سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سازمان پزشکان بدون مرز خبر داد

شیوع"ابولا"در گینه نو

ابولا به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا در می‌آورد و خیلی سریع گسترش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ سازمان پزشکان بدون مرز از مرگ و میر دست کم 100 نفر در گینه نو بر اثر ابتلا به ابولا خبر داده و می‌گوید که تب شدید و خونریزی‌های نقاط مختلف بدن بر اثر این بیماری است.

ویروس ابولا (Ebola virus) یکی از کشنده‌ترین ویروس‌ها می‌باشد که باعث بیماری شدید در انسان و پستانداران می‌شود.

به گفته‌ی محققان، ابولا به‌طور مرگباری در میان انسان‌ها و میمون‌ها در آفریقا شایع است این ویروس با ایجاد تب شدید و خونریزی بیمار را از پا درمی آورد و خیلی سریع گسترش می‌یابد. 

این ویروس نخستین بار در سال ۱۹۷۶ میلادی شناخته شد. در سال ۱۹۷۶ ابولا حدود ۳۰۰ نفر را مبتلا کرد و با شیوع آن از هر ۱۰ نفر مبتلا به بیماری ۹نفر کشته شدند و در سال ۱۹۹۵ از این ویروس ۸۰ درصد مبتلایان کشته شدند. نام این ویروس از یکی از رودخانه‌های کشور زئیر، که امروزه جمهوری دموکراتیک کنگو نام دارد، گرفته شده و اینکه این بیماری برای اولین بار در کشور کنگو دیده شد. اکثر افرادی که ابتلای آنان به ابولا تا کنون تأیید شده اهل کشورهای آفریقایی بوده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده مهمترین چالش گینه هم اکنون ابولا است که در صورت عدم توجه به آن تا چهار ماه دیگر فراگیر خواهد شد. 

در حال حاضر حدود 100 نفر در گینه و 10 نفر در لیبریا بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند که در بین قربانیان حدود 25 درصد کشته و مابقی به عنوان ناقلین این ویروس به سایر کشورها هستند.

بسیاری از کشورهای غرب آفریقا بر اثر این اخطار اعلام آماده باش کرده و از سفرهای بی مورد خود به گینه خود داری و هم چنین قوانین قرنطینه سختی نیز وضع کرده‌اند. 

"سازمان بهداشت جهانی" هم چنین اعلام کرده از کشورهای مجاور گینه نو و لیبریا گزارشاتی مبنی بر ابولا دریافت کرده که در حال بررسی آنها است و در صورت تایید در این منطقه اعلام وضعیت هشدار خواهد کرد. 
 
هم چنین عربستان سعودی ویزا برای زائران مسلمان از گینه و لیبریا را معلق کرده است که نشانه‌ای از نگرانی رو به رشد در مورد شیوع ابولا است. 
 
این ویروس که درمانی برای آن وجود ندارد در مناطق گرمسیری منجر به تب خونریزی دهنده، درد عضلانی، ضعف، استفراغ، اسهال و در موارد شدید نارسایی ارگان‌ها و خونریزی غیر قابل توقف می شود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: ابولا ، گینه ، تب ، خونریزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.