سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ياتسنيوک به شرق اوکراين رفت

نخست وزیر اوکراین، روز جمعه به شهر دونتسک در منطقه روس زبان شرق کشورش سفر کرد به امید این که بتواند به رویارویی جدایی طلبان طرفدار روسیه با دولت پایان دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، "آرسنی یاتسنیوک"، نخست وزیر اوکراین، روز جمعه به شهر دونتسک در منطقه روس زبان شرق کشورش سفر کرد به امید این که بتواند به رویارویی جدایی طلبان طرفدار روسیه با دولت پایان دهد.

نخست وزیر اوکراین در شهر دونتسک با نمایندگان شهرداری ، مسئولان نهادهای محلی و همچنین برخی از نمایندگان محافل اقتصادی از جمله رینات احمدوف، ثروتمندترین شهروند اوکراین که از طرفداران رژیم سابق اوکراین ( رژیم یانوکوویچ که به روسیه نزدیک بود)، دیدار و گفتگو کرد.

هیچ یک از نمایندگان جدایی طلبان شرق اوکراین که از روز یکشنبه ساختمان دولت منطقه ای را در شهر دونتسک اشغال کرده اند و خواستار برگزاری همه پرسی درباره الحاق به روسیه هستند، در این دیدار حضور نداشت.

"رینات احمدوف"در روزهای اخیر تلاش کرده است به عنوان میانجی زمینه را برای دیدار مقامات وفادار به دولت اوکراین و فعالان جدایی طلب فراهم کند.

آرسنی یاتسنیوک در این نشست که خبرنگاران و روزنامه نگاران نیز در آن حضور داشتند، تعهد کرد برای ایجاد توازن میان قدرت مرکزی و دولت های محلی مناطق مختلف اوکراین تلاش کند و در قوانین کنونی مرتبط با زبانهای مورد استفاده در اوکراین تغییراتی ایجاد نکند.

نخست وزیر اوکراین خاطر نشان کرد هیچ کس به هیچ بهانه ای یک زبان را که توسط گروهی از جامعه اوکراین استفاده می شود، ممنوع یا محدود نخواهد کرد.

یکی از تصمیم هایی که پارلمان اوکراین اواخر فوریه گذشته پس از سقوط رژیم ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور سابق این کشور، گرفت این بود که قانون مصوب سال دو هزار و دوازده را درباره زبان های مورد استفاده اقلیت ها در کشور لغو کرد. رئیس جمهور موقت اوکراین از تایید این تصمیم خودداری کرد اما اقدام پارلمان اوکراین در این زمینه در برخی مناطق به ویژه مناطق روس زبان شرق و جنوب اوکراین حساسیت های زیادی ایجاد کرد.

 جدایی طلبان شرق اوکراین که از حمایت دولت روسیه برخوردار هستند، خواستار «فدرالیزه شدن» قانون اساسی اوکراین هستند اما دولت اوکراین که به اروپا نزدیک است، با این مسئله مخالفت می کند و آن را زمینه ساز فروپاشی کل کشور می داند.



انتهای پیام/
برچسب ها: یاتسنیوک ، شرق ، اوکراین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.