سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگر این عفونت به گوشتان سرایت کند هرگز خوب نمی‌شوید

کلستاتوم به خودی خود یک عفونت نیست بلکه تجمع پوسته ریز‌های مخاط پوست ریزی دهنده است که موجب می شود تمام سطوح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته‌ریزی کند.

دکتر سامان خرمی‌نژاد جراح و متخصص گوش و حلق و بینی و سروگردن در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان باشگاه خبرنگاران درخصوص عفونت کلستاتوم گوش گفت: کلستاتوم به خودی خود یک عفونت نیست بلکه تجمع پوسته ریز‌های مخاط پوست ریزی دهنده است که موجب می‌شود تمام سطح پوششی بدن چه مخاط و چه پوست دائماً پوسته ریزی کند.

وی اظهار داشت: زمانی که این پوسته‌ریزی‌ها و سلولهای سطحی که می‌میرند به فضای آزاد راه نداشته باشند مجتمع شده و می‌توانند کیست‌های احتباسی ایجاد کنند و همین روند اگر در مخاط گوش میانی ایجاد شود تجمع آن را کلستاتوم می‌گویند.

وی در ادامه گفت: کلساتوم یک عفونت نیست ولی ویژگی‌هایی داردکه تخریب کننده است و زمانی که درگوش میانی ایجاد شد عفونت هرگز از گوش میانی ریشه کن نمی‌شود و اطراف آن همیشه میکروب است و کانونی می‌شود برای تجمع  باکتری‌ها و تا جراحی صورت نگیرد و مخاط آن ترمیم نشود عفونت ریشه کن نخواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: همین ویژگی‌های مخرب و تهدید کننده است که کلستاتوم یک پدیده مهم درعفونتهای مزمن گوش میانی به شمار می‌رود.

این متخصص گوش و حلق و بینی گفت: کلستاتوم مادرزادی از بدو تولد به تدریج شروع می‌شود و در دهه دوم و بعد از 10 سالگی خود را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: کلستاتوم اکتسابی معمولاً در پی عفونتهای مزمن گوش میانی است به عنوان مثال عفونتی که از زمان کودکی شروع شده و درست درمان نشده است.

وی در پایان گفت: علائم کلستاتوم، ترشح چرکی ازگوش است که قطع نمی‌شود و زمانی که داروی آنتی بیوتیک به بیمار تجویز می‌کنیم عفونت اندکی فروکش می‌کند اما به محض  اینکه دارو قطع می‌شود عفونت دوباره شروع خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: گوش ، مخاط ، عفونت ، کلستاتوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.