سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

‌دولت در حوزه بهداشت و تامین اجتماعی برنامه منسجم‌تری دارد

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی گفت: به نظر می‌رسد در دور دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت در حوزه بهداشت و تامین اجتماعی برنامه منسجم‌تری دارد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر علی چشمی، با اشاره به فاز اول اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در فاز اول این آزاد سازی نتوانست در حامل‌های انرژی صورت گیرد، نهادهای لازم در این زمینه شکل نگرفت و نه تنها مشکل کسری بودجه را حل نکرد، بلکه کسری نیز به بار آورد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دولت در مرحله دوم نیز نتواند آزادسازی لازم را در بازار حامل‌های انرژی انجام دهد و امکان تعدیل‌های لازم در این زمینه وجود ندارد، زیرا هنوز بازارهای مربوط به این حامل‌ها به حدی نرسیده است که بتواند به جای دولت فعال باشد و نیاز به زمان بیشتری دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: به نظر می‌رسد که دولت از نظر پرداخت هدفمند یارانه به گروه‌های هدف برنامه منسجم‌تری دارد. شواهد نشان می‌دهد اینکه دولت دوباره اقدام به دریافت اطلاعات از مردم می‌کند و از حدود 20 بانک اطلاعاتی کمک می‌گیرد تا در زمینه شناسایی خانوارهای هدف به دولت کمک کند، همچنین این نکته که بخش بهداشت و درمان دوباره بیشتر مورد توجه قرار گرفته و دولت تلاش می‌کند چتر تامین اجتماعی و رفاهی را گسترش دهد، توزیع هدفمند‌تری را نشان می‌دهد.

وی گفت: در مرحله قبل هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت مساوی صورت گرفت، اما این بار هدفمندی بیشتری به چشم می‌خورد.

وی در مورد فرم‌های خوداظهاری نیز خاطر نشان کرد: فرم‌های خوداظهاری از لحاظ شکل بسیار ساده طراحی شده و مزیتی که این فرم‌ها دارد این است که مردم به راحتی می‌توانند پر کنند و دولت نیز اطلاعات را به راحتی دریافت کند، اما از زوایایی دارای نقص است، زیرا ممکن است دولت نتواند مشخصات برخی افراد تحت تکفل را شناسایی کند، همچنین این فرم‌ها نمی‌تواند مجموع درآمد سالیانه همه اعضای خانواده را شفاف کند. همان طور که دولت در گذشته نیز نتوانست در زمینه جمع‌آوری اطلاعات برای اخذ مالیات از مجموع درآمد موفقیت چندانی داشته باشد.

استادیار گروه اقتصاد دانشگاه فردوسی در خصوص انصراف برخی از افراد از یارانه اظهار کرد: این مساله به انگیزه افراد برمی‌گردد این انگیزه به دو صورت وجود دارد، عده‌ای که تمکن مالی دارند این نگرانی برایشان وجود دارد که حذف خواهند شد. اگر به صورت شفاف بیان شود که افراد با چه درآمدی حذف می‌شوند، این نگرانی و توقع واقعی‌تر می‌شود. برای برخی گروه‌ها نیز باید به صورت شفاف اعلام شود که مشمول دریافت یارانه نمی‌شوند، از جمله این افراد می توان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران دولتی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ و اعضای اصلی اتاق بازرگانی اشاره کرد.

وی یادآور شد: اگر آمار شفاف‌تری در جامعه درباره یارانه بگیران منتشر شود و با رسانه‌ای کردن اینکه چه عده‌ای حذف می‌شوند، به اعتمادسازی بیشتری منجر خواهد شد و رسانه‌ها می‌توانند در ارزش‌گذاری دریافت یارانه نیز کمک کنند و یارانه گرفتن توسط افراد توانمند را ناپسند جلوه دهند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: مشهد ، بهداشت ، یارانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.