سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کابينه نتانیاهو با خطر انحلال مواجه شده است

روزنامه الشرق الأوسط در گزارشی به تهدیدات وزیر اقتصاد اسرائیل مبنی بر خروج از کابينه نتانياهو در صورت تمدید مذاکرات صلح پرداخت و گفت ناظران می‌گویند که رژبم اسرائیل با خطر انحلال مواجه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛  روزنامه الشرق الأوسط در مطلبی نوشت : وزیر اقتصاد اسرائیل "نفتالی بنت" با اعلام رسمی این مطلب که در صورت تمدید مذاکرات با فلسطینی‌ها ، که طبق آن باید گروه چهارم اسرای فلسطینی آزادگردند ، حزب وی از کابينه خارج می‌شود ، دولت نتانیاهو را در تنگنایی شدید قرار داده است.

این روزنامه نوشت : وزیر دارایی اسرائیل گفته است که آزادی کسانی که قاتلان اسرائیلی‌ها می‌باشند ، خط قرمز ماست و ما با آن موافقت نمی‌کنیم و در صورت انجام این کار ، به عنوان بخشی از دولتی که اقدام به این کارمی‌ کند ، نمی‌مانیم.

در بیانیه‌ی بنت ،که حزب او در کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی) نیز با آن موافقت نموده، است آمده : اگر این معامله شامل آزادی کسانی که قاتلان اسرائیلی‌ها بوده‌اند، شود ،   تل آويو ضرر می بیند، و این فقط ضرر کابينه نیست ، بلکه این معامله انجام شده است در حالی که فلسطینیان از درخواست خود برای پیوستن به معاهدات و سازمان‌های بین‌المللی عقب نکشیده‌اند ؛ این یعنی باج ‌خواهی و تسلیم تروریسم شدن ، و ما تسلیم این مسأله نمی‌شویم.

وی گفت : درصورت موافقت تل آويو با این مسأله ، حزب خانه یهود از دولت خارج می‌شود.

 این روزنامه سپس می‌نویسد : بنت یکی از شرکای اصلی کابينه نتانیاهو می باشد و  حزب وی 12 کرسی از 68 کرسی ائتلاف حاکم در پارلمان اسرائیل(کنست) را در اختیار دارد و درصورتی که وی از ائتلاف عقب نشینی کند ، نتانیاهو باید شرکای دیگری را برای حفظ اکثریت پارلمان مجلس که 120 کرسی دارد پیدا کند.

این روزنامه در ادامه می‌نویسد : هنوز پاسخ فوری از جانب دفتر نتانیاهو داده نشده است؛ اما مسؤولان ارشد حزب لیکود اعلام کرده‌اند که تحت تأثیر تهدیدات وی نمی‌باشند و کسی را نیز مجبور نساخته‌اند که به اجبار در دولت باقی بماند.

این روزنامه سپس می‌نویسد : دیدگاه علنی بنت پس از آن اعلام می‌شود که خبرهایی از رسیدن به یک معامله اسرائیلی-فلسطینی برای تمدید مذاکرات ، که شامل آزادی گروه چهارم اسرای ماقبل توافق اسلو(اولین معاهده صلح میان اسرائیل و فلسطین) همرا با متوقف ساختن ساخت و ساز در کرانه باختری رود اردن  ، در مقابل اینکه فلسطینی‌ها پیوستنشان را به کنوانسیون های بین‌المللی متوقف سازند و نیز ایالات متحده نیز"جاناتان بولارد" جاسوس موساد در آمریکا را آزاد سازد ، به گوش می‌رسد.

این روزنامه افزود : وزیر اقتصاد اسرائیل بطور کل با تمدید مذاکرات مخالفت کرده و هفته‌ای که گذشت از نتانیاهو درخواست کرده بود که برنامه‌ای سیاسی مخصوص را وضع کند تا سرزمین‌های مسکونی کرانه باختری رود اردن را به مرزهای اسرائیل ملحق سازد ، اما نتانیاهو به درخواست وی پاسخ نداد.

این روزنامه سپس می‌نویسد : عقب نشینی بنت موجب بوجود آمدن بحرانی جدید در اسرائیل می‌گردد.

این روزنامه ادامه داد: ناظران بین‌المللی می‌گویند : اگر بنت از کابينه خارج شود،  نتانیاهو تنها  3 گزینه پیش‌رو دارد :  اول اینکه حزب کار که از ادامه مذاکرات با فلسطینی‌ها حمایت می‌کند ، با 15 عضو به دولت بپیوندد ، که این چیزی است که نتانیاهو اصلا تمایلی به آن ندارد.

دوم اینکه دو حزب "شاس" و "یهدوت هتوراه"(یهودیان تورات) با 18 عضو در کنست به دولت بپیوندد ، که در این صورت انتظار میرود که این کار باعث اعتراض "یائیر لبید" وزیر دارایی اسرائیل که کاملا  با احزاب تندرو مخالف هست ، بشود. آخرین گزینه هم برای نتانیاهو برگزاری انتخابات زودهنگام است.

این روزنامه می‌نویسد : مذاکره‌کنندگان فلسطینی-اسرائیلی تا پایان ماه کنونی فرصت دارند تا به توافقی برای تمدید مذاکرات و یا شکست روند صلح، دست یابند. شبکه دوم تلویزیون اسرائیل نیز اعلام کرده است که ممکن است تا چندروز آینده توافقی برای تمدید مذاکرات حاصل گردد.


انتهای پیام/
برچسب ها: دولت ، نتانیاهو ، انحلال ، مواجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.