سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزی که سرنوشت کودکانمان ابهام‌آمیز می‌شود

آشنا می‌شویم، ازدواج می‌کنیم، پدر و مادر می‌شویم تازه آن زمان است که مسئولیت اساسی ما در زندگی شروع می‌شود، مسئولیتی بسیار سنگین که بعضی از ما از عهده آن به خوبی برنمی‌آییم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، علاوه بر اثراتی که طلاق بر زن و شوهر می‌گذارد در مورادی که صاحب فرزندانی هستند این معضلات گریبانگیر آنها نیز می‌شود؛ شاید بتوان به طور قاطع گفت کودکان نیز از این امر پیش آمده بیشترین ضربه را متحمل می‌شوند.
 
پرستو راد روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: هر چه بیشتر درباره‌ی آمار طلاق و پیامدهای آن کنکاش می‌کنیم با واقعیت‌های ناخوشایند بسیاری روبرو می‌شویم؛ طلاق برای والدین پایان آرزوهایی است که در آغاز زندگی داشته‌اند و برای کودکان پایان رویای شیرین کودکانه آنهاست.
 
البته این موضوع شایان ذکر است که پدر و مادر باید بدانند از هم پاشیدگی ناشی از طلاق به چند روز، چند هفته یا چند ماه معطوف نمی شود.
 
مهمترین مشکلی که فرزندان بعد از طلاق والدینشان با آن درگیر می‌شوند ترس از دست دادن پدر و مادر یا هر دوی آنها با هم است.
 
وی در ادامه بیان داشت: کودکان بعد از جدایی از والدین خود پس از طلاق آنها به واقع احساس می‌کنند که یتیم شده‌اند؛ الخصوص اگر خردسال باشند دردشان عمیق‌تر است کودکان اولین قربانی طلاق هستند چه از لحاظ روحی و روانی و حتی گاهی جسمی آن مورد آزار قرار می‌گیرند.
 
این روانشناس در ادامه گفت: حاصل طلاق والدین نابه‌سامان شدن فرزندانی است که تا به حال صاحب یک خانه امن بوده‌اند آنها پس از طلاق والدین به خود واگذاشته می‌شوند یا پس از ازدواج مجدد والدینشان به دست ناپدری یا نامادری سپرده می‌شوند که ممکن است مورد عذاب‌های روحی یا جسمی توسط آنها قرار بگیرند، بعضی از آنها نیز بعد از طلاق والدین خود انگیزه تحصیل را از دست می‌دهند و اساسا با افت تحصیلی مواجه می‌شوند.
 
وی در ادامه افزود: وقتی زوجین از هم جدا می‌شوند کودکان به اختلافات عاطفی گرفتار می‌شوند، بسیاری از آنها در ارتباطات اجتماعی مشکل دارند و گاهی نیز از برخورد دیگران و قضاوت آنها در مورد خودشان عذاب می‌کشند؛ زمانی که می‌خواهند ازدواج کنند و تشکیل خانواده دهند همیشه از تکرار رابطه‌ی پدر و مادرشان در مورد خودشان نگران هستند.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: برای این که بچه‌های طلاق مورد آسیب کمتری قرار بگیرند باید در مدارس و در جامعه برنامه‌های مدونی برایشان اندیشیده شود و بر آن اساس با آنها رفتار شود،‌ اما پیش از آن باید زوج‌های جوان را به اهمیت یک انتخاب مناسب و از روی آگاهی دعوت کرد آنها باید بدانند اشتباهات آنها در زندگی تنها شامل حال خودشان نمی‌شود بلکه ضرر عواقب تصمیم طلاق آنها تا سال‌ها گریبانگیر فرزندانشان می‌شود و آینده آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: ازدواج ، طلاق ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.