سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مروری بر اخبار فناوری اطلاعات ٢٣ فروردین؛

حملات به سایت هدفمندی خنثی شد/ افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت به 4 ترابیت/ گران شدن لوازم دیجیتالی

توسعه زیرساخت ارتباطی کشور در سال 93، افزایش تعرفه واردات کالاهای کامپیوتری و تبعات آن در بازار، اعمال نرخ های جدید مخابرات پس از یکسان سازی کدها، دسترسی به اینترنت با انرژی خورشیدی، اعلام آمادگی وزیر ارتباطات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی، نهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران خاتمه یافت و... مهمترین عناوین فناوری اطلاعات امروز بود.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ هر روز شاهد توليد حجم گسترده‌ای از اخبار و گزارشات فناوری اطلاعات در خبرگزاری‌ها و پايگاه‌های خبری هستيم كه رصد تمام اين اخبار برای مخاطبان در گرو صرف وقت بالایی است و البته از حوصله آنها نيز خارج؛ برای تسهيل در مرور اين اخبار، تلاش داريم گزيده‌ای از اخبار فناوری اطلاعات هر روز را در قالب بسته خبری ٢٠ در اختيار مخاطبان قرار دهيم.





حملات به سایت هدفمندی خنثی شد/ شناسایی تمامی IP آدرس ها
نصرالله جهانگرد در حاشیه بازدید از ستاد هماهنگی هدفمندی یارانه ها در شرکت پست که صبح امروز شنبه با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونان این وزارتخانه انجام شد به جزئیات امنیت سایت اینترنتی هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: حملات قبل از اینکه به این سیستم آسیب بزند، شناسایی و خنثی شده است.

وی با بیان اینکه شبکه مجازی به نوعی تعریف شده است که تمام IP آدرس ها را شناسایی می کند، ادامه داد: در سه روز نخست ثبت نام فاز دوم هدفمندی یارانه ها حمله سنگینی که بخواهد مشکلی برای این سایت ایجاد کند وجود نداشته است. بخشی از این حملات آماتوری و بخش دیگر تست نفوذ بوده که همگی در موقعیت حمله شناسایی شده است.

معاون وزیر ارتباطات افزود: برای اجرای این طرح تمامی IP آدرس های خارج از ایران را برای دسترسی به این سیستم بسته ایم و بر این اساس IP آدرس های داخلی نیز قابل شناسایی بوده و پشتیبانی مناسبی به لحاظ امنیتی در این زمینه صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه IP آدرس های خارجی را روی این سیستم راه نمی دهیم، افزود: IP  کاربران خارج از کشور برای ثبت نام برای این سیستم بسته است.



جهانگرد در مورد برخی مشکلات نرم افزاری در زمان ثبت نام یارانه ها و نیز عدم دریافت پیامک تاییدیه گفت: مشکلات نرم افزاری بسیار کوچک و کم بوده که به راحتی برای کاربران قابل رفع است از سوی دیگر چنانچه کاربران ثبت نام را به صورت کامل انجام داده باشند به طور قطع تاییدیه پیامک دریافت می کنند این کاربران باید توجه داشته باشند که اطلاعات را به صورت کامل ثبت کنند و شماره سرپرست خانوار یا یکی از اعضا را در فرم های ثبت نام وارد کنند.

وی گفت: در روزهای گذشته مشاهده شده بود که برخی صاحبان کافی نت شماره همراه خود را به جای شماره سرپرستان خانوار وارد فرم می کردند که به آنها تذکر داده ایم.

جهانگرد تاکید کرد: تاکنون پیش بینی های بخش فنی برای ثبت نام یارانه ها جوابگو بوده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران از افزایش ارتباطات و امکانات در ظرفیت سیستم ثبت نام هدفمندی یارانه ها خبر داد و تاکید کرد: برای این سایت 100 هزار مگابیت بر ثانیه پهنای باند اینترنت در نظر گرفته شده است و مصرف شبکه طی سه روز گذشته یک هشتم این ظرفیت بوده است.

