سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازی مکّارانه MI6 ، CIA و ترکیه در سوریه

روزنامه ایندیپندنت آن ساندی در مقاله‌ای به تلاش‌های مخفيانه سرويس‌هاي جاسوسي آمریکا و انگلیس به همراه ترکیه برای مسلح‌ساختن تروریست‌های سوریه پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه ایندیپندنت آن ساندی ، امروز در مقاله‌ای به قلم "پاتریک کوکبیرن" تحت عنوان "بازی حیله‌گرانه MI6 ، CIA و ترکیه در سوریه" به تلاش‌های محرمانه آمریکا ، انگلیس و ترکیه برای مسلح‌ساختن تروریست‌ها ، در سوریه پرداخت 

نویسنده این روزنامه می‌نویسد: به رغم وجود شواهدی قوی مبنی بر اینکه مخالفان مسلح سوریه تحت کنترل شبه‌نظامیان سلفی، که در عقاید و روش‌هایشان شبیه به القاعده عمل می‌کنند، هستند ،"جان کری"  وزیر خارجه آمریکا و "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد فشار می‌آورند تا از شورشیان سوری حمایت و پشتیبانی بیشتری انجام شود.

وی سپس با اشاره به وجود تروریست‌های خارجی در سوریه می‌نویسد : حمله اخیری که شورشیان به لاذقیه در شمال سوریه انجام دادند ، توسط سلفیان چچنی و مراکشی انجام  شده بود.

نویسنده این روزنامه سپس مینویسد: ایالات متحده تمامی تلاش خود را انجام می‌دهد تا بطور محرمانه و از طریق واسطه‌ها و شرکت‌های جعلی ، نقش خود را در مسلح ساختن مخالفان سوری به بهترین نحو انجام دهد و این همان چیزی است که که "سیمور هرش" روزنامه‌نگار جنجالی آمریکایی در هفته نامه "London review of books"  درباره همکاری‌های آمریکا ترکیه و سوریه در مسلح ساختن مخالفان بدان پرداخته بود .

هرش هفته گذشته در مطلبی مفصل ،که در مجله  انگلیسی"london review of books" منتشر شده بود ، به همکاری‌های آمریکا و ترکیه به همراه عربستان و قطر برای کمک به شورشیان مخالف اشاره کرده بود و نوشته بود که دولت اوباما هرگز به نقش سیا در راه اندازی کانالی محرمانه برای برای انتقال سلاح به سوریه از طریق ترکیه اعتراف نکرده است.

وی گفته بود حمله شیمیایی ماه اوت 2013 در حومه دمشق سوریه با گاز سارین ، توسط شورشیان تحت حمایت ترکیه انجام پذیرفته بود تا آمریکا با این بهانه که این ، کار بشار اسد بوده و اسد خط قرمزهای آمریکا را نادیده گرفته است، علیه وی به اقدام نظامی دست بزند.

نویسنده روزنامه ایندیپندنت آن ساندی سپس می‌نویسد : توجه‌ها اکنون به "جبهه النصره" که از سازمان اطلاعاتی ترکیه  که در پشت قضیه حمله با گاز سارین به دمشق در 21 آگوست بوده تا باعث شود ایالات متحده مجبور به دخالت نظامی برای سرنگون ساختن رئیس جمهور سوریه بشار اسد بشود ، معطوف شده است.

وی سپس می‌نویسد : اما مسأله دیگری که سیمور هرش بدان اشاره کرده ، ولی به آن توجه کافی ننموده است، این می‌باشد که : کانال قاچاقی که سیا آن را "کانال موش صحرایی" نامیده ،عبارت است از شبکه‌ای صادرات اسلحه به مخالفان ، در ورای آن ، آمریکا ، ترکیه ، عربستان و قطر قرار گرفته‌اند. وی می گوید : این اطلاعات در خلال معامله‌ای به شدت مخفیانه حاصل شد که در گزارش‌های منتشر شده از کمیته اطلاعاتی مجلس سنای آمریکا درباره حمله‌ای که شبه‌نظامیان لیبیایی به کنسولگری آمریکا در بنغازی در 11 سپتامبر 2012 انجام دادند و طی آن سفیر آمریکا "کریستوفر استیونس" کشته شد.

وی سپس درباره این معامله می‌نویسد : طی این معامله، با همکاری آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و با همکاری آژانس اطلاعاتی بریتانیا ، سلاح‌هایی از زرادخانه‌های "معمر قذافی" دیکتاتور سابق لیبی به ترکیه فرستاده می‌شد و سپس از طریق مرزهای جنوبی ترکیه با سوریه و در نهایت در سوریه توزیع می‌گردید.

وی می‌گوید: شواهد و مدارک این معامله نشان می‌دهد که این معامله در ابتدای سال 2012 میان "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا و "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه و عربستان و قطر برای پشتیبانی و حمایت‌های مالی به امضا رسیده است و طی آن شرکت‌هایی جعلی ،که گفته می‌شود استرالیایی بوده ، سربازان آمریکایی را موظف می‌ساختند تا سلاح‌ها را گرفته و عملیات انتقال آن‌ها را انجام دهند.

وی  ادامه داد: طبق گزارش "هرش" حضور سازمان اطلاعاتی بریتانیا باعث شده است که CIA بتواند از ابلاغیه کنگره آمریکا درباره عملیاتشان در امان بماند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.