سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

شش های بهاری یا شیشه ها چیست ؟

شش های بهاری یا شیشه ها روزهایی مشخص در فصل بهار است برای بارش باران . در این روزها اگر باران ببارد ؛ سالی پر برکت به ارمغان آمده است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ؛ در فرهنگ مردم خراسان از گذشته ی دور تا به امروز آداب و رسوم و باورهایی وجود دارد . این فرهنگ می ارزد به اندازه سرمایه ای ارزشمند برای مردمان امروز و نسل های آینده .

خراسان سرزمینی است پهناور با پشتوانه ای غنی از فرهنگی دیرینه ، دارای ویژگی های منحصر به فرد در مقوله آداب ، رسوم و باورها که شاید در کشور بی نظیر باشد .

هر چند که در دهه گذشته این سرزمین پهناور به سه استان خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی تقسیم شده است اما پایبندی به فرهنگ پدران و مادران مردمان این دیار هم چنان رنگ دارد و گویی هر یک از این مناطق بر قوام باورها و آداب و رسومشان اصرار دارند .

یکی از این باورها که بیش تر در جنوب خراسان رضوی و خراسان جنوبی متداول است شش های بهاری یا به اصطلاح مردم قدیم این دیار «شیشه» ها است.

شش های بهاری با شمارش نخستین روز سال آغاز می شود و شامل روزهایی است که در آن عدد 6 می آید . 6 فروردین ، 16 فروردین ، 26 فروردین ، 6 اردیبهشت یا همان سی و ششم نوروز و در برخی مناطق ، چهل و ششم نوروز یا همان شانزدهم اردی بهشت است و همین، وجه تسمیه این باور خراسانی است .

مردمان این دیار کهن معتقدند که در این روزهای شش یا در شیشه های بهاری ، باران بسیار می بارد تا حدی که شدت بارندگی در شیشه سی و ششم همراه با سیل و تخریب مزارع کشاورزی و منازل مسکونی و در مناطق روستایی است . به همین سبب این شیشه را ، شیشه ی خونی نامیده اند .

«قربانی» پیرمردی از اهالی روستای بیلند گناباد در خراسان رضوی؛ در این باره می گوید : بارش باران در روزهای شش و شانزدهم فروردین در این دیار مردم را خوشحال از سالی آباد می کند اما ورزش توفان در این روزها بیم خشکسالی به آن ها می دهد .

به گفته او سالی که شیشه های آن باران می بارد و به ویژه در روز سی و ششم که خطرناک ترین شیشه است و بارندگی آن خوب است و آسیبی به مزارع کشاورزی و منازل نمی زند مردم گوسفند و یا گاو قربانی و با پختن بلغور و آش نذری به درگاه خداوند متعال شکرگزاری می کنند.

قربانی می گوید : شیشه ی سی و ششم نوروز به قدری خطرناک است که چوپانان و مردمی که به بیابان می روند از پوشیدن لباس سیاه به منظور جلوگیری از آسیب های رعد و برق خودداری می کنند.

این ریش سفید گنابادی ادامه می دهد : پس از گذشت شیشه سی و ششم و شیشه های قبل آن که بارندگی خوبی به همراه داشته است و موجب آبگیری بندسارها می شود ، مردم محصو لات دیم از جمله گندم ، پنبه و خربزه می کارند.

او می گوید شیشه های بهاری ممکن است با یکی دو روز پس و پیش ، همراه با باران و یا توفان باشد.

نکته ای در شش های بهاری هست و آن این که این چه حکمتی است که باران در 40 روز نخست هر ده روز می بارد .

انتهای پیام//س

برچسب ها: باران ، بهار ، شش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.