وی گفت: امکانات از چند مسیر و در چندین برابر ظرفیت برای این بخش تامین شده است.

معاون وزیر ارتباطات ساعت پیک ترافیک آنلاین در این شبکه را 10 تا 12 صبح و عصرها عنوان کرد و گفت: تجربه ترافیک اینترنتی در این سطح ملی تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با اشاره به فضای عملیاتی آنلاین و فضای پشتیبانی ایجاد شده برای ثبت نام یارانه ها پیش بینی کرد که در روزهای آینده نیز مشکلاتی در این زمینه وجود نداشته باشد و ستاد عملیات مرکزی نیز به صورت آنلاین پاسخگوی موارد احتمالی خواهد بود.

جهانگرد تصریح کرد: زیرساخت های ارتباطی به حدی از این طرح پشتیبانی می کند که هم اکنون امکان ثبت نام کاربران از طریق گوشی موبایل و اینترنت نیز فراهم شده است و برآوردمان این است که اکیپ های سیار فیزیکی که برای این بخش در نظر گرفته شده به کار نیاید.


توسعه زیرساخت ارتباطی کشور در سال 93/ افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت به 4 ترابیت
محمد طاهر شمس اظهار داشت: در راستای اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه ظرفیت شبکه انتقال و افزایش پهنای باند را به عنوان مهم ترین برنامه خود در سال جدید در شرکت ارتباطات زیرساخت دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: تامین پهنای باند و توسعه شبکه انتقال کشور که شامل توسعه ظرفیت فیبر و تجهیزات می شود جزء مهم ترین برنامه های سال 93 در حوزه شبکه ارتباطی کشور خواهد بود.

شمس با اشاره به آغاز پروژه "تدبیر" در شرکت ارتباطات زیرساخت، گفت: پروژه توسعه شبکه انتقال زیرساخت کشور تحت عنوان تدبیر با هدف توسعه پهنای باند اینترنت کشور به 4 ترابیت بر ثانیه و توسعه شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر 20 ترابیت بر ثانیه براساس سیاست های جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت تدبیر و امید در شرکت ارتباطات زیرساخت اجرا می شود.



این مقام مسئول در شرکت ارتباطات زیرساخت ادامه داد: این پروژه در برنامه پنج ساله پنجم کشور در راستای اهداف بلند مدت توسعه ارتباطات کشور و با هدف فراهم کردن زیرساخت های لازم برای پیاده سازی دولت الکترونیک طراحی شده است.

وی با تاکید بر استفاده از توان بخش خصوصی در توسعه شبکه انتقال در کشور تصریح کرد: این پروژه بزرگ ملی زیرساختی با مشارکت بخش خصوصی اجرایی می شود.

عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه بستر فیزیکی این شبکه بر پایه فیبرنوری و گستردگی آن در سراسر کشور است، گفت: به دلیل حجم زیاد پهنای باند ارتباطات این پروژه، استفاده از مدرن ترین و به روزترین فناوری های مرتبط با شبکه انتقال، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در پروژه تدبیر استفاده از کنسرسیوم‌های متشکل از پیمانکاران داخلی فعال حوزه ارتباطات، شرکت‌های دارای سابقه تولیدی، تحقیقی و با توان مالی متناسب با حجم این پروژه مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون ظرفیت پهنای باند اینترنت داخلی کشور حدود 150 گیگابیت برثانیه است.



افزایش تعرفه واردات کالاهای کامپیوتری و تبعات آن در بازار/ گران شدن لوازم دیجیتالی
سید مهدی میرمهدی با بیان اینکه عوارض گمرکی که برای برخی کالاهای کامپیوتری در سال 93 درنظر گرفته شده ضربه بزرگی به این صنف خواهد زد، اظهار داشت: براساس تعرفه هایی که در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 93 منتشر شده است تعرفه کالای نوت بوک از 4 درصد به 10 درصد رسیده که این افزایش نرخ، باعث افزایش قیمت این کالا در سطح بازار و به تبع آن افزایش کالاهای قاچاق خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخش لوازم جانبی کامپیوتری نیز شاهد افزایش چندین برابری تعرفه های گمرکی برخی کالاها هستیم، تصریح کرد: برای مثال تعرفه واردات کالای کیبورد 26 درصد و ماوس کامپیوتر 22 درصد برای سال 93 تعیین شده و این درحالی است که تعرفه این اقلام تا پیش از این 10 درصد بوده است.

