سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس /

تلاش زمین شناسان برای ثبت جهانی غار نمکدان قشم

۳۵دانشمند، زمین شناس و غارنورد ایرانی و جمهوری چک جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای ثبت جهانی غار نمکدان را امروز آغاز کردند .



به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بندرعباس این غار باشش‌هزار و ۵۸۰ متر طولانی ترین غار نمکدان جهان است.

رئیس هیأت مدیریه انجمن غارنوردان و غارشناسان ایران گفت : اطلاعات این غار از جمله طول ، موقعیت جغرافیایی، نقشه و عکس جمع آوری و به صورت پرونده ای کامل به کنوانسیون ثبت آثار جهانی فرستاده می شود.

نظام دوست افزود: ثبت این غار به عنوان طولانی ترین غار نمکی جهان علاوه بر جذب گردشگر ، جذب توریسم تخصصی را هم به دنبال دارد .

به علت ثبت نشدن این غار در فهرست جهانی،غار "سدام" در سرزمین های اشغالی فلسطین با پنج‌هزار و ۴۰۰ متر طول ، حدود هزار متر کوچکتر از غار نمکدان قشم ، عنوان نخستین غار طویل جهان را به خود اختصاص داده است.

میخاییل فیلیپی زمین شناس و دانشمند اهل جمهوری چک هم گفت : حدود هشت دوره روی این غار تحقیق کرده و نتایج بدست آمده حاکی از وجود مجموعه ای کامل برای مطالعه دانشمندان در زمینه گنبدهای نمکی است .

وجود دو پدیده مخروط افکنه ، کانال های مارپیچ رودخانه ای، قندیل های نمکی با طول ۳ متر ، دریاچه نمکی به عمق یک متر ، جوشش دایمی جریان آب زیرزمینی و توریسم درمانی از ویژگی های این غار زیبا در قشم است.

زمین شناس عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان هم گفت : تا سال ۷۹ قندیل های زیبای نمکی در این غار وجود داشت که برخی به علت عوامل طبیعی و بخش زیادی از آن به علت بی مبالاتی بازدیدکنندگان تخریب شده است .

اسدی افزود : ثبت این غار که به علت وجود نمک سست و شکننده است ، برای کمک به مراقبت از آن ضروری است غاردرمانی یکی از حوزه های توریسم درمانی در دنیاست.

غار های نمکی در درمان بیماریهای پوستی و تنفسی موثر است ./


انتهای خبر/س

برچسب ها: ثبت ، غار نمکدان ، قشم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.