سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص:

آمریکا از رويکرد تل‌آویو در قبال "تنش اوکراين-روسيه" ديوانه شده است!

روزنامه هاآرتص نوشت سیاست اسرائیل بر اساس منافع امنیتی خود و نه منافع امنیتی آمریکا بنا شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی هاآرتص در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم "باراک راوید" نوشت مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن از بی طرفی تل‌آویو در مورد تهاجم روسیه به شبه جزیره کریمه خشمگین شده اند.
مقامات بلند پایه دولت آمریکا از عدم حمایت اسرائیل از موضع آمریکا در مورد بحران اوکراین و این حقیقت که اسرائیل روابط خود را با آمریکا و روسیه در یک کفه ترازو قرار داده است به شدت ابراز ناامیدی کردند. 

ژنرال "عاموس گلعاد" رئیس دفتر امنیتی-سیاسی وزارت جنگ اسرائیل روز یکشنبه در واکنش به گزارش روزنامه هاآرتص گفت سیاست اسرائیل در این زمینه بر اساس منافع امنیتی خودش است که نباید با منافع آمریکا اشتباه گرفته شود.

وی در مصاحبه ای با رادیو ارتش اسرائیل گفت: اسرائیل این تحولات را دنبال می کند و ما چالش های امنیتی زیادی داریم. اسرائیل درگیری در اوکراین را زیر نظر دارد و تمرکز ما به مسئله امنیت ملی که نه فقط بر زمان حال بلکه بر آینده ما نیز تاثیر خواهد داشت معطوف است.

این مقام اسرائیلی در ادامه افزود: آمریکا به شیوه خود عمل می کند اما منافع امنیتی ما نیابد با منافع کشور دیگری حتی آمریکا یکسان تلقی شود.

در همین زمینه، یک مقام بلند پایه آمریکایی گفت یکی از دلایل خشم کاخ سفید، غیبت اسرائیل از مجمع عمومی سازمان ملل در جلسه دو هفته پیش بوده است که برای رای گیری به منظور محکوم کردن تهاجم روسیه و اعلام حمایت از تمامیت ارضی اوکراین تشکیل شده بود.

یک مقام بلند پایه آمریکایی دیگر به روزنامه هاآرتص گفت: ما با همه شرکا و متحدان خود در سراسر جهان در مورد اوکراین مشورت کرده ایم و بدیهی است که می خواهیم همه جامعه جهانی اقدامات روسیه را محکوم و از اوکراین حمایت کنند بنابراین متعجب شدیم که اسرائیل به اکثریت کشورهایی که در سازمان ملل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت کردند نپیوست.

یک مقام بلند پایه اسرائیلی نیز گفت غیبت اسرائیل در جلسه رای گیری سازمان ملل از نظر کشورهای دیگر اقدامی کاملا غیرمعمول و دور شدن از سیاست همیشگی اسرائیل از ایستادن در کنار آمریکا در سازمان ملل تلقی شده است. با توجه به حمایت های تزلزل ناپذیر آمریکا از اسرائیل در سازمان ملل، آمریکایی ها رفتار اسرائیل را حق ناشناسانه دانستند، اما کرملین و رسانه های روسی اقدامات اسرائیل را حمایت از مسکو و یا دستکم عدم مخالفت با تهاجم به اوکراین تلقی کردند.

به گفته این مقام اسرائیلی، اسرائیل غیبت خود را در جلسه رای گیری سازمان ملل به اعتصاب کارمندان وزارت امور خارجه اسرائیل نسبت داد. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا این توضیح را ناکافی دانست به خصوص به علت آن که اسرائیل از قبل عدم حضور خود را در آن جلسه اعلام نکرده بود.

اظهارات علنی بنیامین نتانیاهو و آویگدور لیبرمن وزیر امور خارجه اسرائیل در مورد این که آنها بی طرفی خود را حفظ کردند و از آمریکا حمایت نکردند به شعله های خشم در واشنگتن دامن زده است.

لیبرمن به شبکه نه تلویزیون اسرائیل در مورد بحران اوکراین گفت: ما روابط خوبی با آمریکایی ها و روس ها داریم و تجارب ما در مورد هر دو کشور بسیار مثبت است. بنابراین این را که اسرائیل باید در این موضوع خود را گرفتار کند درک نمی کنم.

زمانی که مقامات کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا این اظهارات را شنیدند، تقریبا دیوانه شدند. آنها به خصوص از این بخش از اظهارات لیبرمن که روابط اسرائیل با آمریکا و روسیه را یکسان خوانده بود به شدت خشمگین شدند. آمریکا علاوه بر حمایت مداوم دیپلماتیک از اسرائیل در سازمان ملل و دیگر نهادهای بین المللی، سالانه سه میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می کند. 

اسرائیل در مورد بحران اوکراین با معضل دیپلماتیک جدی مواجه شده است، از طرفی با متحد خود واشنگتن دچار اختلاف شده است و از طرف دیگر نگران است مسکو به منافعش لطمه بزند. با وجود بی طرفی اسرائیل در مورد این مسئله و پرهیز از عدم محکومیت اقدامات روسیه در حمله به شبه جزیره کریمه، تل آویو همچنین از نزدیک شدن بیشتر به مسکو و خشمگین کردن بیشتر آمریکا خودداری می کند.

در همین زمینه، یک مقام بلند پایه اسرائیلی گفت نتانیاهو برنامه سفر خود را در ماه ژوئن به سن پترزبورگ لغو کرده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه چند ماه پیش از نتانیاهو برای شرکت در جشنی که قرار است به مناسبت روابط فرهنگی اسرائیل و روسیه برگزار شود دعوت کرد.

دفتر نخست وزیر اسرائیل قبلا شرکت نتانیاهو را در این جشن تایید کرده بود اما یک هفته پیش به سفارت روسیه در تل آویو اعلام کرد به علت شرایط سیاسی و بحران اوکراین این سفر لغو شده است.

یک مقام اسرائیلی بلند پایه دیگر نیز گفت دفتر نخست وزیری تصمیم گرفته است همر ارتباطی با روسیه به علت حساسیت اوضاع، ابتدا مورد تایید مقامات بلند پایه اسرائیلی قرار بگیرد. 

مقامات اسرائیلی رفتار محتاطانه اسرائیل در مورد بحران اوکراین را به تمایل نتانیاهو و لیبرمن برای حفظ آن چه که آنها رابطه خوب و نزدیک با پوتین می دانند نسبت می دهند. در حقیقت، ترس و نگرانی انگیزه اصلی اسرائیل در پیش گرفتن چنین رفتاری است.


انتهای پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
عباسیان
۱۰:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۳۹۳
واقعا این آمریکایی ها بی عقل هستند چرا که منافع شان را فدای اسراییل می کنند درعوض اسراییل پای منافعشان باشد آمریکا را نابود می کنند