رئیس اتحادیه صنف رایانه با تاکید بر اینکه این تعرفه ها هنوز بر روی کالاهای وارداتی اعمال نشده است گفت: متاسفانه طی ماه آینده و با اعمال این نرخ های جدید بر روی کالاهای کامپیوتری، شاهد افزایش قیمتها در این بخش خواهیم بود.

رئیس اتحادیه صنف رایانه، بزرگترین پیامد حاصل از افزایش تعرفه های گمرکی در این بخش را افزایش کالاهای قاچاق به بازار و نابسامانی این بازار به ضرر مصرف کننده عنوان کرد.



براساس مصوبه هیات وزیران که در کتاب مقررات واردات و صادرات سال 93 به چاپ رسیده نرخ گمرکی تبلت با قابلیت نصب سیم‌کارت 4 درصد و نوت بوک 10 درصد تعیین شده است. همچنین تعرفه واردات کارتریج چاپگر لیزری 8 درصد، ماشین‌های خودکار داده‌پردازی به صورت یکپارچه شامل چاپگر، اسکنر، فتوکپی، فاکس، تلفن و دیسک خوان نوری در یک محفظه 4 درصد خواهد بود.

در این مصوبه تعرفه واردات PC نیز 26 درصد، جعبه کامپیوتر شخصی شامل کلیه واحدها از جمله درایوها، بردها، حافظه و هارد 26 درصد، کیبورد 26 درصد و ماوس 22 درصد تعیین شده است. درهمین حال، تعرفه انواع بوردها شامل برد اصلی، گرافیک صدا و همچنین دستگاه کامل کامپیوتر (سرور) در کتاب مقررات واردات و صادرات 4 درصد است.

تعرفه واردات اقلام کامپیوتری همچون کیس 26 درصد، CPU چهار درصد، پانل جلوی جعبه رایانه 15 درصد، دیسک خوان نوری 4 درصد، گوشی تلفن همراه 6 درصد، سوییچ شبکه 4 درصد، رک مربوط به تجهیزات ارتباطی و مخابراتی 15 درصد، کارت شبکه بی سیم 4 درصد و مانیتور با صفحه نمایش CRT نیز 26 درصد تعیین شده است؛ همچنین مالیات بر ارزش افزوده کالاها نیز 8 درصد خواهد بود.


اعمال نرخ های جدید مخابرات پس از یکسان سازی کدها/ تعرفه های جدید به نفع مردم است
علی اصغر عمیدیان در جمع خبرنگاران مصوبه تغییر نرخ های مخابراتی را به نفع مشترکان عنوان کرد و گفت: در این مصوبه با هدف شفاف سازی نحوه محاسبات نرخ مکالمات برای مردم، سیاست محاسبه میزان تماس را از پالس به دقیقه تغییر داده ایم که با این روش مردم برابر مبالغی که مکالمه دارند هزینه پرداخت خواهند کرد. این درحالی است که در گذشته چنانچه فرد، یک دهم پالس مکالمه داشت برابر همان یک پالس محاسبه می شد که از این حیث، تعرفه جدید مصوب شده، به نفع مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مصوبه هنوز به مخابرات و سایر اپراتورها ابلاغ نشده است افزود: ابلاغ و اعمال این مصوبه منوط به اجرای طرح یکسان سازی کدها در استانهای کشور است که از سوی شرکت مخابرات ایران باید اجرایی شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: براساس بررسی های به عمل آمده مصوبه تغییر نرخ های ثابت و سیار به نفع مشترکان به ویژه تماس های بین شهری است اما با این وجود پس از اجرای این مصوبه و بررسی رفتار مشترکان، امکان تغییر این مصوبه در صورت نیاز نیز وجود خواهد داشت و از این نظر مشترکان نباید نگران باشند.



رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در مورد آخرین وضعیت راه اندازی مجدد سرویس تماس تصویری اپراتور سوم تلفن همراه که پیش از این خبر رفع مشکل آن از سوی وزارت ارتباطات اعلام شده بود گفت: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی براساس دستور مرکز ملی فضای مجازی، پیشنهاد خود را در زمینه تدوین پیوست فرهنگی این سرویس به این مرکز ارائه کرده است و با توجه به اهمیت این سرویس، هم اکنون پیوست فرهنگی و ابعاد ارائه این سرویس در کمیسیون تنظیم مقررات فضای مجازی در حال بررسی نهایی است که به زودی اعلام خواهد شد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از بازیابی و بازنگری در تعرفه تمامی مجوزهای صادره در حوزه سرویس های ارتباطی خبر داد و گفت: تصمیم گیری در زمینه تعرفه سرویس های مختلف در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال انجام است.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مبنی بر کاهش 20 درصدی نرخ اینترنت برای کاربران سرویس ADSL گفت: براساس بررسی های صورت گرفته 85 درصد خانوار ایرانی از سرویس ADSL برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند که در این راستا تصمیم گیری برای کاهش قیمت اینترنت برای این قشر، درنظر گرفته شده است.

عمیدیان با تاکید بر نظارت در حال انجام برای اجرای این مصوبه گفت: تاکنون 8 شرکت PAP گزارش عملکرد خود را در این زمینه به رگولاتوری ارائه داده اند که با نظارت و بررسی عملکرد این شرکتها و در صورتی که تخفیف مدنظر را برای کاربرانشان اعمال کرده باشند می توانند از تخفیف قیمت پهنای باند بهره مند شوند.


دسترسی به اینترنت با انرژی خورشیدی/ لای فای با ال ای دی کار می‌کند
محققان دانشگاه ادینبورگ، فناوری ابداع کرده اند که بر پایه آن، پانل های خورشیدی می توانند سیگنال های باند پهن را تشخیص داده و امکان انتقال داده ها با استفاده از نور روز بر روی شبکه جهانی وب فراهم می شود.



انرژی خورشیدی همچنین می تواند برای تامین انرژی و برق چنین وسایلی و همچنین تشخیص و حمل داده، مورد استفاده قرار گیرد. ترکیب هر دوی این فناوری ها، می تواند ارتباطات بی سیم را برای مناطق دور افتاده و کشورهای در حال توسعه که زیرساخت اینترنت ندارند و همچنین برای مناطق اضطراری، به ارمغان بیاورد.

نمونه اولیه از این سیستم امکان انتقال داده با سرعت حدود 7 مگابیت در ثانیه را فراهم آورد که معادل سرعت بیشینه در شبکه های بی سیم معمولی است. این فناوری Li-Fi خوانده می شود و انتقال داده بر روی اینترنت را با استفاده از لامپ های LED امکان پذیر می کند.


اعلام آمادگی وزیر ارتباطات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی
محمود واعظی صبح امروز شنبه در حاشیه بازدید از ستاد فنی هماهنگی ثبت نام یارانه ها در شرکت پست اظهار داشت: در گذشته ثبت نام برای دریافت یارانه در فاز اول هدفمندی یارانه ها، حدود 90 روز به طول انجامید اما در حال حاضر این اتفاق در عرض 10 روز صورت می گیرد که تاکنون ثبت نام آنلاین در این حجم در کشور بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه نگرانی فنی برای شبکه و مسیر زیرساختهای ارتباطی در این طرح وجود ندارد، گفت: تنها در یک مقطع 2 ساعته در اولین روز ثبت نام با کندی سایت روبه رو شدیم که دلیل آن ایجاد تمهیدات برای جلوگیری از نفوذ و حملات سایبری بود که در این زمینه موفق نیز بودیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حجم مراجعات به سایت ثبت نام یارانه ها و آمادگی فنی موجود در این سیستم گفت: برای مثال در روزهای پنج شنبه و جمعه – روزهای دوم و سوم ثبت نام- در یک ساعت 500 هزار خانوار در این سایت با موفقیت ثبت نام کردند.



