سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چند تن از نامزدهای انتخابات افغانستان به نتايج اوليه شمارش آرا اعتراض کردند

6 نفر از نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نتایج اولیه اعلام شده را رد و احتمال تقلب را مطرح کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ، 6 نفر از 8  نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نتایج اولیه اعلام شده را رد و احتمال تقلب را مطرح کردند. 

 تا کنون ده درصد از آرای ماخوذه در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شمارش شده و نتایج اولیه این شمارش اعلام شده است. بر این اساس عبدالله عبدالله وزیر خارجه اسبق افغانستان در این انتخابات پیشرو است و اشرف غنی وزیر سابق دارایی نیز در جایگاه دوم قرار گرفته است. 

طبق قوانین انتخاباتی افغانستان نامزدی که بتواند بیش از 50 درصد آرا را به دست آورد، رئیس جمهور خواهد شد در غیر این صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد و دو نامزد برتر به دور دوم راه پیدا خواهند کرد. انتظار می رود نتیجه نهایی انتخابات افغانستان چند هفته دیگر اعلام شود زیرا صندوق‌های رای گیری باید از مناطق مختلف کشور به کابل پایتخت فرستاده شود. حدود شصت درصد از واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند. این انتخابات اولین انتقال صلح آمیز قدرت در تاریخ افغانستان خواهد بود. 

محمد حکیم ظفرزاده تحلیلگر سیاسی گفت مردم افغانستان به جامعه جهانی ثابت کردند آن‌ها از دموکراسی در کشور خود حمایت می کنند. حال ما از دولت کابل می خواهیم هر چه سریعتر نتیجه انتخابات را اعلام کند. 

گزارش‌هایی از وقوع خشونت‌های پراکنده در مناطق مختلف افغانستان در جریان برگزاری انتخابات منتشر شده است. با وجود این افغان‌ها بدون توجه به خشونت‌ها در انتخابات شرکت کردند تا جایگزین "حامد کرزای" رئیس جمهور کنونی را انتخاب کنند. افغانستان بیش از 12 سال است که صحنه اشغالگری نیروهای آمریکایی است. اما اکنون به نظر می رسد دولت جدید کار دشواری خواهد داشت زیرا مجبور است افغانستان جنگ زده را بعد از خروج نیروهای خارجی اداره کند. 

انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.