوص با 3 کیلو گرم خاکستر الک شده عنوان کرد و افزود : استفاده از این مخلوط برای 200 درخت کافی است .

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بم ابراز امیدواری کرد: با توجه به تاخیر افتادن زمان گرده افشانی و عقب افتادن زمان خارک امسال محصول خرمای بم با کیفیت تر از سالهای گذشته به بار بنشیند.

گرده افشانی درخت خرما به صورت سنتی و دستی انجام و در اصطلاح محلی به این عمل"بو "دهی درخت خرما گفته می شود./س


برچسب ها: گرده افشانی ، خرما ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.