وی با بیان اینکه می توان از تجربه توانایی فنی به وجود آمده برای دولت الکترونیک و شهر الکترونیک بهره برد خاطرنشان کرد: آمادگی برگزاری رای گیری الکترونیکی شورای شهر، مجلس و ریاست جمهوری در ابعاد کل کشور در مدت یک روز با توجه به سیستم های موجود وجود دارد و می توانیم ادعا کنیم که از نظر فنی و امنیتی در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

واعظی با اشاره به تدارک شبکه های فیزیکی نظیر پست به موازات شبکه های آنلاین برای ثبت نام هدفمندی یارانه ها گفت: ثبت نام در 62 هزار روستا از طریق دفاتر پستی و اکیپ های سیار صورت می گیرد. در همین حال این دفاتر در شهرها نیز به صورت 24 ساعته آماده خدمت رسانی به مردم در این زمینه هستند.

در این مراسم معاون فنی شرکت پست با ارائه گزارش عملکردی در خصوص ثبت نام هدفمندی یارانه ها از طریق دفاتر پستی گفت: تاکنون یک میلیون و 200 هزار فرم از طریق پست میان مردم توزیع ، جمع آوری و ورود اطلاعات شده است.

به گفته وی یکهزار و 453 باجه پستی، 9 هزار و 397 دفتر روستایی و 7 هزار و 815 تیم سیار برای ثبت نام یارانه ها فعال شده اند و 2 هزار و 605 اکیپ ذخیره نیز در استانها با هدف مدیریت منسجم در صورت نیاز به کار گرفته خواهند شد.


نهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران خاتمه یافت
نهمین دوره مسابقات ربوکاپ بین المللی آزاد ایران، پس از سه روز رقابت فشرده با درخشش تیم MRL دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به کار خود پایان داد. در این مسابقات 388 تیم از 23 کشور جهان در دو سطح دانشجویی و دانش آموزی و در 24 لیگ طی سه روز با یکدیگر رقابت کردند.

در آیین اختتامیه این مسابقات که با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، مهندس مرتضی روزبه، استاندار قزوین، دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر حسین غریبی، معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر سعید کاردار، معاون دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر مقداری، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف، پروفسور برنارد راث و پروفسور ژان کلود لاتومب، استادان دانشگاه استنفورد امریکا، دکتر فرناندو ریبرو و دکتر لوییس آلمیدا از اعضای اصلی هیات امنای فدراسیون جهانی ربوکاپ و جمع کثیری از چهره های علمی و نخبه کشور در سالن میلاد نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد از تیم های برتر لیگ های مختلف تجلیل به عمل آمد.



دکتر ابراهیم واشقانی فراهانی، معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این مراسم طی سخنان کوتاهی خطاب به دانشجویان گفت: حضور شما در این مسابقات نشانه اعتماد به نفس است که اولین لازمه پیروزی است و همان طور که امام خمینی (ره) فرمودند "ما می توانیم" و حضور شما در این مسابقات عملی کردن همین شعار است.

وی افزود: حضور شما در مسابقات ربوکاپ نشان از هوش ذاتی و خلاقیت دارد اما کار شما به اینجا ختم نمی شود و باید دستاوردهای خود را وارد اقتصاد و صنعت کنید و آن زمان شما برنده واقعی این نبرد علمی خواهید بود.

واشتقانی تصریح کرد: ما باید به سوی دانشگاه های نسل چهارم حرکت کنیم. امروز دانشگاه های نسل سوم یا کارآفرین در حال گذار به دانشگاه های نسل چهارم و ایجاد دانشگاه های فن آفرین هستند و ماموریت بلند مدت شما دانشجویان نیز رسیدن به همین دانشگاه های نسل چهارم در سال های آینده است.


انتهای پیام/
همراه وبگردی ٢٠:٣٠ باشید




تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.