سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرگئی لاوروف؛

تحویل نامه پوتين به 18 تن از رهبران اروپايی/ روسيه در شرق اوکراين هيچ عامل اطلاعاتی و نيروی نظامی ندارد/ اوکراين بايد سياست بيطرفی را در پيش بگيرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در نشست شورای امنیت این کشور گفت نامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به رهبران 18 کشور اروپایی تحویل آنها شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل ازخبرگزاری ایتارتاس؛ لاوروف در این نشست به پوتین گفت که این نامه به سران کشورهایی که از طریق اوکراین گاز روسیه را دریافت می کنند، تحویل داده شده است. به گفته وی سفیران روسیه در این کشورها روز پنجشنبه این نامه ها را تحویل داده اند.
لاوروف خاطرنشان کرد رهبران اروپایی تاکید کرده اند این نامه را به دقت بررسی خواهند کرد.

لاوروف در این نشست ابراز امیدواری کرد واکنش رهبران اروپایی سازنده باشد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد روسیه « در شرق اوکراین هیچ عامل اطلاعاتی و نیروی نظامی ندارد. »
خبرگزاری های روسیه به نقل از لاوروف اعلام کردند «‌ آنها ما را متهم می کنند عوامل اطلاعاتی در آنجا داریم. عامل اطلاعاتی در آنجا وجود ندارد و هیچ یک از نظامیان ما نیز در آنجا نیستند. هیچ نظامی یا عامل اطلاعاتی روس در شرق اوکراین نیست. »
 رویارویی پرتنش بین جدایی طلبان حامی روسیه و وفاداران به دولت اوکراین روز جمعه در مناطق روس زبان شرق اوکراین ادامه دارد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه روسیه را به اعزام افرادی «‌ تحریک کننده»‌ در شرق اوکراین برای ایجاد « هرج و مرج » در این منطقه و داشتن « بهانه ای » برای مداخله نظامی متهم کرد.
وی « تلاش نامشروع و غیرقانونی روسیه را برای بی ثبات کردن کشوری با حاکمیت مستقل و ایجاد بحرانی اجباری محکوم کرد.»
لاوروف روز جمعه اطمینان داد مسکو هیچ تمایلی ندارد مناطق روس زبان شرق اوکراین به روسیه ملحق شوند.
وی افزود:« ما نمی توانیم چنین مقاصدی داشته باشیم زیرا این برخلاف منافع اساسی روسیه خواهد بود.»

وزیر امور خارجه روسیه گفت همه طرفهای اوکراینی باید در تدوین قانون اساسی این کشور مشارکت داشته باشند و این کشور سیاست بی طرفی را در پیش بگیرد.
درهمین چارچوب سرگی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه تأکید کرد که هنوز برای خاموش کردن شعله تنشی که بر بحران اوکراین حاکم شده است، فرصت وجود دارد هرچند که این امر مستلزم خودداری غرب از تداوم مشروعیت بخشیدن به حکومت جدید اوکراین است که براثر تظاهرات درمیدان ها وخیابان های این کشور و نه از راههای قانونی به قدرت رسید. لاوروف درسخنانی دراین خصوص به این مسئله اشاره کرد که حل بحران اوکراین درسایه تغییر قانون اساسی این کشور امکان پذیر خواهد بود به این صورت که همه مناطق واستان های اوکراین بطور برابر درتدوین این قانون اساسی مشارکت داشته باشند،این قانون اساسی باید به گونه ای تدوین شود که اوکراین را بطور ریشه ای به یک کشور بی طرف تبدیل نماید. وزیر امورخارجه روسیه تصریح کرد مسکو آماده شرکت در اجلاس چهارجانبه بین المللی برای حل بحران اوکراین است همچنانکه آمادگی بحث درباره بدهی های انباشته شده اوکراین درزمینه گاز روسیه را دارد.

لاوروف افزود روسیه از برخی تغییرات اخیر موضع اتحادیه اروپا درباره بحران اوکراین،استقبال می کند و این آمادگی را دارد که درچارچوب نامه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به رهبران کشورهای اروپایی- که وارد کننده گاز روسیه هستند- وارد بحث ومذاکره با این کشورها شود.مسکو اعتقاد دارد که اوکراین نه تنها عامل اختلاف میان روسیه و غرب نباید باشد بلکه باید به عامل وحدت بخش درساختار امنیت وهمکاری اروپا تبدیل شود.وی تصریح کرد روسیه همواره به قوانین بین المللی درباره حق ملت ها در تعیین سرنوشت خود بدون دخالت کشورهای بیگانه احترام می گذارد. لاوروف خاطرنشان کرد سیاست معیارهای دوگانه و خصومت علیه روسیه که از سوی برخی کشورهای اروپایی- به علت داشتن مواضع افراطی- دنبال می شود موجب بروز بی ثباتی دراین کشور وحتی به خطر انداختن کل امنیت اروپا می شود.وی افزود سیاست کنونی غرب درمقابل روسیه،همان سیاست- ناکارآمد- بازدارندگی است که درگذشته اعمال می شد و امروز لباس جدیدی به خود پوشیده است.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۲۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۳
احسنت به پوتین